Hejsan!
All vår kök/badrum/förvaringsinredning är från Vedum, ihopsatt enligt konstens alla regler.
Två detaljer håller på och retar mig till vansinne och jag vet inte vilken som är den självklara lösningen, kan någon kanske råda?
Jag har ladat ned bilder.
Den ena serien föreställer låsningsanordningen till köksluckan. Så fort man öppnar hakar den hur, jag kan fästa den och rycka hur mycket jag vill utan att luckan lossnar men så fort jag ska öppna den från stängt läge så lossnar höger sidas låsning.
Är det någon typ av magnet som inte fungerar = köpa nytt eller ska vi göra som sambon föreslog "vi limmar fast skiten".
Jag fattar ingenting?!
Den andra bildserien föreställer en av garderobsdörrarna som slagit sig.
Går det att justera på något sätt, var sitter det egentliga felet? I dörren eller i gångjärnen?
Tackar ödmjukast för ev råd och tips
Mvh
All vår kök/badrum/förvaringsinredning är från Vedum, ihopsatt enligt konstens alla regler.
Två detaljer håller på och retar mig till vansinne och jag vet inte vilken som är den självklara lösningen, kan någon kanske råda?
Jag har ladat ned bilder.
Den ena serien föreställer låsningsanordningen till köksluckan. Så fort man öppnar hakar den hur, jag kan fästa den och rycka hur mycket jag vill utan att luckan lossnar men så fort jag ska öppna den från stängt läge så lossnar höger sidas låsning.
Är det någon typ av magnet som inte fungerar = köpa nytt eller ska vi göra som sambon föreslog "vi limmar fast skiten".
Jag fattar ingenting?!
Den andra bildserien föreställer en av garderobsdörrarna som slagit sig.
Går det att justera på något sätt, var sitter det egentliga felet? I dörren eller i gångjärnen?
Tackar ödmjukast för ev råd och tips
Mvh
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej, vi förstår nog inte exakt vad problemen är.
Om skåpen är relativt nyköpta bör du väl kunna ta upp detta med leverantören. Har du försökt det?
Betr. garderobsdörren: Det bör vara lätt att konstatera om den har slagit sig genom att haka av den och se hur rak den är frihängande. Åter igen frågor: Nyköpt? Garanti?
Att sätta dörren i spänn några dagar så den rätar ut sig är väl inte så svårt?
Om skåpen är relativt nyköpta bör du väl kunna ta upp detta med leverantören. Har du försökt det?
Betr. garderobsdörren: Det bör vara lätt att konstatera om den har slagit sig genom att haka av den och se hur rak den är frihängande. Åter igen frågor: Nyköpt? Garanti?
Att sätta dörren i spänn några dagar så den rätar ut sig är väl inte så svårt?
Tack för svar!KnockOnWood skrev:Hej, vi förstår nog inte exakt vad problemen är.
Om skåpen är relativt nyköpta bör du väl kunna ta upp detta med leverantören. Har du försökt det?
Betr. garderobsdörren: Det bör vara lätt att konstatera om den har slagit sig genom att haka av den och se hur rak den är frihängande. Åter igen frågor: Nyköpt? Garanti?
Att sätta dörren i spänn några dagar så den rätar ut sig är väl inte så svårt?
Ska ta det med leverantören men vill kolla om det är något vi kan åtgärda själva först, för enkelhetens skull
Beträffande dörren så håller jag med "KnockOnWood" att den har slagit sig. Eftersom det förmodligen är MDF som är laminerad så går det inte att göra så mycket än att byta ut den.
Beträffande lådfronten så vad jag kan se så ska plåtfästet klämma fast sargen med de skruvar som sitter där. Men saknas det en skruv där? Kanske kan det räcka med att lägga ett mellanlägg mellan fästet och sargen så att sargen blir tjockare och på så sätt tvinga fast fronten. Men jag kan ha fel i detta fall då du säger att den inte fäster när den ska och tvärt om. Samt att jag har inte kommit i kontakt med detta system tidigare.
Hoppas du blev lite klokare på mitt lite krångliga svar
Beträffande lådfronten så vad jag kan se så ska plåtfästet klämma fast sargen med de skruvar som sitter där. Men saknas det en skruv där? Kanske kan det räcka med att lägga ett mellanlägg mellan fästet och sargen så att sargen blir tjockare och på så sätt tvinga fast fronten. Men jag kan ha fel i detta fall då du säger att den inte fäster när den ska och tvärt om. Samt att jag har inte kommit i kontakt med detta system tidigare.
Hoppas du blev lite klokare på mitt lite krångliga svar
Dörren kan du kolla så de är en springa i bakkant (gångjärns sidan) när dörren är stängd, för att få dörren tätare upptill så drag ut luckan ner till (justera på gångjärn) följ efter med det i mitten.
Lådans fästanordning är en fjäderbelastad hake som måste vara öppen när man sätter dit fronten och då skall den snäpps fast av sig själv, men om den redan slagit över så får man föra tillbaka den med en skruvmejsel.
Lådans fästanordning är en fjäderbelastad hake som måste vara öppen när man sätter dit fronten och då skall den snäpps fast av sig själv, men om den redan slagit över så får man föra tillbaka den med en skruvmejsel.
Klicka här för att svara







