Vi ska ha träskiva (ek) på den sida där hällen ska vara. Skivorna som man kan på tag i hyfsat billigt (hornbach, bauhaus, k-rauta etc) tycks vara antigen 27 eller 40mm.

38-40mm tycker vi ser för tjockt ut, medan 27 mm blir aningens för tunt för att få plats med hällen och ändå kunna använda lådan under.

Jag funderar därför på om man kan köpa en 40mm-skiva och sedan fräsa ur på höjden längst ut mot lång- och kortsidor så att skivan ger intrycket av att vara tunnare (ca 30mm) men att man ändå får platsen?

Vad tror ni? Ser det konstigt ut? Lådfronterna (ikea) slutar ju då något nedanför, men jag tycker mig minnas att detta inte är ett helt ovanligt förfarande (t.ex. HTH har väl laimnatskivor i samma utförande?)

Jag tror inte att det blir bra. Då ser man ju skarven mellan bänkskivan och stommen och det blir inte så snyggt. När du ändå ska renovera gör det då snyggt så som du vill ha det och köp 30mm.
Det är oftast också en anledning att skivorna är billigare och har udda mått på dessa lågprisvaruhus. Och är ju inte i närheten kvalitetsmässigt om man jämför med t ex. HTH, Vedum eller Agelito.

Glömde säga att oftast är det andra och tredje sortering, (B,C) på lågprisvaruhusen men det är det inte många som informerar om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.