Kök
Paul-Staffanstorp: [citat] Självklart blir det annorlunda när det är befintligt... ;)
Team Karlsson: Köp inte ugn från Samsung om du tycker kondens och vatten droppar på skåpsluckor är ett problem. Se klipp: http://youtu.be/WC0PnICehPQ
Paul-Staffanstorp: De flesta större köksleverantörer har 1000mm skåp. Bara och ta kontakt med någon av de alla... men ofta blir det kanske lite dyrt med tanke på frakter när man bara köper ett skåp.
Paul-Staffanstorp: [citat] Exakt... Det brukar följa med speciella vinkeljärn med små krokar på som ska passas in i hålbilden och sen skruvar man rakt genom den och ryggen. Dock räcker det oftast att det fästes i täcksida och skåp som man oftast har på var sida om överskåpen. (Om nu dessa är ordentligt fastsatta vill säga) ;)
Larsa: Vi har ett litet kök men lät mura in en kamin i ett hörn. Bästa investeringen hittills! Otroligt mysigt att elda i köket. I vinter har vi eldat 6 kubik ved.... Den skall bli vitmålad, men så långt har jag inte hunnit på 6 år :)
flouee: Ja, ngt liknande som det ni har i bilden!
Alfredo: Antar att det är en träbänk. Jag har blekt bort kaffefläckar som sugit in med Klorin och ånga. Efter lätt omslipning (för hand med typ 600 vattenslippaper) och inoljning är de omöjliga att se om man inte verkligen vet vad man letar efter... Resultatet är säkert rätt beroende på träslag och tidigare behandling så ska du prova skulle jag först testa på någon del av bänken som
Kim_Mariam: Hej! Jag undrar om någon här har erfarenhet av vita induktionshällar. Vi funderar på den här: http://www.gorenje.se/gastronomi/inbyggnadsugnar/hallar?c=280788. Är vita hällar känsligare för fläckar/missfärgningar än svarta? Finns det några för- och nackdelar eller är det endast färgen som skiljer? //Mariam
Niklas_x: tank77: "Typ någon av de här", fick dock fel länk på ena. IKEA är det ju, laminat, och mörk, tveksam till exakt modell. Hur som helst - varför underlimma? Vill ha underlimmad. Ville ha den bänkskivan. Väljer inte en dyrare bänkskiva, som vi inte vill ha, för att det ska kännas mer meningsfullt att underlimma den... 2k-3k också bara en gissning. Poängen är mer "kommer inte att ske".
Lenasv: Men Fredells ligger väl inte i skåne :/
raveper: Har aldrig hör talas om att man lackar om köksluckor om de inte är för att man tröttnat på dem. Tror nog att torka av dem om de blivit sketna räcker.
NetNut: Ett tips är att kolla dels på blocket efter begagnade hällar, ibland har olika modeller samma glas. Du kan också höra med närliggande vitvarubutiker/kedjor, ofta tar de med sig den gamla hällen när de byter hos kunden och lämnar vidare till firmor som sedan återvinner dem, har sett flera butiker som haft massor av gamla hällar/vitvaror stående på baksidan i väntan på hämtning, har
krillek: Slitet gärna. Trasigt, never! En flisa i hällen och den åker ut direkt ;)
beccasin1: Hej, vi hade tänkt att ha den här: http://www.siemens-home.se/LI48932SD.html?source=search
Peacepoor: [citat] Jag är inte så orolig för det estetiska heller faktiskt. Angående placering så kan jag bara hålla med, tänkte ge den en extra 10 cm upp åtminstone då jag är ganska lång :) Alternativt hitta en bred vertikalfläkt som lutar ut från väggen kanske?
cecar33: Det går inte att svara på, men det finns en mall som följer med diskmaskinen. Över diskmaskinen mellan skåpen skall man oftast montera en list som gör att det ser ut som ett vanligt skåp när luckan är stängd.De innebär att det finns en del justeringar att göra innan det blir bra.
yuphin: Så då är det bättre att köpa tex en av tretti.se 's fläkter för centralventilation?
Mr_Pyro: Kolla med Franke. Jag köppte en 602 inte frihängande men den är anpassad för centralventilation. Kolla deras övrig produktsortiment eller ring dom och berätta om ditt problem.
Lasseponken: Rotar lite i gammalt material här då jag är på jakt efter precis samma t-list som mrmicke letade efter. Mrmicke, hittade du någon list till slut? Någon annan som vet var det finns. Har kollat igenom Lundberg och Duri's sortiment men inte hittat rätt produkt. Tar gärna emot idéer på andra tillverkare som kan tänkas ha något passande. //Lasse
kjonsson: Ja det vore snyggt: kylskåp med samma hörnplacering som på din ritning och sedan diskbänk framför fönstret följt av bänkyta samt eventuella överskåp. köksö med häll och inbyggnadsugn.
Bele: [citat] Har funderat på det men jag har björkfanerade socklar och takanslutningar så det blir inte så snyggt.
flouee: Av vad jag fått höra, och som jag själv nog håller med om, så är det ytterst sällan man tänker på om överskåp linjerar med bänkskåpen.
PeterRyet: Vi kommer placerà högskåp med inbyggd ugn samt kyl&frys där vi tidigare hade spishäll och fläkt med kanal upp på taket. Vi kommer "bygga in" ugn/kyl/frys med högskåp, täcksidor etc (för bild, se inlägg #160 i tråden http://www.byggahus.se/forum/kok/172673-de-basta-ideerna-ett-vardagskok-11.html#post1457722). Tror ni det är bra att ha kvar hålet upp i fläktkanalen ovan högskåpen
byggankan: För oss var glas aldrig ett alternativ, avskyr att göra rent glas och undviker det så mycket jag bara kan. Funderade på att ha samma som bänkskivan en bit upp (trä, skulle fått vaxa eller olja ordentligt först) och sedan tapet ovanför eller stora svarta kakelplattor med tapet ovanför. Men sedan så slutade det med att vi tog stora kakelplattor metropol från höganäs. Blev väldigt
kjonsson: Är det här en dålig placering av hällen? En liknande lösning med hällen i hörnet vore nog bäst för köket jag planerar... [bild]
Paytax: www.tsts.se håller på med sådana jobb, mor&fars granne :) brukar jobba i sthlm med om ja inte minns fel!