7 884 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Fix i kök - hur lång tid?
Hej!
Vi har anlitat hantverkare att helrenovera vårt kök som är 12 kvadrat.
Hantverkaren har mycket goda referenser, tre av mina absolut bästa vänner har använt sig av honom och de har varit väldigt nöjda.
Till saken hör att han äger firman i fråga och jobbar inte så mycket själv längre, eller inte alls. Hantverkaren lovade att underarbetet skulle vara klart på 10 dagar. De började den 2 april. Vi beställde därför köket från Ikea så att det skulle komma den 12 april. Tydligen skulle de arbeta under påsken så det var inga problem. Den 12 var i princip bara rivningen klar, ingenting annat. Då ringde jag hit hantverkaren och sen blev det lite fart.
För en vecka sedan alltså den 20 april var underarbetet klart och de lovade att vara färdiga till torsdag eller idag fredag. Idag gjorde jag en liten inventering och ser då att följande är kvar att göra:
1. Montera lådor och fronter i underskåp (6 skåp)
2. Sätta upp lilla bänkskåpet bredvid diskmaskinen
3. Täckskiva mellan diskmaskinen och lilla skåpet bredvid
4. Sockel runt stora skåpsdelen
5. Sockel runt lilla skåpsdelen
6. Sockel mot taket stora skåpsdelen
7. Sockel mot taket lilla skåpsdelen
8. Täckskiva på höger sida om kylen
9. Täcksida under stora väggskåpen stora skåpsdelen
10. Täcksida under lilla väggskåpen lilla skåpsdelen
11. Fräsa ut för el under 6 skåp
12. Fräsa ut för häll
13. Kapa bänkskiva till lilla skåpet bredvid diskmaskinen
14. Kapa bänkskiva till skåpet bredvid kylen
15. Kapa golvlister till rätt längd
16. Måla golvlister
17. Måla vägg (på ställen den blivit smutsig vid uppsättning av skåp
18. Måla tydlig kant mellan tak och vägg
19. Spackla små hål vid strömbrytare
20. Spackla över borttagen el-dosa vid skåpet bredvid kylen (samt målas)
21. Täckskiva på lilla skåpet bredvid diskmaskinen
22. Täckskiva på skåpet bredvid kylen
23. Kakla
24. Foga
25. Montera strömbrytare
25. Montera el-uttag på vägg
26. Montera el-uttag under skåp både lilla och stora skåpsdelen
27. Montera ett ventilationsdon i taksockeln
Är det någon här inne som tror att de kommer att bli färdiga med detta under morgondagen?
Jag är väldigt skeptiskt eftersom jag tycker att de arbetar väldigt långsamt och det är väldigt många moment. Dessutom så känner jag att deras arbetsledare kanske borde komma hit oftare. För det var när han kom hit och de fick en utskällning som någonting började hända. Arbetsledaren har varit väldigt noggrann tidigare och alltid blivit klar i tid.
Orkar inte mer nu - har varit utan kök i snart en månad. Är precis i början av en graviditet och varje gång jag kommer hem får jag släcka "bränder". Idag kom jag precis in när de tänkte sätta fast en täcksida som front på diskmaskinen. De hade inte ens tittat vilka fronter som hörde till vad och hur ritningen såg ut. Det är nästan så att jag funderar på att montera alla lådor ikväll. Vet att jag skulle kunna göra det mycket snabbare. För det här är inte klokt.
Usch, nu blev det långt. Men som sagt min lista här ovan - tror ni att det är görbart på en dag?
Bifogar ritning på köket.
Vi har anlitat hantverkare att helrenovera vårt kök som är 12 kvadrat.
Hantverkaren har mycket goda referenser, tre av mina absolut bästa vänner har använt sig av honom och de har varit väldigt nöjda.
Till saken hör att han äger firman i fråga och jobbar inte så mycket själv längre, eller inte alls. Hantverkaren lovade att underarbetet skulle vara klart på 10 dagar. De började den 2 april. Vi beställde därför köket från Ikea så att det skulle komma den 12 april. Tydligen skulle de arbeta under påsken så det var inga problem. Den 12 var i princip bara rivningen klar, ingenting annat. Då ringde jag hit hantverkaren och sen blev det lite fart.
För en vecka sedan alltså den 20 april var underarbetet klart och de lovade att vara färdiga till torsdag eller idag fredag. Idag gjorde jag en liten inventering och ser då att följande är kvar att göra:
1. Montera lådor och fronter i underskåp (6 skåp)
2. Sätta upp lilla bänkskåpet bredvid diskmaskinen
3. Täckskiva mellan diskmaskinen och lilla skåpet bredvid
4. Sockel runt stora skåpsdelen
5. Sockel runt lilla skåpsdelen
6. Sockel mot taket stora skåpsdelen
7. Sockel mot taket lilla skåpsdelen
8. Täckskiva på höger sida om kylen
9. Täcksida under stora väggskåpen stora skåpsdelen
10. Täcksida under lilla väggskåpen lilla skåpsdelen
11. Fräsa ut för el under 6 skåp
12. Fräsa ut för häll
13. Kapa bänkskiva till lilla skåpet bredvid diskmaskinen
14. Kapa bänkskiva till skåpet bredvid kylen
15. Kapa golvlister till rätt längd
16. Måla golvlister
17. Måla vägg (på ställen den blivit smutsig vid uppsättning av skåp
18. Måla tydlig kant mellan tak och vägg
19. Spackla små hål vid strömbrytare
20. Spackla över borttagen el-dosa vid skåpet bredvid kylen (samt målas)
21. Täckskiva på lilla skåpet bredvid diskmaskinen
22. Täckskiva på skåpet bredvid kylen
23. Kakla
24. Foga
25. Montera strömbrytare
25. Montera el-uttag på vägg
26. Montera el-uttag under skåp både lilla och stora skåpsdelen
27. Montera ett ventilationsdon i taksockeln
Är det någon här inne som tror att de kommer att bli färdiga med detta under morgondagen?
Jag är väldigt skeptiskt eftersom jag tycker att de arbetar väldigt långsamt och det är väldigt många moment. Dessutom så känner jag att deras arbetsledare kanske borde komma hit oftare. För det var när han kom hit och de fick en utskällning som någonting började hända. Arbetsledaren har varit väldigt noggrann tidigare och alltid blivit klar i tid.
Orkar inte mer nu - har varit utan kök i snart en månad. Är precis i början av en graviditet och varje gång jag kommer hem får jag släcka "bränder". Idag kom jag precis in när de tänkte sätta fast en täcksida som front på diskmaskinen. De hade inte ens tittat vilka fronter som hörde till vad och hur ritningen såg ut. Det är nästan så att jag funderar på att montera alla lådor ikväll. Vet att jag skulle kunna göra det mycket snabbare. För det här är inte klokt.
Usch, nu blev det långt. Men som sagt min lista här ovan - tror ni att det är görbart på en dag?
Bifogar ritning på köket.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Låter ju sanslöst.
Jag rev ut mitt eget vinkelkök som var ca. 4,2 x 2,9 igår fredag...
Lagade i med ny gips där det suttit kakel tidigare och spacklade ihop detta...
Lördag och söndag byggs köket upp.
Måndag och tisdag läggs 24kvm granitkeramik som fogas på onsdag...
På torsdag levereras graniten så jag kan kakelsättaren på kvällen...
Foga på fredagen samt koppla igång VVS och el, så är det full rulle igen
Jag rev ut mitt eget vinkelkök som var ca. 4,2 x 2,9 igår fredag...
Lagade i med ny gips där det suttit kakel tidigare och spacklade ihop detta...
Lördag och söndag byggs köket upp.
Måndag och tisdag läggs 24kvm granitkeramik som fogas på onsdag...
På torsdag levereras graniten så jag kan kakelsättaren på kvällen...
Foga på fredagen samt koppla igång VVS och el, så är det full rulle igen
Håller bara med, HELT SANSLÖST!!!!!!
När jag monterar kök (normal kök ca 14-20kvm) så brukar jag räkna 1vecka =7dagar för att göra komplett färdigt inkl. kakling ovanför bänkar. Då kan jag även säga att jag jobbar själv, sen kan man kanske plussa på 2-3 dagar om det skall spacklas, målas och dra om lite el!!
När jag monterar kök (normal kök ca 14-20kvm) så brukar jag räkna 1vecka =7dagar för att göra komplett färdigt inkl. kakling ovanför bänkar. Då kan jag även säga att jag jobbar själv, sen kan man kanske plussa på 2-3 dagar om det skall spacklas, målas och dra om lite el!!
Det finns kanske anledning att reflektera över om det finns ett samband mellan betalningsmodell och tidsåtgång för genomförande. Har du fast pris eller arbetar dom på löpande räkning? Har du avtalat ett leveransdatum?
Att begära att projektledaren finns på plats minst en gång om dagen verkar rimligt.
Att begära att projektledaren finns på plats minst en gång om dagen verkar rimligt.
Tack för era svar! Igår ringde vi deras arbetsledare och frågade om det verkligen var troligt att de skulle hinna klart. Jag tog upp några exempel bl.a. att listernas torktid. Jag berättade dessutom om att (såg det igår förmiddag) de kapat de långa täcksidorna och använt dem istället för de kortare (195). Det fattas alltså täcksidor trots att jag beställt 4 st 217 cm.
Jag hörde hans irritation och han sa att han skulle hem till oss och titta (vi var inte hemma). Sagt och gjort - efter titten ringde han oss och vi hade ett mycket bra samtal. Vi ska träffas idag och han ska nu ta över själv. Han påtalade saker för oss som han inte var nöjd med. Hans båda anställda skulle enbart slutföra vissa moment.
Igår natt när vi kom hem upptäckte vi att de har kapat de båda små bänkskivorna fel. En är sned och en har monterats snittytan ut mot rummet - den är tyvärr för kort för att vända rätt. Dessutom är en täcksida skavd. Vilka klåpare. Jag har nu skickat ett sms om det här också. Jag vet att arbetsledaren kommer att bli fly förbannad.
Han ska till Ikea idag och köpa täcksidor.
Vi har fast pris. Tre av mina absolut bästa vänner har använt sig av honom och en av dem är jättepetig. Det har aldrig varit problem tidigare men jag har nu fått veta att det inte var de här två som arbetat då. Enligt arbetsledaren är de inte nybörjare även om man kan tro det.
Puh. Nu blev det långt igen.
Jag hörde hans irritation och han sa att han skulle hem till oss och titta (vi var inte hemma). Sagt och gjort - efter titten ringde han oss och vi hade ett mycket bra samtal. Vi ska träffas idag och han ska nu ta över själv. Han påtalade saker för oss som han inte var nöjd med. Hans båda anställda skulle enbart slutföra vissa moment.
Igår natt när vi kom hem upptäckte vi att de har kapat de båda små bänkskivorna fel. En är sned och en har monterats snittytan ut mot rummet - den är tyvärr för kort för att vända rätt. Dessutom är en täcksida skavd. Vilka klåpare. Jag har nu skickat ett sms om det här också. Jag vet att arbetsledaren kommer att bli fly förbannad.
Han ska till Ikea idag och köpa täcksidor.
Vi har fast pris. Tre av mina absolut bästa vänner har använt sig av honom och en av dem är jättepetig. Det har aldrig varit problem tidigare men jag har nu fått veta att det inte var de här två som arbetat då. Enligt arbetsledaren är de inte nybörjare även om man kan tro det.
Puh. Nu blev det långt igen.
Kan ni förstå att de ännu inte är klara. De kom vid kl 10.30 på förmiddagen (hade gått hem för att hämta en sak från jobbet och precis då kom de) och nu är kl 18.15 och de är fortfarande inte klara.
Detta skulle utföras idag.
Installera spotlights under skåpen (för vilka de redan tidigare har fräst ur)
Installera transformatorer
Sätta täcksidor runt kyl/frys
Bygga anslutning mot tak
Montera golvlister
(av det här har de hunnit att sätta täcksidor runt kyl/frys och då var en täcksida redan på plats)
Vad fasen håller de på med - det var lovat till idag och de hade bara de här momenten kvar. Jag blir tokig.
Detta skulle utföras idag.
Installera spotlights under skåpen (för vilka de redan tidigare har fräst ur)
Installera transformatorer
Sätta täcksidor runt kyl/frys
Bygga anslutning mot tak
Montera golvlister
(av det här har de hunnit att sätta täcksidor runt kyl/frys och då var en täcksida redan på plats)
Vad fasen håller de på med - det var lovat till idag och de hade bara de här momenten kvar. Jag blir tokig.
När du tittar på dom när dom jobbar vad gör dom då ?
Dom kan ju inte sova när du tittar på dom.
Dom kan ju inte sova när du tittar på dom.
Nu är det färdigt - så när som i alla fall. Gasen inte är inkopplad, ett uttag måste rättas till samt att en golvlist måste sågas lite för att anslutningen till dörrfodret ska bli snygg.
När jag har tittat på dem har de jobbat - eller kliat sig i huvudet och sett vilsna ut. Många gånger har jag fått släcka "bränder" eftersom det varit på väg att bli lite tokigt. Som exempelvis täcksida som diskmaskinsfront etc.
Jag frågade igår vad som gått snett och enligt den ene beror de på att de börjat lite här och lite där och sen har allt jobb liksom varit kvar. Tackar sjutton för det - självklart blir det aldrig klart om man duttar lite här och lite där och sen dessutom inte mäter ordentligt...
När jag har tittat på dem har de jobbat - eller kliat sig i huvudet och sett vilsna ut. Många gånger har jag fått släcka "bränder" eftersom det varit på väg att bli lite tokigt. Som exempelvis täcksida som diskmaskinsfront etc.
Jag frågade igår vad som gått snett och enligt den ene beror de på att de börjat lite här och lite där och sen har allt jobb liksom varit kvar. Tackar sjutton för det - självklart blir det aldrig klart om man duttar lite här och lite där och sen dessutom inte mäter ordentligt...
Klicka här för att svara