7 324 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Låda under induktionshäll?
Hej,
Jag tycker det verkar dumt att blinda den översta lådan under induktionshällen utan vill helst kunna utnyttja detta utrymme. Det blir lite krångligare med ventilationen, det har jag förstått, men det borde man väl kunna ordna, har jag tänkt.
Nu tittade jag dock i bruksanvisningen för hällen vi sett ut (Whirlpool ACM 754 BA), och där tycks det stå att det ska vara 20cm (mm?!) mellan häll och skiljepanel.
(http://docs.whirlpool.eu/_doc/501931901498S.pdf )
1. Menar de verkligen 20 cm? Hittar inget enhetsangivelse, men tycker både mm och cm verkar lite orimligt. De använder dock cm för andra mått i samma dokument. Hittade en annan skiss, för siemenshäll, där de pratar om 65 mm?
2. Vad är lämpligt som skiljepanel?
3. Är det dödsdömt att försöka få till stånd att kunna använda lådan under hällen? Jag tänker att man ser till att luften kan röra sig ut framför skåpet, precis under bänkskivan, samt bakom skåpet ner till golvet och kanske t.o.m. ut vid sockeln. Då borde luften kunna gå runt tillräckligt bra, eller?
Jag tycker det verkar dumt att blinda den översta lådan under induktionshällen utan vill helst kunna utnyttja detta utrymme. Det blir lite krångligare med ventilationen, det har jag förstått, men det borde man väl kunna ordna, har jag tänkt.
Nu tittade jag dock i bruksanvisningen för hällen vi sett ut (Whirlpool ACM 754 BA), och där tycks det stå att det ska vara 20cm (mm?!) mellan häll och skiljepanel.
(http://docs.whirlpool.eu/_doc/501931901498S.pdf )
1. Menar de verkligen 20 cm? Hittar inget enhetsangivelse, men tycker både mm och cm verkar lite orimligt. De använder dock cm för andra mått i samma dokument. Hittade en annan skiss, för siemenshäll, där de pratar om 65 mm?
2. Vad är lämpligt som skiljepanel?
3. Är det dödsdömt att försöka få till stånd att kunna använda lådan under hällen? Jag tänker att man ser till att luften kan röra sig ut framför skåpet, precis under bänkskivan, samt bakom skåpet ner till golvet och kanske t.o.m. ut vid sockeln. Då borde luften kunna gå runt tillräckligt bra, eller?
Ja det var en dålig instruktion! Men det bör vara 20 cm. Om vi förutsätter att ritningen åtminstone är skalenlig så är ju det måttet cirka 1/3 av hällens djup så 20 cm bör vara rimligt där.
Vad menar de med det här:
"För att apparaten skall fungera korrekt skall du inte stänga igen minimumöppningen
mellan arbetsbänken och den övre delen av arbetsbänken."
Vilken öppning mellan bänk och bänk?
Vad menar de med det här:
"För att apparaten skall fungera korrekt skall du inte stänga igen minimumöppningen
mellan arbetsbänken och den övre delen av arbetsbänken."
Vilken öppning mellan bänk och bänk?
Det måste vara mått angivna i mm, så använd ett hyllplan son skiljepanel. Det är standard att ange mått i mm om man inte anger något annat som man då skriver ut viken måttangivelse det handlar om. Ta t.ex. virke 45x95 då är det självklart att det inte är cm vi pratar om
Det är mm som avses, det är jag helt säker på. Siemens tar väl sitt mått från ovankant häll till ovankant lådsida och Whirlpool väljer att ange måttet från underkant häll / skiljepanel eller vad de nu vill kalla det. Om ni bara har "mjuka" verktyg och inga vassa knivar, provstickor etc i lådan under hällen så fyller den där skiljepanelen ingen större funktion. Se till att ni inte lastar saker högre än lådsidans överkant och stäng lådan med sunt förnuft och inte med våld så är det lugnt.
Om det mot all förmodan skulle vara 20cm, då kan du inte ens lasta saker i låda nummer 2 mer än till dryga överkanten på de lådsidorna och hur skulle man kunna montera häll ovan ugn med de måtten? (För montering av ugn under häll så står det tom att man skall skippa utrymmet.) Vidare så står det "5" i framkant på lådan och det är aldrig 5cm utan alltid några mm.
När ni monterat skåpstommen så ta fram Hålsågen och borra 3-4 hål i formen av ett ( i botten på skåpet så får ni in massor med luft från sockeln.
Om du trots allt är osäker, fråga inte här utan ring Whirlpools kundtjänst. De ger dig ett korrekt svar på 2 minuter.
Mer i samma ämne: http://www.byggahus.se/forum/kok/138109-besticklada-under-induktionshall.html
Om det mot all förmodan skulle vara 20cm, då kan du inte ens lasta saker i låda nummer 2 mer än till dryga överkanten på de lådsidorna och hur skulle man kunna montera häll ovan ugn med de måtten? (För montering av ugn under häll så står det tom att man skall skippa utrymmet.) Vidare så står det "5" i framkant på lådan och det är aldrig 5cm utan alltid några mm.
När ni monterat skåpstommen så ta fram Hålsågen och borra 3-4 hål i formen av ett ( i botten på skåpet så får ni in massor med luft från sockeln.
Om du trots allt är osäker, fråga inte här utan ring Whirlpools kundtjänst. De ger dig ett korrekt svar på 2 minuter.
Mer i samma ämne: http://www.byggahus.se/forum/kok/138109-besticklada-under-induktionshall.html
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Hålsågen"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Nu har jag pratat med deras kundtjänst och det ska vara i mm - bra!
Jag litar dock inte riktigt på mig själv vad gäller "stänga lådan med sunt förnuft", så en skiljepanel kanske inte är en så dum idé. Ett hyllplan är ju dock ganska tjockt, man borde väl kunna ta något tunnare, tänker jag..
Jag litar dock inte riktigt på mig själv vad gäller "stänga lådan med sunt förnuft", så en skiljepanel kanske inte är en så dum idé. Ett hyllplan är ju dock ganska tjockt, man borde väl kunna ta något tunnare, tänker jag..
jag har låda under hällen
har ingen skiljevägg utan bara lådan.
dock har jag lagt en list(sockelbit) ovanpå stommarna innan bänkskiva så det kommer upp 16mm. Listen ligger ovanför lådkanterna på alla skåp.
jag har underlägg, skärbrädor mm mjukt under hällen så det känns inte som någon risk för hällen
har ingen skiljevägg utan bara lådan.
dock har jag lagt en list(sockelbit) ovanpå stommarna innan bänkskiva så det kommer upp 16mm. Listen ligger ovanför lådkanterna på alla skåp.
jag har underlägg, skärbrädor mm mjukt under hällen så det känns inte som någon risk för hällen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden