19 289 läst ·
28 svar
19k läst
28 svar
Billig måttbeställd och skarvad bänkskiva?
Aja.
Har kollat lite på agelito nu.
För lite mindre än 5000 verkar jag kunna få denna önskade skiva, och helt oskarvad dessutom.
Men jag kan ha missuppfattat vad man kan bearbeta och kantlista.
Det kan helt klart vara värt ett offertförsök.
Har kollat lite på agelito nu.
För lite mindre än 5000 verkar jag kunna få denna önskade skiva, och helt oskarvad dessutom.
Men jag kan ha missuppfattat vad man kan bearbeta och kantlista.
Det kan helt klart vara värt ett offertförsök.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om du inte bott så avsides så kunde jag hjälpt dig.
Inga jobb åt det håller har jag inte nu heller.
Protte
Inga jobb åt det håller har jag inte nu heller.
Protte
Jag kan ju berätta vad för alternativ jag bollar med.
1. Att låta IKEA göra en hel måttbeställd skiva av detta slag. Helt klart attraktivt pris.
Det som stör lite är att skivan blir 38mm tjock, vilket betyder att vi måste lägga mellanlägg under den rostfria diskbänken som skivorna ska ansluta mot.
Och det blir en taggig övergång i mellanrum mellan skiva/diskbänk och skåpdörrar.
* se bild
2. Att köpa massivträskivor, IKEA, Bauhaus etc, och sen såga, skarva, limma och bearbeta som man vill.
Även här ett attraktivt pris, men dock en rent oattraktiv mängd eget arbete. Och sen osäkerheten om jag klarar att limma ihop två bänkskivor längsmed (2,2 meter långt) och få skarven både osynlig och hållbar, med tillgång till endast sänksåg och några tvingar.
3. Att hitta något tredje alt, liknande alt1 (IKEA) men få tag i 27-30mm skivor istället och helst inte alltför mycket dyrare.
Och någonstans i bakhuvet gnager hela tiden:
... varför bry sig? är det någon som ens upptäcker att bänkskivan är 10mm tjockare än diskbänken?
1. Att låta IKEA göra en hel måttbeställd skiva av detta slag. Helt klart attraktivt pris.
Det som stör lite är att skivan blir 38mm tjock, vilket betyder att vi måste lägga mellanlägg under den rostfria diskbänken som skivorna ska ansluta mot.
Och det blir en taggig övergång i mellanrum mellan skiva/diskbänk och skåpdörrar.
* se bild
2. Att köpa massivträskivor, IKEA, Bauhaus etc, och sen såga, skarva, limma och bearbeta som man vill.
Även här ett attraktivt pris, men dock en rent oattraktiv mängd eget arbete. Och sen osäkerheten om jag klarar att limma ihop två bänkskivor längsmed (2,2 meter långt) och få skarven både osynlig och hållbar, med tillgång till endast sänksåg och några tvingar.
3. Att hitta något tredje alt, liknande alt1 (IKEA) men få tag i 27-30mm skivor istället och helst inte alltför mycket dyrare.
Och någonstans i bakhuvet gnager hela tiden:
... varför bry sig? är det någon som ens upptäcker att bänkskivan är 10mm tjockare än diskbänken?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En av våra stenskivor var 33 mm tjock i änden som gick mot diskbänken men det reklamerade vi och skivan frästes ned till 30 och tom frun såg det och tyckte att det blev bättre. Ett kvinnfolk som ser 3 mm, helt otroligt. 38 känns inte bra, blir klumpigt.
Protte
Protte
Men då måste jag fråga om ni lät stenskivan gå 3mm högre än diskbänken, eller om ni la t.ex. masonit under diskbänken så höjdskillnaden togs på undersidan istället?prototypen skrev:
Min tanke är hur ofta byter man kök?
Hur länge ska man ha det nya köket?
Bättre att lägga lite mer pengar och få det som man vill än att göra något halvdant och gå och reta sig på att det inte blev som man egentligen ville ha det :/
Hur länge ska man ha det nya köket?
Bättre att lägga lite mer pengar och få det som man vill än att göra något halvdant och gå och reta sig på att det inte blev som man egentligen ville ha det :/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Först panik pallades diskbänken med masonit, sedan ringde jag leverantören och som jag skrev, så frästes den ned till 30. Och fick ta bort pallningen.Mikael_L skrev:
Protte
PS sedan så såg det så otroligt fel ut att skivan gick jäms med luckor och lådor så skivorna är 61 cm djupa och diskbänken är framflyttad 1 cm, otrolig skillnad.
Vi har släta luckor med fasad kant och täcksidorna gick jämsmed luckans plana yta, såg också fel ut, blev som en fönsternisch. Det sågades bort 7 mm och flyttades in och det blev mycket bättre.
NEJ det är inget standardkök, vi har skåp som är 58 och vi har skåp som är 65 breda.
skulle också undraMikael_L skrev:
Jag skulle undersöka Alternativ nr 3 och spara alla bekymmer med höjningar/anpassning.
bauhaus sålde skivor 2,8-3,0 cm när vi handlade där för ett par år sen.
gaia
Dessa levererade våra "specialskivor". http://www.lgcoll.se/
De har ett antal återförsäljare i din närhet (se hemsidan). Om de är billiga eller ej har jag ingen aning om men att få ett offertförslag brukar inte kosta något......
De har ett antal återförsäljare i din närhet (se hemsidan). Om de är billiga eller ej har jag ingen aning om men att få ett offertförslag brukar inte kosta något......
Redigerat:
Ja, eller så lägger man så lite som möjligt så det inte känns så smärtsamt att byta om något år, när man bott in sig och arbetat in sig i det nya köket och kommit på vad man egentligen ville ha.Lenasv skrev:
Vårt bygge har en rätt absolut och låg budget. Och ledstjärnan har varit att bygga rejält och bra där det är svårt och göra om, och toppa med billiga ytskikt som är lätta att byta och inget (eller rättare sagt, lite) bling bling. Både pga budget och som i är i vår läggning.
Ja man är ju så vilsen i alla val hela tiden, jobbigt.
Ja det där är man ju riktigt rädd för.gaia skrev:
Tänk att åka på tio år med dåliga råvaror (bara Eldorado från Willy's
Nu har vi kollat lite mer på IKEA i alla fall.
Endast skiva som vi vill ha den, ett (för oss) snyggt laminat, hel skiva - helt utan skarvar, rundat hörn och kantat med aningens bättre polyprop-kanter isf vanlig kantlist.
ca 3250:-
Med underlimmad ho:
ca 6050:-
Sen tillkommer det alltså två till små 60 cm djupa skivor. En 40cm, en 60 cm. Ca 6-700:- till
Klicka här för att svara