Funderar på att ha utanpåliggande sockel till vårt framtida shakerkök men har förtåss funderat om man slår tårna i framförallt vid diskbänken. Är det någon som gjort ett kök där ni kombinerat utanpåliggande på vissa delar och vanlig indragen sockel på andra (ex vid diskbänken). Ser det bra eller konstigt ut?

Tror nog att man ska vara konsekvent med sockeln såvida man inte har delar av köket som går i olika stilar

Utanpåliggande. Du kommer ångra dig annars. Ni vänjer er snabbt. Blir ingen större upplevd skillnad kan jag lova dig...

Enligt säljaren som vi pratade med på Kvänum vänjer man sig snabbt vid utanpåliggande. Dessutom märkte jag när jag kikar ned på tårna när jag står vid diskbänken att man faktiskt står en bit ut, nu har jag visserligen bara 37 i skostorlek :)

Helt klart snyggast med utanpåliggande!

Skulle aldrig bygga med utanpåliggande sockel!
Men så är jag funktionalist. Funktion kommer före utseende för mig. Har för mig att Shakerstilen bygger på funktionalism? Tänker på stolarna som går att hänga på väggen t.ex.

(Och tänk på ryggen......)

Har själv kollat på fötterna när jag står vid diskbänken ov står nästan aldrig med fötterna under överhänget, och då har jag 45 i skostorlek.

Utanpåliggande sockel har väl inget med shakerstil att göra. Ser man på gamla traditionella shakerkök så ligger sockeln innanför. Måste vara ett modernt påhitt för att få det att se annorlunda ut, skulle inte bygga så.

Tror inte att utanpåliggande sockel har når med just shaker stil att göra utan mer med traditionell svensk stil.

Ta en koll på kvanum.se innan ni säger att det inte är snyggt, tycker det ser riktigt bra ut.

M
Vi har ett kök i vår sommarstuga med utanpåliggande sockel. Jag var starkt emot det från början, men min gubbe och snickaren övertalade mig att det skulle bli så bra. Visst, det är snyggt men väldigt opraktiskt. Jag undviker att diska eftersom mina tår slår emot sockeln hela tiden.

Vår plan är att omvandla sommarstugan till vårt permanentboende framöver, men då ryker sockeln all världens väg! Mitt råd är alltså att INTE välja utanpåliggande sockel, om man vill ha ett kök som är praktiskt att arbeta i.

Jag hade inte tvekat - utanpåliggande! Kanske är en åldersfråga. När du / ni blir gamla och ryggen börjar bli krum får du kosta på dig en hantverkare som konstruerar om och drar in sockel under golvskåpen!

Tack för alla svar. Guld värt att höra verkliga erfarenheter :) Just nu är det mest lösningen kring diskmaskinen som får mig att tveka.

Diskmsk.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte inte ens så långt att det skulle bli ett problem. Köpte en helt random Boschmaskin som skulle vara en bra. Blev så här. Ingen glipa "nedåt" alls, men 3 mm (mätte i morse) mellan sockel och lucka. Man tänker inte ens på den om man inte står och kikar från sidan på den.

Vi har utanpåliggande sockel i vårt kök. Det är bara gästerna som sparkar på den. MEN, en stor nackdel som jag insett över tid är att en utanpåliggande och i synnerhet i köket blir fort skitig. Det ramlar ner sunk och har man en sockel med lite form kan det vara svårt att få bort intorkad smuts. Men snyggt är det.

Har också utanpåliggande och liksom en del andra här ovan är det inga som helst problem. Kollade också innan och jag stod aldrig med tårna under iallafall. Kan däremot hålla med om det Cederbusch skriver att den blir smutsigare.

Jag känner inte att jag har valt mellan funktion och estetik i det fallet. Tycker att det fungerar precis lika bra med utanpåliggande i detta köket som det gjorde i de kök vi haft innan med innanförliggande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.