Funderar på att ha utanpåliggande sockel till vårt framtida shakerkök men har förtåss funderat om man slår tårna i framförallt vid diskbänken. Är det någon som gjort ett kök där ni kombinerat utanpåliggande på vissa delar och vanlig indragen sockel på andra (ex vid diskbänken). Ser det bra eller konstigt ut?
Enligt säljaren som vi pratade med på Kvänum vänjer man sig snabbt vid utanpåliggande. Dessutom märkte jag när jag kikar ned på tårna när jag står vid diskbänken att man faktiskt står en bit ut, nu har jag visserligen bara 37 i skostorlek 
Helt klart snyggast med utanpåliggande!
Helt klart snyggast med utanpåliggande!
Skulle aldrig bygga med utanpåliggande sockel!
Men så är jag funktionalist. Funktion kommer före utseende för mig. Har för mig att Shakerstilen bygger på funktionalism? Tänker på stolarna som går att hänga på väggen t.ex.
(Och tänk på ryggen......)
Men så är jag funktionalist. Funktion kommer före utseende för mig. Har för mig att Shakerstilen bygger på funktionalism? Tänker på stolarna som går att hänga på väggen t.ex.
(Och tänk på ryggen......)
M
Mimmi_74
Medlem
· Västra Götaland
· 147 inlägg
Mimmi_74
Medlem
- Västra Götaland
- 147 inlägg
Vi har ett kök i vår sommarstuga med utanpåliggande sockel. Jag var starkt emot det från början, men min gubbe och snickaren övertalade mig att det skulle bli så bra. Visst, det är snyggt men väldigt opraktiskt. Jag undviker att diska eftersom mina tår slår emot sockeln hela tiden.
Vår plan är att omvandla sommarstugan till vårt permanentboende framöver, men då ryker sockeln all världens väg! Mitt råd är alltså att INTE välja utanpåliggande sockel, om man vill ha ett kök som är praktiskt att arbeta i.
Vår plan är att omvandla sommarstugan till vårt permanentboende framöver, men då ryker sockeln all världens väg! Mitt råd är alltså att INTE välja utanpåliggande sockel, om man vill ha ett kök som är praktiskt att arbeta i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte inte ens så långt att det skulle bli ett problem. Köpte en helt random Boschmaskin som skulle vara en bra. Blev så här. Ingen glipa "nedåt" alls, men 3 mm (mätte i morse) mellan sockel och lucka. Man tänker inte ens på den om man inte står och kikar från sidan på den.
Vi har utanpåliggande sockel i vårt kök. Det är bara gästerna som sparkar på den. MEN, en stor nackdel som jag insett över tid är att en utanpåliggande och i synnerhet i köket blir fort skitig. Det ramlar ner sunk och har man en sockel med lite form kan det vara svårt att få bort intorkad smuts. Men snyggt är det.
Har också utanpåliggande och liksom en del andra här ovan är det inga som helst problem. Kollade också innan och jag stod aldrig med tårna under iallafall. Kan däremot hålla med om det Cederbusch skriver att den blir smutsigare.
Jag känner inte att jag har valt mellan funktion och estetik i det fallet. Tycker att det fungerar precis lika bra med utanpåliggande i detta köket som det gjorde i de kök vi haft innan med innanförliggande.
Jag känner inte att jag har valt mellan funktion och estetik i det fallet. Tycker att det fungerar precis lika bra med utanpåliggande i detta köket som det gjorde i de kök vi haft innan med innanförliggande.
Klicka här för att svara