Jag har en liten fundering.
I min vägg sticker det ut ett rör med elkablar ca 52cm ovanför diskbänken. Jag skulle vilja ha lite mer utrymme mellan diskbänk och väggskåp. Jag tänkte att 65 cm vore lagom. Nu är frågan hur det blir med eldragningen.
Jag ska kakla vitt 10x10 kakel på väggen. Nån som har nån idé på hur man gör detta snyggast?

I min vägg sticker det ut ett rör med elkablar ca 52cm ovanför diskbänken. Jag skulle vilja ha lite mer utrymme mellan diskbänk och väggskåp. Jag tänkte att 65 cm vore lagom. Nu är frågan hur det blir med eldragningen.
Jag ska kakla vitt 10x10 kakel på väggen. Nån som har nån idé på hur man gör detta snyggast?

Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Ser ut som om flexslangen kommer uppifrån... Såga ur ett spår ovanför slangutloppet och flytta upp det till den nivå du önskar.
Och sätt ett hörnuttag under överskåp.
Sent from my LT15i using Byggahus
Och sätt ett hörnuttag under överskåp.
Sent from my LT15i using Byggahus
Redigerat:
Tack för svaret
Såga ut ett spår, menar du med tex sticksåg? Spåret skall vara lika tjockt som slangen upp till där jag vill ha hörnuttaget (se bild)?
Kopplar man in diskbänksbelysningen i ett hörnuttag?
En till fråga, Om jag sätter in ett hörnuttag med säg 4st uttag så behövs knappast det runda uttaget som syns till höger?
Då kan jag kakla över det vilket skulle vara snyggare enligt mig.

Såga ut ett spår, menar du med tex sticksåg? Spåret skall vara lika tjockt som slangen upp till där jag vill ha hörnuttaget (se bild)?
Kopplar man in diskbänksbelysningen i ett hörnuttag?
En till fråga, Om jag sätter in ett hörnuttag med säg 4st uttag så behövs knappast det runda uttaget som syns till höger?
Då kan jag kakla över det vilket skulle vara snyggare enligt mig.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis så... det ser ut att komma uppifrån och då är det ju bara att hugga bort så det går ut där du vill ha det.
I en hörnbox kan man max ha 3st uttag.
Uttaget till höger kan du kakla över om du drar bort elen från dosan, inte annars.
I en hörnbox kan man max ha 3st uttag.
Uttaget till höger kan du kakla över om du drar bort elen från dosan, inte annars.
Sticksåg är nog lite väl våldsamt, alltför stor risk att du skadar eller t.o.m kapar slangen.Kimp skrev:
Jag själv skulle självklart använt min multimaskin, bosch pmf180, och tagit lite i taget försiktigt så man har koll på vad man håller på att såga i.
Det går ofta bra att dra utanpåliggande ledning, EKRK eller EKK mellan sådana enheter, men kanske inte alla sorter och modeller.
[/QUOTE]En till fråga, Om jag sätter in ett hörnuttag med säg 4st uttag så behövs knappast det runda uttaget som syns till höger?
Då kan jag kakla över det vilket skulle vara snyggare enligt mig.[/QUOTE]

Nja. Det är OK att kakla över om den dosan inte längre alls tillhör elsystemet. Är det fortfarande ledningar däri får du absolut inte kakla över den, även om ledningarna bara passerar.
Men behöver inga ledare gå dit kan du plugga röret i dosan i andra änden med t.ex. en liten latexfog-plupp. Sen tillhör dosan inte elsystemet längre och kan kaklas över.
edit:
Paul var snabbare, men jag svarade
edit2: Jag saknar strikethrough på detta forum.
Redigerat:
Bara att kapa kablarna och trycka ut ändarna ur plastdosan?Paul-Staffanstorp skrev:
Hur gör man vanligtvis med arbetsbelysningen? Har tänkt mig några spottar under väggskåpen. Använder man en av kontakterna på hörnboxen för detta? Vore trevligt om man slapp ta upp 1 av 3 uttagen för att förse spottarna med el.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysningen"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Ett förslag om det är möjligt... Om det tilltänkta hörnuttaget går på samma säkring som belysningen i taket så är det möjligt att få tändning till diskbänken vid dörren. Det finns utrymme för att koppla kabeln mellan belysningen och hörnuttaget i hörnkapslingen.Kimp skrev:
Sent from my LT15i using Byggahus
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Nä, inte bara trycka ut kablarna från dosan, man måste koppla bort dom i föregående dosa och ta bort dom helt!Kimp skrev:
Ok, trodde du skulle ha lysrören.
Så här gör du med spottar och trafo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trafo till spottarna göms bakom ett blindlock i hörnuttaget.
Mvh. Fredrik
Edit: Dostrafo, alltså.
Redigerat:
Tack, nån sån lösning lutar det åt!
Bara för att vara på den säkra sidan.. Såhär ser det ut: den nedre högra dosan är den jag vill koppla bort, det går brun,blå samt gulgrön kabel upp till den övre dosan och är där kopplad med sockerbitar. Sen går det en vit kabel mellan det ustickande röret och den övre dosan. Men den vita kabeln är lös i båda ändarna. Vad är tanken med denna kabel?
Om jag kopplar bort de bruna, blåa och gulgröna kablarna mellan det övre och nedre högra uttaget så är det lugnt att sätta igen det nedre högra uttaget antar jag?

Bara för att vara på den säkra sidan.. Såhär ser det ut: den nedre högra dosan är den jag vill koppla bort, det går brun,blå samt gulgrön kabel upp till den övre dosan och är där kopplad med sockerbitar. Sen går det en vit kabel mellan det ustickande röret och den övre dosan. Men den vita kabeln är lös i båda ändarna. Vad är tanken med denna kabel?
Om jag kopplar bort de bruna, blåa och gulgröna kablarna mellan det övre och nedre högra uttaget så är det lugnt att sätta igen det nedre högra uttaget antar jag?

Japp om du drar ut de kablarna helt från röret och använder dom istället till den nya kpplingen (rörutloppet) är det OK. Kablarna måste alltså avlägsnas från det rör som går till en avslutad dosa.Kimp skrev:
Och pricken över i är om du dessutom lägger igen öppningen lite halvpermanent för slangen/VP-röret som går till den dosa du vill kakla över.
Den vita tråden är en dragtråd, som används för att dra in nya kablar.
Klicka här för att svara