Hej!

Vi har precis gjort om vårt kök inklusive nytt kakel.

Nu har det nya kaklet spruckit på ett ställe.
Det är bakom kranen och mitt över en skarv mellan två gipsplattor.

Underlaget är 12 mm spånskiva plus 6mm renoveringsgips.
Gipsskivorna är skarvade med remsa och spackel.

Min första tanke var att gipsskivorna rört sig i skarven.
Det märkliga är dock att det inte finns någon skarv in spånskivan i närheten.
Dessutom kan jag se gipsskarven både under diskbänken och precis ovanför kaklet och skarven är helt felfri där - inga sprickor eller förskjutningar.

Vad kan ha hänt?
Hur åtgärda?

Någon som vet?

S
renoverings skall du egentligen bara ha på gips eller montera på betong väggar eller liknande.

Vad är orsaken till det?

Om det inte är helt jämnt bakom kakelplattan kan det räcka med att man tar i lite när man torkar av med disktrasan eller liknande. Vissa kakelplattor kan vara sköra och kan vara lätta att bräcka. Det kan ju ha varit en liten osynlig spricka i plattan men det behöver inte vara så,
Jag tror inte du har något val annat än ta bort den och sätta dit en ny. I ett nytt kök vill man ju inte ha en lappad kakelplatta. Spara du några plattor om det skulle hända igen, då går de kanske inte att få tag på.

Det är två plattor som spruckit. De sitter i halvförband och har spruckit precis över skarven. Även fogen över skarven har börjat spricka.

Det kan vara för lite sättbruk bakom plattorna. Något måste ha gjort att de kunnat röra sig i någon led och det verkar ju inte troligt att gipset flyttat sig i sidled. Om du gör om dessa plattor tänk då på att inte snåla med sättbruket.

Tack för svar! Blir till att byta plattor och hoppas att det håller nu.

Paul-Staffanstorp
Lägger en vass gissning på att du skruvat dit renoveringsgipsen och då har du i så fall ett svar på varför detta hänt då den INTE ska skruvas dit utan limmas. ;)
Är den skruvad följer den nämligen med när spånskivan rör på sig vilket den inte gör om den är limmad med rätt lim. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.