Jag försöker förstå hur det här ska monteras...Längst till vänster skall en 60cm diskmaskin stå. Det skall vara någon passbit mellan vägg och diskmaskin. På pappret har IKEA killen skrivit "passbit av TS=70 (täcksida 70)". Är det tänkt att man ska såga ut lämplig passbit ur denna täcksida?
Bänkskivan som skall ligga på de tre underskåpen är 188cm lång. Passbiten skall alltså sågas 5cm bred, 5+59.8+59.8+59.8+1.3 = 185.7cm. Alltså 2.3 cm överhäng av bänkskivan. Kan det stämma?
Hur ska jag montera denna passbit? Kan inte gärna skruva in den i diskmaskinen.

IMAG0787.jpg
 
  • Gilla
Blek
  • Laddar…
Hej Kimp.... Det stämmer nog som du säger..du ska såga till en passbit och sätta dit.
Ta en regel innanför typ (45x45mm ) och skruva i väggen sedan kan du limma dit passbiten på den regeln.
Sätter du diskmaskinen direkt till väggen finns det risk att du inte kan öppna den. :)
Kolla så överskåpen har en passbit också så det stämmer längsled både uppe och nere.
 
Istället för att limma fast passbiten i regeln så kan man skruva den på baksidan genom regeln och in i täcksidan. Se bara till att skruvarna inte är för långa.
 
  • Gilla
nitram66
  • Laddar…
Jomen täcksidan? Är det inte meningen att du ska ha en täcksida till vänster om diskmaskinen? På bilden ser det ju ut att vara plats till det i alla fall.

Och om du med "IKEA killen skrivit 'passbit av TS=70 (täcksida 70)' " menar texten på ritningen så tycker jag att det står "passbit [krumelur] TS=70". Jag ser inget "av" utan tolkar det som att det ska vara en täcksida OCH en passbit.
 
Är det inte överkurs att ha täcksida bredvid diskamskinen? Så ofta tar man väl inte ut den.
 
andersmc skrev:
Är det inte meningen att du ska ha en täcksida till vänster om diskmaskinen? På bilden ser det ju ut att vara plats till det i alla fall.
Gör det?

På höger sida av köket ser man att det finns en täcksida på 1,3 cm men det finns väl inte på vänster sida?
 
The Tor skrev:
Gör det?

På höger sida av köket ser man att det finns en täcksida på 1,3 cm men det finns väl inte på vänster sida?
Ja, det gör det. Det är 5 cm mellanrum mellan väggen och diskmaskinen. Där får en täckskiva plats.

Om det sen är meningen att det ska vara en täckskiva där kan ju inte jag veta. Å andra sidan vet inte TS som ska ha köket det heller, så jag är i gott sällskap. Men på både höger och vänster sida är det kladdat "TS=70" med en linje som leder in mot kanten. Det kan ju vara så att konstruktören haft nån tanke med det.

Kimp skrev:
Bänkskivan som skall ligga på de tre underskåpen är 188cm lång. Passbiten skall alltså sågas 5cm bred, 5+59.8+59.8+59.8+1.3 = 185.7cm. Alltså 2.3 cm överhäng av bänkskivan. Kan det stämma?
Detta förstår jag inte alls. Ska inte passbiten stå upp, den ska gå från golv till tak? Men du räknar ut den sammanlagda bredden på skåpen. Ska passbiten monteras horisontellt?
 
Passbiten skall ju gå från underkant skåp upp till överkanten av bänkskåpet. Biten under skåpet tar sockeln hand om.

Beräkningen stämmer. Men innan du sågar till biten så mät noga att väggen verkligen är lodrät. Inte alls ovanligt att man får kilsåga en passbit lite.
 
Till mitt kök har jag en täcksida som jag ska använda till passbitar. Det kom jag överens med IKEA-killen om och han har i beställningen benämnt detta som "Täcksida att kapa till passbitar". Denna ska sättas mellan diskmaskin o vägg eftersom väggen är några cm bredare än skåpen. Det måste vara detsamma för dig fast din IKEA-kille har uttryckt det lite mer svårtolkat.
 
Martok skrev:
Till mitt kök har jag en täcksida som jag ska använda till passbitar. Det kom jag överens med IKEA-killen om...
Det var likadant för mig när jag byggde ett IKEA-kök. Om IKEA-killen ville haft en täcksida till vänster om diskmaskinen hade han ritat dit en täcksida istället för en passbit.
 
  • Gilla
Tomainen
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Du måste ju även tänka på att fästa en regel eller något annat vågrätt på väggen vänster om diskmaskinen så att bänkskivan har något att vila på till vänster. ;)

Att bara sätta passbiten som du sågar till eller att ställa en täcksida vänster om diskmaskinen och sen en passbit på då 37mm är ju en smaksak men jag tycker personligen det ser mer arbetat ut med täcksida plus passbit, och dessutom får du då automatiskt ett upplag för bänkskivan.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Du måste ju även tänka på att fästa en regel eller något annat vågrätt på väggen vänster om diskmaskinen så att bänkskivan har något att vila på till vänster. ;)

Att bara sätta passbiten som du sågar till eller att ställa en täcksida vänster om diskmaskinen och sen en passbit på då 37mm är ju en smaksak men jag tycker personligen det ser mer arbetat ut med täcksida plus passbit, och dessutom får du då automatiskt ett upplag för bänkskivan.
korrekt

mvh
köksmästarn
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
TS kan ju också ta och räkna hur många täckskivor han har. För det är väl inte så att IKEA säljer på honom en hel täcksida bara för att han ska såga ut en 50mm bred strimla ur den. Det finns ju ämnen till passbitar i sortimentet.
 
andersmc skrev:
TS kan ju också ta och räkna hur många täckskivor han har.
Precis. Det borde ju även behövas en passbit till överskåpen längst till vänster.

andersmc skrev:
Det finns ju ämnen till passbitar i sortimentet.
Vilka tänker du på?
 
Paul-Staffanstorp
andersmc skrev:
TS kan ju också ta och räkna hur många täckskivor han har. För det är väl inte så att IKEA säljer på honom en hel täcksida bara för att han ska såga ut en 50mm bred strimla ur den. Det finns ju ämnen till passbitar i sortimentet.
Mig veterligen är det precis så här Ikea jobbar och har iaf gjort tidigare...
De säljer inget annat till just passbitar...

Har de ändrat i sitt sytem så länka gärna och visa detta... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.