Kök
Misse: [citat] Hoppas att handtagen blir bra! Annars kan du titta om du hittar något på: www.je-beslag.se www.lundell-zetterberg.se www.specialbeslag.se www.theofils.se
pinebar: Jag skulle gissa att du kan ta hyllor från ett vanligt IKEA-skåp, 35 djupt och 60 brett och använda dem. Möjligen får du såga lite i bakkanten för att få dem att passa. Och så får du såga ut för fläktens rör också.
NetNut: Mina är upphängda i expanderbeslag, liknande de som sitter i vanliga kökslådor. Valde en modell med "touch/tryck" öppning så jag slapp montera handtag. Stommarna håller nog om du vill ha sockeln längre in, men du flyttar tyngdpunkten på stomme och bänkskiva vilket gör att det övre fästen på stommen får ta högre belastning. Om du ändå vill sätta sockeln en bit in så råder jag
NetNut: En bekant till mig köpte en när han renoverade köket, HIN4S har jag för mig. Han har haft hällen några månader och den verkar funka även om fläkten/fläktarna går länge efter han använt den. Just symptom med "värmer bara halva pannan" beror tydligen på modell och tillverkare, E-lux har/haft nån modell som hade svårt med vissa pannor, verkade inte fatta hur stora de var utan
shadowfire: Jag håller på att montera stommarna och har som avsikt att göra en kökssimulering, dvs innan det blir fast montage så "leker" jag att jag gör kökssysslor, bara för att känna känslan och se om allt är rätt. En sak är jag lite lur på dock. Det är ett parallellkök där kylskåp + diskho är på ena längan, ugnen likaså. På andra längan, som är en köksö, är spishällen. Om jag
shadowfire: lol, snygg bump på tråden, duktigt suspekt :) On topic så är jag än så länge nöjd med min polenresa som jag gjorde i förrgår. Kan tillgodoräkna mig mina svenskinköpta svarta whirlpool induktionshäll + micro + pyrolysugn som "gratis" eftersom det är vad jag sparade på att handla köksstommar+luckor på i Polen. IKEA dock, men det var också vad jag eftersökte då det alltid haft
Lenasv: Nä, tyvärr har Silestone inte slutat med silverjoner som bakteriedödande medel. Där var en artikel i sydsvenskan i februari läs själv på www.sydsvenskan.se . Och Okite är helt fria från dessa medel jag har kollat igen med säljaren vi köpte vår skiva av.
slacker: Med en far och en bror som plåtslagare så säger jag att det går prima med en plåtsax - Plåten brukar vara 0.7mm i dessa och det klipper man enkelt med en bra sax. Tänk på att inte använda en RAK sax utan en Höger eller Vänster sax så du kan svänga om hålet skall vara runt. En annan sak som min far slagit in i skallen på mig är att ALDRIG klippa ut saxen, dvs, inte stänga käften
andersmc: Det är väl lite det som är grejen med den där spånskiveregeln. Den är i alla fall rak.
PCLarsson: Gissar lite till. Den bärande delen i bjälklaget är sannolikt bestående av riktigt grova träbalkar. Dessa går sedan sannolikt från vänster till höger i din ritning. Eller tvärt om;) Och det är här du kommer att stöta på problem om du vill dra rör från ditt befintliga kök till din önskade placering. Hade varit lättare om balkarna legat på andra hållet, men tror som sagt var
Kloge: [citat] Så gjorde vi! Hellre ett Ikeakök installerat av en proffs än ett dyrt tveksamt hopsatt. Vi hade tex sneda väggar vilket orsakade lite mer jobb för snickaren. Hade jag satt in det så vete fasen hur det sett ut:o
cecar33: Att springa runt och be om offert på ett kök är som att spotta i Vänern, om man jämför med alla trådar och inlägg som handlar om hur man skall införskaffa offerter för om eller tillbyggnader. Vilket avkrävs småbyggare som inte har råd med anställda som enbart sitter vid sina datorer och plockar ihop moduler i något köksplaneringsprogram.Dessutom skall byggarna speca ner till varje
mattiasj78: Jag skulle vilja montera en IKEA Numerär diskho fritt hängande på vägg, utan något bänkskåp. Någon som känner till var man hittar passande konsoler, som man kan montera på väggen och hänga diskhon på???
shadowfire: Jag bumpar denna tråd lite och undrar om någon har de gråa luckorna och hur det ser ut efter ett tag med flottfläckar, fingeravtryck mm? Jag har blivit avrådd från att välja de svarta, men de gråa är kanske mer förlåtande?
spararen: [citat] Bredare, djupare och dyrare! :p Men tack för tipset! :thumbup:
mikael1: Hej, någon som har erfarenhet kring Husqvarna QHC6504P induktionshäll i form av kvalite, ljudnivå osv? Den har fått rätt risig kritik på tretti.se, men alltid svårt att använda det som ett facit eftersom oftast dom som skriver är missnöjda, dom som är nöjda skriver inte. http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/husqvarna-qhc6504p /Mikael
Fanjunkarn: Tänk på att du inte får spottarna för nära luckorna mär de är öppna
mikael1: hmm...induktionshällar verkar vara satans verk av att bedöma av all problem som finns med dom, där t o m folk börja gråta av dessa tragiska oljud. Jag ska köpa en häll och vill ha stekpannan nere till vänster, funderar på denna AEG....någon som har erfarenhet kring den eller är det som att kasta bort pengarna och köpa en stereo full med oljud istället för en häll?
yuphin: Vi har köpt ek kök med vit stenönstrad bänkskiva. Golvet är också ek. Vilken färg på kaklet matchar detta?
SwiftD: Okej, jag provar elforumet... Hur som helst så är väggarna av tegel och puts så några rör lär det inte bli dragna, speciellt nu när stommarna är på plats. Saken var att jag hade fixat med elektriker... de var och tittade och jag sa vad jag ville ha och de skulle återkomma med offert. En vecka senare efter att jag frågat ett par gånger innan så meddelades jag att chefen ännu inte
HannaMaria98: Fler som har erfarenhet av denna häll? Trådstart köpt den? Är ni nöjda? Funderar på denna!
saturnus: Jag tror inte Du får några problem med 10X10 kakel, den finns f ö också fasettslipad som gör den tunnare utmed kanterna, blir säkert fint.
prototypen: Jag hade inga problem att handla direkt av Blum när jag behövde extra special gångjärn. Protte
Anders 1920-tal: Hej! Jag är i begrepp att köpa färg till mitt nya kök. Jag vill därför få reda på vilken typ av färg som Kvänum använder sig av. Har hört att det ska vara en golvfärg från en tillverkare som heter Tre-stjärna eller något liknanden. Någon som vet, eller kan lista ut vad det är för färg med hjälp av informationen? Tacksam för svar. Anders
steve5432: Vi kör med 25mm träskruv och torx skalle. Den gräver sig in i stommen jättefint någon mm. /S
frja: Jag köpte förra helgen några olika Rationell lådavdelare till mitt 3 år gamla Marbodalkök. Passade inte perfekt men tillräckligt bra. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60160298/ funkade bra på bredden. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30160308/ fick jag såga av på längden 3 cm.
thewolf: Ungefär som våran ugn som inte går att starta om man inte ställer in klockan. Lika jobbigt varje gång man "testar" jfb :rolleyes: manualen hittar man aldrig så man får testa varje gång hur man ställer in skiten. Man ska hålla inne någon knapp och vrida på en annan efter en stund eller något sådant. Den har någon timmer funktion så att ugnen startar automatisk så att maten är