Mikael_L
Kom igen med alla tips på produkter, husmorsknep och metoder, som ni vet.

Ugnen här hemma är ju ibland världens äckel, och ugnsplåtarna har något fastbränt som inte på något vis går att diska bort.

Jag kör med mr Muscle i ugnen då och då.
3758147-origpic-35a392.jpg

Det funkar väl halvhyggligt i all fall, men finns det bättre grejer tro?

Går det att använda på plåtarna också?

harry73
Sodalösning (Natriumkarbonat eller natriumbikarbonat) och sätt ugnen på låg värme (50 - 75 grader) Plåtarna kan man sätta i ugnen med sodalösningen i. Sidorna och 'taket' av ugnen är lite svårare, men om man ser till att hålla det blött med sodalösning under några minuter borde smutsen börja släppa.

Och om man är väldig försiktig kan man skrapa bort smutsen med sån glashällskrapare

Städerska?

Mikael_L
Noseone skrev:
Städerska?
Ställer du upp? ;)

Svinto!
Funkar på allt så länge det löddrar. Körde nu senast på fönstren ut mot gatan som jag inte tvättat på tre år...

• Haha
sofftis
  • Laddar…
MP52, spöar skiten ur allt vad ugnsrengöring heter. Dessutom repar det inte som Svinto och Scotch brite!

Vi använder Mr muscle, grönt eller vitt skurmylon och klickskrapa, samt eftertorkar med trasor. Funkar även på plåtar om de inte är alltför inbrända.

mp52 låter dock väldigt intressant!

Såpa som man smörjer in plåtar och ugn. Sen slår man på ugnen på 100grader i 20 min, låter den svalna av tills du kan ta i dessa. Efter det kan du i princip torka bort smuts och fett.

Den metoden är den bästa jag hittat förutom pyrolysemalj.

• Gilla
lunarayo
  • Laddar…
Mikael_L
fgo skrev:
Såpa som man smörjer in plåtar och ugn. Sen slår man på ugnen på 100grader i 20 min, låter den svalna av tills du kan ta i dessa. Efter det kan du i princip torka bort smuts och fett..
Ahhh, husmoderslösning, som jag faktiskt tror jag hört om någon gång, men glömt.

harry73 skrev:
Sodalösning (Natriumkarbonat eller natriumbikarbonat) och sätt ugnen på låg värme (50 - 75 grader) Plåtarna kan man sätta i ugnen med sodalösningen i.
Det är alltså sådan bikarbonat som är ungefär som bakpulver och finns på affärens bakhylla?
Ytterligare ett husmoderstips.;)

Det får bli att prova lite.
Men fortsätt för all del att skriva om era bästa tips.

Hemmakatten
Vi har kört med MP52 men med viss tvekan eftersom det inte är miljövänligt. Såpa har jag för mig att jag använt i nån tidigare bostad (men eftersom jag är alldeles för gammal så kommer jag inte ihåg exakt hur bra eller dåligt det är, men ska prova det igen på våra ugnar) Bikarbonat tror jag inte på, eftersom det bättre tar bort kalk och avlagringar i handfat och toaletter.

Vad gäller att ha påMP52 på ugnsplåtar och låta de stå i ugnen så är det ingen bra idé, i alla fall inte med modernare ugnar (vår ugn, Siemens) är köpt 2006). Plåtarna slår sig och blir skeva pga dåligt material. Är det någon som vet var man kan köpa bättre plåtar är jag tacksam för tips.

Redigerat:
fgo skrev:
Såpa som man smörjer in plåtar och ugn. Sen slår man på ugnen på 100grader i 20 min, låter den svalna av tills du kan ta i dessa. Efter det kan du i princip torka bort smuts och fett.

Den metoden är den bästa jag hittat förutom pyrolysemalj.
Det där kan jag gå i god för att det fungerar. Min mormor som tipsade mig om det.

Mikael_L
Nu har jag provat såp-tricket på en grymt skitig ugnsplåt.

Och...
Tja, mycket av skiten försvann, men den där sista tunna jättesega hinnan blev kvar.
Jag får väl försöka med en omgång till, eller prova något annat.

Är du inte gift? Haha.

Bästa är att diska plåtarna direkt.

Tandkräm =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.