R
Rillee: Försökte montera skivan idag som är L formad. Efter vi var klara så märkte vi att det fanns en pytte liten nivå skillnad mellan skivorna i skarven. Går det att sära på skivorna igen? Vi smetade på något gojs som följde med, är det klister? Eller ska man leva med att det blev lite ojämnt...
2 svar · 1,7k läst
A
Agneta Byers: http://www.avans.pl , vet dock inte om de levererar till Sverige
8 svar · 20,1k läst
V
Volfram_inc: Hej jag bygger ett kylrum i anslutning till köket. Detta byggs i en gammal toalett där gamla fuktspärren är borttagen och gips/trä framme. Jag tänkte köpa kylblock för att bygga väggar samt tak. Det kommer att sitta ett splitt kyl aggregat med kompressor i källaren och kyl delen där elen är framdragen (denna vägg är enda yttervägg, resten är innervägg) det gamla trä innertaket
0 svar · 13,8k läst
·
F
fredrik.an: [citat] Det är nog lösningen jag också är inne på. Behöver ju inte vara något tjockt, bara något som täcker alla skarvar... En kanske mer galen idé, vad händer om du lägger en skiva som du sedan har någon tapet på, då får du ju skarvlöst, så länge tapeten är tillräckligt bred... Beroende på din inredning kan det nog bli ganska snyggt.
2 svar · 2,7k läst
B
brumbjorn: Avståndet mellan de båda sidorna är 100 cm, rekommenderat är 120 cm. Men inte mycket att göra åt. Om ni tänkt er en kyl och en frys är de kanske i lägsta laget. Varför inte lite högre? Var skall ni ha micron? Jag funderar på om jag inte skulle vilja ha en 10 cm hög låda för bestick. En högre låda är tung att dra ut. Kanske skall ni ha en liten distans längst in i köket så att
1 svar · 3,1k läst
bjolo360
bjolo360: [citat] Samtidigt brukar Ikea var så proffsiga att dom ser till att kompensera kunden med något även om dom juridiskt inte behöver det. Har ni pratat med ikea, vad säger dom själva om kompensation?
6 svar · 2,5k läst
R
RobinD: Jo jag löste det genom skenorna som du skriver singemoller, anvisningarna visade att skenan inte skulle monteras med skruven mitt i ovala hålet utan vilandes på ovala hålets högsta punkt. Finns ju tre fästpunkter till så det löste sig.
8 svar · 5,3k läst
·
J
ja73: Vet någon detta mått på 60 djupt skåp monterat med med skenan? Jag planerar golvläggning av rutigt golv och vill inte ha skarvarna nära sockeln.
0 svar · 5,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Lite sent råd kanske i en tråd som snart är sju år gammal :cool:
20 svar · 15,2k läst
·
E
elinar: Nu är ett vinylgolv lagt och limmat med " Bostic floor walltec",men det har bildats stora och små bubblor under vinylen. Är förtvivlad för de verkar inte gå att trycka bort dessa eländiga bubblor i köket som skulle bli så fint med denna röda vinylmatta. Hur ska jag nu bäst agera? Oerhört tacksam för all hjälp som går att få här!
0 svar · 1,2k läst
F
fredrik.an: Jag hade satt den från tak till bänkskiva. Mest för att inte slösa på materialet...
1 svar · 1,6k läst
F
fredrik.an: Vi har exakt samma upphängning på vårt kök och om jag inte minns fel så lossar man bara delarna, skruvar fast de på luckan och hänger upp. Vi följde monteringsanvisningen och sen efter lite tid så satt de uppe. Med tanke på att det är så här upphängningen ser ut så bör ni inte få några problem för då hade problemet funnits hos alla med inbyggnadskyl...
3 svar · 6,9k läst
·
G
GustavGBG: Jag har precis satt in ett nytt kök på ca 10kvm i min lägenhet. Dock dubbla väggskåp och en vägg med skåp från golv till tak samt ett barbord så det är ganska maxat. Mitt kök är ett färdigmonterat Noltekök. Rev ut allting själv och målade samt slipade golvet. Blev cirka 80h á 450+moms för snickaren. Elen har jag inte fått ännu men gissar på 16-20h men då byttes även
2 svar · 4,5k läst
imported_Benno
imported_Benno: Det funkar utmärkt med kakel på kakel. Gjorde så i förra huset, inte minst pga att en del av det gamla kaklet delvis satt på eternit som jag inte ville bryta i. Nackdelen är att köket blir lite mindre :-). Beroende på hur t.ex diskbänken ser ut så blir det ju lite överhäng av kakel. Hållfasthetsmässigt är det inget problem då det knappast blir någon belastning på kaklet i ett
6 svar · 9,4k läst
O
olzon: Antog att du menade höjd med bensutrymme, men kom och tänka på djup... hmm... Har 530mm djup ifrån kanten på bänken till baksidan av skåpen att sitta och sparka på om jag skulle vilja. Och på den korta sidan av mitt L så är måttet istället 350mm... vilket räcker gott och väl om man inte vill ha bänkskivan tätt in mot kroppen.
7 svar · 18,8k läst
·
V
Volatyle: [citat] Ni har nog rätt - det får bli mörkgrå. Då återstår bara badrummet nu då ;)
10 svar · 6,1k läst
·
M
Macarus: Kolla om det är plast satt på varma sidan av isoleringen. Gör du enklast från vinden. Om huset är hyfsat modernt bör det finnas plast. I sådana fall spelar innertakets täthet ingen roll. Det är plasten som ser till att fuktig luft inte kommer upp på vinden.
5 svar · 6,6k läst
·
S
Anonymiserad 137805: [citat] ring Cylinda service och kolla det är ju inte omöjligt att de tar det på garanti
1 svar · 2,9k läst
H
Holpers: IKEA tänkte lägga skarven vid 3 meter vilket gjorde att jag skulle få skarven mitt på den största ytan. Där vill man ju kunna baka utan skarv. Då föreslog de att lägga skarven vid hällen, jag bad dem flytta den 20cm utanför så att ev, överkokande kastruller inte skulle läcka ner i springan. Ville även få springan lite naturligt mellan tvi skåp så den följde linjen mellan
10 svar · 11,8k läst
B
byggankan: Om du har Windows 7 så kan du använda skärmklippsverktyget. Då markerar du en fyrkant som klipps ut och så kan du spara den bilden direkt från verktyget.
11 svar · 18,8k läst
·
F
fredrik.an: Vi har ca 20 cm hemma tror jag och det fungerar kanon. På den ytan står kaffebryggaren perfekt. Har aldrig ens tänkt på att den ytan behövs för att använda till matlagning... Fast nu sitter vår yta på vänster sida. Det kanske blir annorlunda på höger sida om man är högerhänt. Fast man anpassar sig väl ändå och använder luften till vänster istället när man ska slänga runt
8 svar · 7,7k läst
L
Liv1234: Fint! Och den totala längden blir då 260 ca vilket är ok. Snyggt med 40-skåpen på båda sidor om fläkten. Bra förslag Apollonia!
13 svar · 7,0k läst
·
R
Riktigt: Jag håller på med nästan samma sak och ska fästa diskhon som karln i denna film: http://www.youtube.com/watch?v=N80eL2aCrt0 Jag hade tänkt att använda tätlist mellan diskhon och bänkskivan och kanske komplettera med transparent latexfog på ovansidan.
1 svar · 6,2k läst
Krilleman
Krilleman: Jag har inte monterat extremt många diskbänkar i mina dagar men ett litet gäng har det allt blivit på div renoveringar. Och det jag upplevt är att alla tillverkare av diskbänkar har sitt system med clips. Alltså ingen standard. Står det inget namn på diskkhon som man kanske kan kontakta någon tillverkare?
1 svar · 7,0k läst
E
eviljava: De flesta skåpstommar brukar vara infästa via skruvar i väggen. Skruvarna brukar sitta i de övre hörnen. Utöver detta är stommarna fästa i varandra m.h.a. skruvar på sidorna. Sedan kan de även vara fästa i bänkskivan. Om du släpper på alla skruvar du ser inne i skåpstommen bör du alltså kunna ta bort skåpet. Ganska enkelt egentligen. Det är värre med platsbyggda skåpstommar
1 svar · 14,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: En zon? Liten lägenhet kanske då? På Jula och andra lågprisvaruhus kan man köpa induktionshällar med en "platta" som man ställer på köksbänken. Kostar några hundringar. Borde vara perfekt! [bild] http://www.jula.se/induktionsplatta-1-8kw-802404
3 svar · 4,3k läst
·
H
huggan: Maskiner som rengör med ånga funkar jättebra.
1 svar · 1,9k läst
F
fredrik.an: När jag gjorde runda hål hemma använde jag vinkelslip... Det var dock väldigt viktigt att de blev bra i storleken för ringen täcker inte alls så bra som på en rektangulär/fyrkantig dosa.
10 svar · 23,4k läst
F
fredrik.an: Vad är det för stil i köket? Det går ju alltid att kapa ner ett galler och sätta dit. Vi köpte Klöverplåt och sprutmålade den vit och sen satta dit. Vi har det som ventilation till kyl/frys och då ovanför maskinerna... Jag tror det finns någon bild på detta på vår blogg... Gallret kan du köpa här:
1 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.