Undrar om någon har erfarenhet av reklamation av ett IKEA-kök efter övertagande av BR alt hus...??

Vi har köpt en lägenhet för ca 4 månader sedan med ett IKEA högblankt kök.
Vid övertagandet fick vi samtliga kvitton då köket har 25 år garanti! Än så länge inga konstigheter.
Vi visste att en låda hade foliering som släppte men en noggrann genomgång för ca 2 månader sedan visar att nästa alla (21 av 27 luckor/ lådor) har foliering som börjat släppa..

Ringer efter besök på varuhuset till IKEAs reklamtionsavdelning och förklarar vårt ärende. Eftersom det är ett stort antal luckor önskar de komma på hembesök.
Sent om sider hör de äntligen av sig och önskar komma med kort varsel..
Besöket gjordes och besiktningskvinnan som sa... "Så här ska man inte säga men, f*n också".

Ca 1,5 tim efter besiktningen nekas vår reklamation av IKEA pga av att vi inte är de de som köpt och installerat köket...

Så vi har ett 6 år gammalt kök som troligtvis aldrig får uppleva 25 år.
(ingen på IKEAs kundtjänst har upplyst oss om att garantin förbrukas vid övertagande trots upprepade förklaringar om att vi förvärvat en BR. Inte heller finns detta skrivet någonstans i garantihäftena som medföljer köken)

Erfarenheter alt råd???
 
Om det inte finns skrivet någonstans att garantin försvinner vid övertagande så är det bara att sätta sig ned och skriva ett brev till ARN
 
Är det inte alltid så att garanti endast gäller ursprunglig köpare? Oavsett om det gäller IKEA eller andra. Kan du be förra ägaren reklamera?
 
Exakt, garantin gäller bara ursprungliga köparen om man ska hårddra det.

Be förra ägaren att reklamera, eller ännu enklare be om en fullmakt där de skriver att du, på egen bekostnad, får driva deras garanti ärende i deras namn.

Dåligt av Ikea som annars brukar bara väldigt bra att reklamare saker hos..
 
C
Garanti är en frivillig utfästelse av säljaren och kan innebära en inskränkning av köplagen...det är alltså inte alltid en fördel med garanti.....


Hur gammalt är köket?

Köplagen ger dig två års rättighet att reklamera..... Kanske det ger dig rätt att reklamera,trots att det inte är du som är ursprungsköparen. Kolla med konsumenträdgivaren I din kommun...eller I någon annan kommun.
 
BiFuel skrev:
Är det inte alltid så att garanti endast gäller ursprunglig köpare? Oavsett om det gäller IKEA eller andra. Kan du be förra ägaren reklamera?
Egentligen enligt konsumentlagen är det ju så men läser man igenom IKEA:s garantivillkor så står det att orginalkvitto gäller som garantibevis. Om den första ägaren då betalat kontant hur ska IKEA då kunna bevisa vem som är förste ägaren?
 
C
Och till sir- erken Du måste ha ett eget intresse,ekonomiskt sådant, för att driva ärendet.Ingenstans framgår att säljaren av huset fått sämre betalt för huset p.g.a. att detta var behäftat med fel på köket...Grund saknas alltså för att driva ärendet på den bevekelsegrunden
 
C
Oj, missade att köket är sex år.... sorry du är rökt.....:(
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.