Har rivit bort några kakelplattor i köket. Kaklet är från femtiotalet och jag skulle helst vilja sätta upp det igen. Problemet är att det sitter en massa fix och fog kvar på plattorna. Hur får jag bort detta? Mekaniskt, eller finns det nåt sätt att lösa upp det? (Ett eventuellt problem är ju också att det kan vara asbest i fix och fog.)

Knacka väck det med ett gammalt stämjärn eller dylikt är nog enda sättet. Så gjorde en plattsättare som bytte tre spruckna kakelplattor i vårat kök. Tog han kanske 1 timme tills det var fogat o klart. Bär munskydd om du är orolig för asbest.

/S

Hade det inte varit för asbesten hade jag föreslagit vinkelslip för att undvika att de knäcks.

Tack för svar! Provade lite med stämjärn igår och det ska nog bra, bruket på baksidan var ganska poröst. Jag skulle ju kunna hålla till i en balja med vatten, för att undvika att det dammar. Men då blir frågan vad man gör med det asbestgrumliga vattnet när man är färdig...

C
Försök med Hg:s produkt... Sök på Hg international finns I Sverige o är ursprungligen en svensk produkt...

carra skrev:
Försök med Hg:s produkt... Sök på Hg international finns I Sverige o är ursprungligen en svensk produkt...
Tack för tipset. Hg verkar ha en uppsjö av produkter. Menade du den här? Har du använt den själv?

C
Ja det menade jag. Nej, jag har inte provat...Har lite andra grejor jag har besvär med..... Men har använt andra av deras produkter som funkade bra t.ex. halkskyddsmedlet I badkar...

C
Vi bor på Tenerife,har försökt köpa HG:s produkter här,tyvärr finns inte alla. Inte heller kan vi få dem levererade från Sverige eller U.K. Förhoppningsvis kan vi få det hit med våra irländska vänner som vi beställt dem av...Då förstår du hur bra de är,åtminstone enligt oss...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.