Kök
Bagarn1: Prima först! Sitter bättre samt att du har mer tid att jobba, justera kaklet när du satt upp det. Om du inte primar så suger underlaget och fixet torkar fortare..
nino: nja du får jobba lite mer när du drar ut fogen och kanske även dra horisontellt och diagonalt, sen får du tvätta lite mer
skogsstjrna: Min snickare och min kökssäljare hade samma förslag:ta en täckskiva som passar snickerierna och fräs ur hål för spotlighten. Blir osynligt framåt + samma kulör som resten av köket. Så kommer jag att göra.
Merkurius: Jag ska måla om skåpluckorna på mitt 80-talskök från Ballingslöv och tänkte byta gångjärnen också. De jag har är såna där man lyfter på med undre hälften i stommen och övre halvan är fastskruvad i luckan. Jag misstänker att jag har halvtäckande luckor, då man kan se stommarna mellan luckorna. Tror ni detta kan funka? Några tips på vilka gångjärn som passar? Måste ju veta
Workingclasshero: [citat] Har inte provat, men det kan vara ett typiskt bättre sätt!
prototypen: Livet är en sexuellt överförd sjukdom med 100%-ig dödlighet. Protte
Atom: Fick ringa sotarna... Enligt de är det följande som gäller: BBR 5:5332 Allt över tak i kök ska vara brandisolerat. Allt under (från taket ner till fläkten behöver inte vara det med förutsättning att det är mer än 50 mm till brännbart material. I vårat fall ( ska ha två fläktar ) gäller det att ha spiro "t" och 90 gr böj samt 2 aluslangar. Allt skall hängas i luften så att
FatZo: Vi köpte en Franke när vi gjorde om köket, dom har en mängd olika utföranden som passar för det ändamålet.
LillaMini: http://www.styleroom.se/album/28474 http://www.kanerva.se/spiskapa.html Finns en hel massa mer om man söker på t ex Google, men de där två "guiderna" gillar jag. Har för mig att jag läst några trådar om ämnet här på BH också, men de får du söka reda på själv ;) Bygger vi en spiskåpa kommer vi nog att köra på Kanerva-modellen
ullberg: Jag har en cl strand som jag är supernöjd med, infälld ser det ut som vilken blandare som helst: [bild] Om än lite rejälare (bara positivt i mina ögon), och sen är det bara att dra ut den: [bild] (Slangen är mycket längre än det jag visar). Enda nackdelen är att den inte finns (fanns) med integrerad diskmaskinsavstäning. Den funkar utmärkt till en lite större enkelho ;) /U
morr: Ska renovera köket och sätta in ett 120 cm hörnskåp med hyllplan (ikea faktum). Funderar på om det går att bygga in en låda överst i skåpet, antingen bakom luckan eller att den får en egen lådfront och en 57 cm dörr under. Nån som har en aning om det funkar? Tycker att det borde funka men jag har inte hittat nåt skåp att mäta på.
mickekarl: Börja med taket och gå neråt. Lycka till!
Baloba: arkTecko - Jag har sett det på nätet oxå men tycker det är lite maxat pris. Hoppas på att fynda :) pelpet - Det var billigt! Ska leta reda på det.
corre: Jag har inte så bra koll :P Men Ikea ska sälja Faktum året ut, så åker du till en ikea ska du kunna få hjälp av personalen om vilka delar du behöver.
christofferma: Tänker om det syns av underliggande skiva..hade helst bara velat ha en kant så att säga.
noone70: Vilken lösning valde ni? Skulle vara kul att se bilder på resaultatet
Wide Glide: "Tvätta" fösiktigt listen med thinner. Thinner löser träoljan och friskar även upp ytan på silikonet. Ventilera ordentligt och använd skyddshandskar. Prova först på några centimeter så det inte löser silikonet helt och hållet. En trasa som inte missfärgar = vit Trasan med thinner får inte var mer än fuktig.
Tiger79: Måla om allt eller hacka loss en bit vägg med färg på bredvid skadan och ta med till måleri affärren så kan de göra färg i rätt färg...
Alfredo: [citat] Det är nog snarast IKEA som cyklar i den mening att det nog är extremt ovanligt att man kan/vill koppla in en häll med enfasmatning på 32A i en vanlig bostad, ja antagligen även i övriga sammanhang. Detta gäller för normala svenska förhållanden. I andra länder kan det se annorlunda ut. Gissar att IKEAs 1x32A alternativ kan ha med det att göra.
kotten33: Håller på att rita kök och HTH kan inte hjälpa oss med en rund diskho/vask för ett 50 skåp för planlimning, det måste väl finnas? Någon som kan ge ett tips på en sådan vask?
eleson: Krydda det med en såg som bara går att vinkla åt ett håll så kokar hjärnan snart. :-)
Dizzie: Jo precis den linje jag var inne på. Var som sagt mest nu när jag fått ut det gamla köket som jag blev tveksam på om folk kanske kommer reagera på det. Kvikförsäljaren visste ju att jag ville ha billigt så han kan ju ha sagt lite vad som helst : ) Jo, det såg bara så otroligt likt ut serien jag köpte.
pelpet: Och vi satte vitt kakel, 20 x 20, i badrummet 2013. Fast det hade lika gärna kunnat bli 15 x 15. Vår förhoppning är att det fortfarande ska kännas fräsht 2033.
Henrik l79: Jag använde inte hela passbiten, klöv den på mitten. Den bit dom skickar med är ju typ 10 cm och jag tog nog ner den till 5. Jag har ett 40 skåp med utdragslådor bredvid och det är inga problem. Det du kan tänka på är ju vad du har i ditt hörnskåp, jag har hyllplan men har du den där njurformade saken som man drar ut kanske det behövs hela passbiten. Det lustiga med det här är att
bjoesk: Har en gammal lucka, tyvärr satt den med "gamla" gångjärn på kanten istället för inuti skåpet, vilket gör att den är för liten. Tack för all inspiration!
Pära: Tack för alla tips! Ska ta en runda med bilen i helgen. [citat] 160*60 cm. 1½ ho, lilla till vänster, 61-65 cm från vänster kant till lilla hon (plats för diskmaskin). Typ en sån här fast gammal (och vänd åt andra hållet): [bild]