Nu är köket på väg upp, men nu kom vi till problem vi ej tänkt på.
Sätter nån typ av panelskiva mellan diskbänk/bänkskiva och överskåp och även bakom spis.
Förstod det som att det var ok att bara måla med nån (halvblank) färg så gick det bra att torka av. Men nu påtalade snickaren problemet med "springorna" ner mot diskbänken. att det kan komma in vatten och annat där och bli skador.
Hur har ni gjort/ hur gör man?
Tätar med typ silikon?
Sätter nån typ av list mellan panel och bänk?
Eller vad?
 
ett sätt att slippa denna glipa är att sätta en list under panelen som är lika eller tjockare än bänkskivan. Denna list får samma funktion som en foderkloss då både bänkskivan och panelen går mot bänkskivan.
 
Men måla listen före du sätter panelen och måla också kanten på panelskivan för det lär ju komma in vatten där.
 
Om du har en gammaldags diskbänk med upphöjd kant runt om så är problemet med vatten och fukt väldigt litet.

Såvida du inte plaskar runt något ohemult när du diskar grötkastrullen.

Några droppar torkar bort snabbt.

Men ja, det vanliga är att täta skarven med en silikonsträng.

(Jag har själv bara petat in en silikongummi-tätningslist. En så'n som man har i fönstren.)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.