Jag hade valt en ganska styv plåt (d.v.s >= 2 mm) och sedan fäst den med en silikonsträng runt kanterna.
Det underlättar nog den dagen man skall demontera plåten (iaf. om man vill behålla underlaget intakt).
En plåtfirma är nog rätt ställe att vända sig till.
(Edit: Såg nu att det bara var vid spisen den skulle sitta. Eventuellt kan du ta en lite tunnare plåt. 1,25 m.m. kanske )