Kök
corre: Jag har hört att de högblanka delarna, samt vanliga lackade ska vara samma, ev med olika förborrade mått. Dock ej bekräftat av trolig källa varken här eller själv på IKEA tyvärr. Men IKEA lär kunna svara snabbt på numret de nämner på faktumsidan.
Banzaci: Hej och tack för era svar. Jag köpte ätika och en glasskrapa. Blir inga repor så nu är fogen borta som satt på kaklet. Problemet nu är att fogarna är ojämna och ser gräsliga ut. Finns tips på hur man snyggar till fogarna så tar jag gärna emot dessa, ska skriva här hur (om) jag löser det.
Anonymiserad 137805: finns det nolla i vägguttaget är det bara att njuta av en induktionsspis de är alla på 3x230V dvs även ugnselementen är på 230V du märker ingen skillnad då uttagen effekt är samma som på ett 400V dito. i praktiken går det en induktionsmodul per fas (230V) och det finns två stycken den tredje fasen är till ugnen
13th Marine: Jag skulle säga den gamla vattenstammen som blivit kvar sedan stambytet, det lär inte spruta något vatten.
cederbusch: [citat] Hej badtastex: Lade upp en tråd för vårt köksprojekt när det begav sig: http://www.byggahus.se/forum/kok/163452-vart-koksprojekt.html
Micro: Det är inget fel på byggbilder.. men det är jobbigt att vrida på huvudet.:p
ByggNiclas: Ja, jag tror ju det också. Blir till att ta en funderare på det där. Tack så mycket! /n
andersmc: 60 cm är lite lite, men du kan försöka kompensera det. Se till exempel till att du kan ha den ytan "ren", ingen vattenkokare eller kaffebryggare som behöver stå där. En rejäl utdragbar skärbräda är också jättebra. Gäller att hitta nån kökstillverkare som har det i sortimentet, bara. Sen finns det skärbrädor att lägga på diskhon, så kan man låna lite utrymme därifrån vid
gaia: Nobleteam i Lund. Har köpt måtbeställd granittrappa hos dom för 5-6 år sen, goda erfarenheter. De har standardplattor och levererar annat efter önskemål. gaia
peternicklas: Viköpte granit till vårt köp på Kitchen. c:a 7 löpmeter med underlimmad vask samt urskärning för spishäll och vinkelskärning då spisen står i ett hörn. Tror vi landade på totalt 35000:- Underlimmningen och urskärning till spis gick på över 10000:- Att bearbeta sten kostar men det blir fint.
retrow: har byggt 2st stora betongbord 5000x800x120 till kristianstadkomun som står ute i en park.Vad skall jag behandla de med?. Har andvänt Bemix Expanderbruk
pelpet: Trinettkök är bra. Bredvid kan du ha ett högskåp med en kombinationsugn (vanlig ugn + mikro) så får du den funktionen också. Man kan köra lösa induktionsplattor (1 platta) på rusta för några hundralappar tror jag. Då kan man plocka fram en extra platta vid behov.
Workingclasshero: http://www.byggahus.se/forum/el/218836-bygga-om-trinettkok.html
hans lindquist: Min gamla diskbänksblandare är kopplad med två muttrar genom köksväggen. Jag lossade blandaren men får inte kopplingarna täta. Båda droppar en aning. Finns någon bra, dricksvattengodkänd tätningspasta att tillgripa? Bekant nr 1 påstår att man kan lägga tunn plastfolie över den konformade kopplingsdelen, sticka hål in mot själva rörmynningen, och skruva fast blandaren. Bekant nr
oldswede: Läste den här tråden med intresse innan vi skulle fixa till köket. Brandsäkerhet är viktigt och vi ville ju inte ha ha problem på den punkten. Nedan några iakttagelser. Vi beställde ett kök från IKEA inklusive köksfläkt Vindrum. Efter vad jag läst blev jag lätt överraskad när jag såg att fläkthus och vingar i denna var av plast, knappast något som står emot temperaturer över
kotten33: denna har jag sneglat på http://www.bygghemma.se/inomhus/kok-och-tvattstuga/koksblandare/koksblandare-hansgrohe-talis-s-variarc-med-utdragbar-handdusch/p-268343
raveper: Man brukar väl använda sig av ett överskåp för kylskåp underst sen dismaskinen och sen ett skåp ovanför maskinen. För att få det som ett helt skåp skruvar man på två stående täcksidor
Fredrik Å: Aha.nä några vinkeljärn ingick inte.Men det är lätt fixat.Tack för hjälpen! !!
pyro: [citat] Mina passbitar sitter framför stommen, men inte riktigt lika långt fram som luckorna. Fungerar alldeles utmärkt mot taket. Angånde diskusionen om latexfog så trodde jag bara det var folk som tog betalt för sin tid som använde sånt. Vi hobbysnickare kan gott kosta på oss att göra jobbet ordentligt från början. ;-)
dsub: Det beror lite på vad ni tänker göra med väggen i övrigt. Om ni tänker sätta upp någon öppen hylla, för salt och olja mm eller någon list för att hänga köksredskap på mellan spisfläkten och fönstret hade jag nog dragit kakel/mosaik hela vägen upp till tak. behövs så lite för att bryta av vid stora ytor. Köksbänkar har ju en tendens till att bli fyllda av fruktskålar,
pelpet: Det är ju absolut inget problem att göra så. Spara bara kulörnumret så kan ni riva bort panelen senare och måla allt i samma färg.
gaia: blev varnat att inte sätta skålhandtag på nedersta låda om den är långt nere ... ergonomiskt obekvämt? Långa vågräta handtag är otydliga åt vilket sida luckan egentligen öppnas och det kan vara en irritationsmoment till att börja med :/ Bestämde mej för knoppar över det hela och nu ska man använda 2 fingrar för att öppna. Med handtag räckte oftast med en :) och det var nog
Hemmakatten: Vi har en del skåp i valnöt som är ett ganska mörkt träslag. Jag har aldrig ens tänkt på att det skulle kunna kännas mörkt inne i skåpen, för det gör det verkligen inte. Glas, tallrikar, vaser, skålar eller vad man nu har i skåp brukar ju för det mesta vara i ljusare färger. I våra "två skafferier" har vi vit melamin på insidan, det ena skåpet med utdragsbara lådor och det
pelpet: Radhus. Fråga grannarna, de kan mycket väl ha likadana kök. Kanske till och med några skåp att sälja om någon har eller ska göra om köket. Radhus är jättebra, man kan gå in till grannarna och se hur de har löst olika saker. Men prova att fråga ägaren. Även om denne har svåra alkoholproblem så kanske denne vet ändå, och får du fel eller inget svar så lär du märka det
ewe_lindberg: Ja det är säkert så att marginalerna/provisionen är bättre på silestonen för honom...
seniorkonsult: 125 är väl vad som krävs. Betr lösningen så är det inte fel att ta en koll med sotaren för att undvika framtida problem.
Drömhus2012: Vi har haft ett ikea faktumkök sedan nyår med bara lådhurtsar (förutom ett bänkhörnskåp med utdragbar karusell) och det är inget vi ångrar, vi satte in så många 80skåp vi kunde och kompletterade med 60skåp så det såg snyggt ut. Endast ett 40skåp med lådor eftersom det inte gick att lösa på annat vis. Kan inte säga att vi saknar flera smala lådor alls, men så är vi en rätt
Rillee: Försökte montera skivan idag som är L formad. Efter vi var klara så märkte vi att det fanns en pytte liten nivå skillnad mellan skivorna i skarven. Går det att sära på skivorna igen? Vi smetade på något gojs som följde med, är det klister? Eller ska man leva med att det blev lite ojämnt...