Hej,
Håller på att installera ett nytt kök. Ska beställa diskho men är osäker på om jag ska ha med eller utan avrinningsplan. Det är nog mer praktiskt med men snyggare utan.
Jag kommer att ha en bänkskiva i laminat och tänkt limma hoarna under bänken. Om man nu ska ett avrinningsplan ska den gå till höger eller vänster? Diskmaskinen står till vänster men det är till vänster om hoarna som är tänkt "arbetsyta". Risken är att avrinningsplanet tar upp mycket av just den arbetsytan.

Någon med erfarenhet? Tacksam för synpunkter.

Vi har avrinningsplan på vår diskbänk och vill nog inte vara utan den. Blir ganska mycket vatten när man diskar, sköljer e.t.c. och det är så mycket enklare att torka av den ytan.
Visst hade vi istället kunnat ha det som arbetsyta (vilket det är brist på i vårt kök) men i nödfall fungerar det att jobba även där.

Vi har "bara" en diskho och jag tycker att det fungerar hur bra som helst.

Ska kanske tillägga att vår diskbänk är av varianten kaklad skiva med fogar så den är inte direkt praktisk att torka av.
Har man en bättre diskbänk kanske ett avrinningsplan inte är lika viktigt. Dock borde det ju inte vara omöjligt att det rinner vatten över kanten ned på skåp/golv om man inte har det.

Fundera på att skaffa en heltäckande diskbänk med upphöjda kanter så är alla bekymmer lösta och den rostfria ytan vid sidan om hoar är en utmärkt arbetsyta. Testat i finaste restaurangkök så det bör duga även för privat bruk.
Underlimmade hoar i en laminatskiva är nog det sämsta man kan välja , tycker jag. Näst sämst är överlimmat :)
gaia

Misse skrev:
Vi har "bara" en diskho och jag tycker att det fungerar hur bra som helst.
Bör kanske förtydliga med att vi har en planlimmad diskho och en bänkskiva i granit.

Hemmakatten
Vi har två bänkar i vitt kvalitetslaminat med planlimmade rostfria hoar sedan 6 år tillbaka. Den ena bänken är en köksö, den andra är i badrummet. Fungerar bra för och är fortfarande felfritt.

Viktigt tror jag är att man har en bra kvalitet (vår skiva kostade nästan lika mycket som vår rostfria bänk) och att insättningen av hon görs av proffs (bänktillverkaren). Avrinningsyta eller inte är en smaksak, personligen tycker jag utan avrinningsyta. Håller annars med Gaia om att en rostfri bänk håller "i evigheter", men ibland vill man sätta smak före funktion.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.