Någon här som har tips på vad man kan hitta vinkyl frys.

Vi har en stor frys men för två personer känns det mest som frysen ekar halvtom, därför funderar vi nu på att slänga ut den och ersätta med en mindre frys och en vinkyl. någon här som har tipa på märke leverantör.

Det lättaste är väl att jöpa halv frys och en vinkyl som passar med måtten. Personligen har jag inte settkombon frys-vinkyl......

Jag har alltid undrat vad man har en vinkyl till.

Hos mig hade den i alla fall ekat väldigt tom.

I en frys kan man ju ha allt: Grönsaker, kött, fisk, bröd, snaps, is...

KnockOnWood skrev:
Jag har alltid undrat vad man har en vinkyl till.

Hos mig hade den i alla fall ekat väldigt tom.

I en frys kan man ju ha allt: Grönsaker, kött, fisk, bröd, snaps, is...
Men helst inte vin......:p

• Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men helst inte vin......:p
I ett vanligt kylskåp kanske :)

KnockOnWood skrev:
I ett vanligt kylskåp kanske :)
Men det är inte många kylskåp som kan hålla "vintemperatur".

Å andra sidan, rätt temperatur för vinet är väl egentligen bara viktigt vid längre lagring? Under transport och på systembolagets lager lär det ju ha utsatts för en massa olika temperaturer. Så om vinet inte ska lagras flera år så är nog vinkyl inte så himla nödvändigt. Jag inbillar mig att de flesta som köper vin dricker upp flaskorna inom ett år (om inte redan inom en månad).

Visst, det finns säkert de som köper viner och lagrar lite längre, men hur många flaskor rymmer en vinkyl i halvhöjd? 30 flaskor? Hur många flaskor om året dricker man?

Vi dricker nog 3 kanske. Förvarar dom i brödskåpet ovanför kylen. Men där blir de inte så länge.
Öl däremot, den har jag i kylen. Där blir den inte heller så länge.

Och när det ska drickas..
Det är väl det som är den främsta anledningen till att ha en vinkyl, inte för långlagring. Har man så pass många flaskor som man långlagrar så har man väl kanske någon form av vinkällare.

Vitt vin är ju mindre problematiskt om man inte är väldigt kinkig med temperaturen, men jag ställer enbart in det i kylen. Rött vin däremot är problematiskt på sommaren om det är 25*C inne och man vill ha vin i ca 17-18*C.

falkn skrev:
...Rött vin däremot är problematiskt på sommaren om det är 25*C inne och man vill ha vin i ca 17-18*C.
Kanske lägga putällen i en balja med kallt vatten?
Som en diskbalja eller ett handfat, eller varför inte en hink.

Eller i närmaste bäck om man är på utflykt.

Hur gjorde man innan kylskåpen uppfanns?
Det kan ju knappast vara ett nytt "problem" :)

Jag har länge tänkt testa hur länge man kan ha en flaska eller burk i frysen för snabbkylning innan den blir för kall. Har man koll på det är det bara att slänga in flaskan och sätta äggklockan

Kombinerad vikyl och frys lär du inte hitta, dels pga att det måste vara en otroligt liten marknad men även för att vinkylar är kompressorlösa, vin är känsligt för vibrationer.

Fotografen skrev:
Kombinerad vikyl och frys lär du inte hitta, dels pga att det måste vara en otroligt liten marknad men även för att vinkylar är kompressorlösa, vin är känsligt för vibrationer.
Det där hittade du på just nu eller?

Norcools skåp har i alla fall kompressor.
http://www.norcool.se/wp-content/themes/norcool/dataark/swedish/Cave-100.pdf
Och med plats för 20-100 flaskor så får de väl ligga ett tag? Blir de förstörda då?

Jag kan tänka mig att riktigt små skåp är av absorptionstyp, liksom minibarer och "kontorskylar".
Inte för vibrationernas skull, utan för att en kompressorns ljud skulle störa i hotellrummet eller direktörsrummet.
Och i en liten enhet spelar inte energiförbrukningen så stor roll heller.

Mjo, det är klart att det är genomförbart, men knappast praktiskt, speciellt inte om man har middagar m.m.

Det jag menar är att det är detta syfte en vinkyl skall uppfylla, inte att lagra flaskorna under lång tid. Däremot skulle jag själv behöva ha ganska stort kök innan jag skulle prioritera in vinkyl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.