Hej! Jag har ett problem med mitt nya IKEA kök, och det är att den rostfria diskbänken har blivit missfärgad runt blandaren. Alla rengöringsmedel jag har provat (ättika+bikarbonat, CilitBang, Yes) fungerar inte, och har valt att inte prova Svinto då det avråddes i instruktionerna till diskbänken. Jag bifogar tre bilder på missfärgningen. Köket är endast 3 månader gammalt, så jag tycker att det hela är lite märkligt. Har varit väldigt noga med att torka bort vatten/rengöringsmedel snabbt då jag använt det. Någon som vet vad det kan röra sig om för missfärgningar? Har stålet oxiderat? Hur kan man få bort dem? Länk: http://imgur.com/a/g0N5T

Krilleman
Jag skulle rösta på någon typ av oxidation!

Ta LITE 5-56 och prova på en liten yta där det syns minst. Ex precis bakom blandaren.

5-56 låter otroligt, men fungerar väldigt väl till det mesta i rostfritt stål!

Kanske även nu?

Det är inte så att man har tagit hål för blandaren med en dålig hålsåg istället för en hålpunch. I såfall kanske plåten blev för varm runt hålet.

Jag funderade också på om det hade missfärgats av värme; men nej, använde en hålpunch då jag gjorde hålet för blandaren. Blandaren sitter dock väldigt löst (ikea-skräpet är inte smörjt ordentligt och hela blandaren vrider sig då man vrider munstycket från ho till ho), men friktionen som bildas då den snurrar bör väl inte kunna åstadkomma så mycket skada?

Redigerat:
Oj, jag såg ingen missfärgning alls!

Mitt råd: Gnid rent med en Scotch-Brite skurnylonsvamp, vita sorten.

Hela diskbänken kommer ända att repas och mattas ner förr eller senare.
Lika bra att få det gjort.

Prova att polera den med autosol. Brukar bli kanonsnyggt.

pelpet skrev:
Prova att polera den med autosol. Brukar bli kanonsnyggt.
Håller med! Även en gammal diskbänk blir strålande med autosol.

Bezt skrev:
Och jag säger prova med MP52 Hällrengöring eller Electrolux Hällrengöring , alternativt om du ramlar över Universal rengöringsmedel Innan du går på med det tunga artilleriet.
Fungerar dessa hällrengörningsmedel mot oxidlager då?

soderberg1 skrev:
Fungerar dessa hällrengörningsmedel mot oxidlager då?
Vit Scotch-Brite, annars Svinto med lödder. Svinto-ull repar aldrig stål eller porslin om man har tvål kvar i den. Svinto är också perfekt för stt blankpolera aluminium.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.