Byggahus.se
Jag tänkte underlimma en diskho i en bänkskiva av kompaktlaminat och har några frågor..

Gällande tätning:
Vad för tätning bör jag använda? Är det silikon som gäller eller ska man använda PL400 som har bättre fästande förmåga?

Gällande skruva i kompaktlaminat:
Bör man förborra? Vad för typ av skruv använder man helst? Kan man skruva rätt igenom kanten på diskhon in i kompaktlaminatet eller är det bättre att skruva vid sidan av med någon form av klammer som håller fast diskhon?

Är det bra att sedan stötta upp diskhon ytterligare med en ram fäst i diskbänksskåpet som diskhon kan vila på, eller är det överflödigt?

Mvh,
Rickard
 
Osäker på limmet men du kan väl i dagsläget hitta värre grejer än PL400. De vaskar som limmas från fabrik limmas enbart, ingen skruvning. Limmet de använder är så starkt att du kan ställa dig i vasken.

Såga ut hålet för vasken lite mindre än vasköppningen och slipa bort med fint slippapper när vasken är på plats. Avsluta med typ 800 våtslip för riktigt fin yta. När du limmar kan du exempelvis såga ut en ram av tjockare plywood och klämma vasken mot bänkskivan med olika stora tvingar. Då bör du få till det så det blir fint.
 
  • Gilla
Rickard Axelsson
  • Laddar…
En kanske OT fråga

Om man underlimmar diskho i en laminatskiva (=spånskiva):
Kan man verkligen fuktsäkra kanten på håltagningen så att inte spånskivan sväller av fukt och förstörs?
Det är ju det blötaste stället i köket.
 
stiga skrev:
Osäker på limmet men du kan väl i dagsläget hitta värre grejer än PL400. De vaskar som limmas från fabrik limmas enbart, ingen skruvning. Limmet de använder är så starkt att du kan ställa dig i vasken.

Såga ut hålet för vasken lite mindre än vasköppningen och slipa bort med fint slippapper när vasken är på plats. Avsluta med typ 800 våtslip för riktigt fin yta. När du limmar kan du exempelvis såga ut en ram av tjockare plywood och klämma vasken mot bänkskivan med olika stora tvingar. Då bör du få till det så det blir fint.
Tusen tack! Vet du om man limmar fast skivan i underskåpen eller är det bäst att skruva? Om skruva, bör man förborra kompaktlaminat?
 
KnockOnWood skrev:
En kanske OT fråga

Om man underlimmar diskho i en laminatskiva (=spånskiva):
Kan man verkligen fuktsäkra kanten på håltagningen så att inte spånskivan sväller av fukt och förstörs?
Det är ju det blötaste stället i köket.
Kompaktlaminat har ingen spåskiva som kärna utan är genomgående laminat (ihoppressat??). Så vitt jag vet ska det inte vara känsligt för vatten när man har sågat upp hålet för diskhon men jag är inte hundra. Eventuellt kan det behövas någon behandling. Någon som vet mer?
 
Jag förrborrade och fäste skivan med montageskruv! Fungerar fortfarande.
Diskhon ubder limmades på ett snickeri!
 
  • Gilla
Rickard Axelsson
  • Laddar…
Rickard Axelsson skrev:
Kompaktlaminat har ingen spånskiva som kärna utan är genomgående laminat (ihoppressat??). Så vitt jag vet ska det inte vara känsligt för vatten när man har sågat upp hålet för diskhon men jag är inte hundra. Eventuellt kan det behövas någon behandling. Någon som vet mer?
Aha, så det är bara papper och lim som är ihop-pressat medan limmet härdar.

Tack för infon!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.