Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Nu tänkte jag kakla köket, men tyvärr sitter centralfläkten något knasigt till. Jag tänkte kolla hur gemene man löser detta.
Problemet är att kåpan sitter dikt an mot väggen, vilket innebär att kaklet hamnar under kåpan istället för bakom den. Detta medför, i alla fall i teorin, att det samlas smuts etc enklare mellan kaklet och kåpan. Dessutom blir det passningsproblem, framtida installationer försvåras, det blir inte snyggt etc.
Det känns helt enkelt fel.
Svårt att förklara, jag har därför gjort två bilder; Den översta visar hur kåpan sitter nu, kaklet hamnar under. Den undre visar hur jag vill ha det, kaklet hamnar bakom.
Ska man flytta fram kåpan på ett eller annat sätt (lär bli att man får kapa den) eller skiter man i det?
Problemet är att kåpan sitter dikt an mot väggen, vilket innebär att kaklet hamnar under kåpan istället för bakom den. Detta medför, i alla fall i teorin, att det samlas smuts etc enklare mellan kaklet och kåpan. Dessutom blir det passningsproblem, framtida installationer försvåras, det blir inte snyggt etc.
Det känns helt enkelt fel.
Svårt att förklara, jag har därför gjort två bilder; Den översta visar hur kåpan sitter nu, kaklet hamnar under. Den undre visar hur jag vill ha det, kaklet hamnar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man flytta fram kåpan på ett eller annat sätt (lär bli att man får kapa den) eller skiter man i det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lossa fläktkåpan medan du kaklar, och sätt tillbaka den när väggen är färdigkaklad!
Så blir det, som du säger, snyggast.
Så blir det, som du säger, snyggast.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Det är precis så jag vill göra, men kåpans fästen är låsta i fläkten. Dvs det går att ta loss kåpan, men när man sätter tillbaka den så kommer den inte att passa.
Dum konstruktion känns det som.
Dum konstruktion känns det som.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kom igen nu, ingenting är omöjligt 
Kanske släppa ut fläkten några millimeter också?
Kanske släppa ut fläkten några millimeter också?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Fast att flytta ut hela centralfläkten 1 cm känns inte direkt aktuellt...
Det måste ju finnas hål för detta i fläkten, låter helt vansinnigt att de inte tänkt på det. Ska kolla en gång till!
Det måste ju finnas hål för detta i fläkten, låter helt vansinnigt att de inte tänkt på det. Ska kolla en gång till!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det vore mycket märkligt om det inte finns en justermån på någon mm.
Ge inte upp nu
Ge inte upp nu
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Jag har plockat ner kåpan nu, och det går att mecka till det mer än vad det såg ut som. Det är ändock ingen optimal konstruktion, vilket förvånar mig.
Kaklet är ganska tjock så vi får se var det slutar... Med lite tur kommer det bilder.
Kaklet är ganska tjock så vi får se var det slutar... Med lite tur kommer det bilder.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden