Hej

Jag har en köksfläkt från Franke som började bete sig konstigt idag efter att en säkring gick. Mitt i matlagningen när jag drog igång vattenkokaren gick säkringen (tydligen så ligger diskmaskinen, kylskåpet och köksfläkten på samma säkring, men det är ett annat problem).
När jag slog på elen igen så märkte jag att fläkten lät mer än vanligt. Jag tog bort fettfilterna (eller ja, dom som man tar bort och gör rent ibland) och såg att fläkten snurrade även fast den var avständ. Jag provade att slå på läget som betyder "öppet, men ingen fläkt" och då öppnades ventilen och fläkten slutade snurra. När jag stänger av den helt igen så stängs ventilen, men fläkten börjar snurra, nästan lika snabbt som i läge 3.

Alla lägen fungerar när dom är påslagna, det är endast när allt är avslaget som fläkten ändå snurrar.

Fick den fnatt efter att säkringen gick och tror att av är på eller något liknande? Hur kan jag återställa detta?

Har läst på lite och det verkar som att det finns en inställning för grundflöde i Frankefläktar, stämmer det? Att den liksom ska suga frånluft även när den är avstängd

Jonas Isaksson skrev:
Har läst på lite och det verkar som att det finns en inställning för grundflöde i Frankefläktar, stämmer det? Att den liksom ska suga frånluft även när den är avstängd

alla franke har inte detta, dock finns det en så kallad non-stop modell som har den funktionen..

Okej. Eftersom fläkten var installerad när jag köpte lägenheten så vet jag inte vad det är för modell. Någon som kan hjälpa?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket möjligt att du har ett grundflöde i spiskåpan, inte ovanligt i lägenheter

Okej jag har lite mer info nu. Fläkten är en 724-10 som har justerbart grundflöde och jag har hittat en bruksanvisning över fläkten. Som jag tolkat det är det bara spjället man kan justera och motorn borde inte gå när den inte används.

Ide någon? :)

Hm.. Lägenhet sa du.. Hur gammal? Troligtvis sitter fläkten kopplad på befintligt vent-system, med en frånluftsfläkt/aggregat på taket/vinden..
finns det mekanisk tilluft eller är det fönsterventiler?

För att få igenom ovk krävs grundflöde i köket..

Är du säker på att det är fläkten i kåpan som går?
Någon inom styrelsen borde kunna svara på hur det ligger till egentligen..

piko skrev:
Hm.. Lägenhet sa du.. Hur gammal? Troligtvis sitter fläkten kopplad på befintligt vent-system, med en frånluftsfläkt/aggregat på taket/vinden..
finns det mekanisk tilluft eller är det fönsterventiler?

För att få igenom ovk krävs grundflöde i köket..

Är du säker på att det är fläkten i kåpan som går?
Någon inom styrelsen borde kunna svara på hur det ligger till egentligen..
Lägenheten är från 60-talet och spisfläkten är kopplad på ventilationssystemet. Det är fönsterventiler som sköter tilluften.

Yes jag är helt hundra (lyser upp med en ficklampa på motorn när jag slår av fläkten, men då stannar den till, sen brummar den igång igen).

Jag tror att det var något som pajade förut och därför gick säkringen, så troligen något elfel som gör att motorn får ström även fast den inte ska få det. Det lär väl kunna vara allt från transformatorn till någon jord som gått sönder? Är inte sådär jättehigh på eldragning.

Frågan är om man kan köpa "el-delen" ny eller om jag måste köpa en helt ny fläkt (hela rubbet alltså).

Motorn verkar ligga på 90watt, så elräkningen lär inte dra iväg alltför mycket, men det känns sjukt onödigt att den ska stå och snurra

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.