Ja, vad väljer man av Epoq vs. HTH GDS. Finns säkert fler trådar men nya erfarenheter kanske dykt upp.

Står i valet mellan dessa två kök, mycket beroende på att de finns på orten men skulle utan problem kunna åka några mil för ett Ikea men väljer ändå bort dem på förhand.

Vid en anblick på demokök så ser det mesta ganska likvärdigt ut då man rör sig bland GDS/lägrepris sortimentet.

Priset är såklart en viktig detalj och idag så ger Epoq 25% rabatt vilket gör en del. Där har vi valt en Avonite bänkskiva i vitt som kommer lyfta köket ganska mycket, känns mer exklusivt.
HTH har vi lite andra val och en högtryckslaminat som inte riktigt känns lika exklusiv.

Men lika viktigt som priset är kvaliten och den är svår att avgöra på plats, säljarna har jag fått bra intryck av så den delen bekymrar jag mig inte för mycket för

Vad säger ni som har monterat, sett, äger dessa kök?

Inga som har åsikter om sin egna eller monterade HTH/Epoq kök?

Jag har precis monterat ett Epoq-kök. Har aldrig monterat något annat kök så har tyvärr inget att jämföra med. Men jag är utan tvekan nöjd. Finns lite småsaker som kan förbättras men allt som allt så är det prisvärt och snyggt.
Läs min projekttråd för mer information, eller det senaste inlägget jag gjorde där jag skriver om min upplevelse av kvalitén.

Tack för svaret, jag söker inga jämförelser egentligen utan upplevda erfarenheter av egna eller andra hopmonterade kök av dessa två märken då de är mellan dem vi står i valet just nu.

Prismässigt är dem ju ganska lika, vi har valt ganska lika material i skåp och bänkskiva och det skiljer inte mycket i pris av de offerter vi har just nu. Priset är en viktig detalj men minst lika viktig är ju egentligen hur man upplever kvaliten och även servicenivån hos säljaren.

Vi har ett Epoq-kök sedan omkring maj -13. Anledningen till att vårt val föll på just det köket var egentligen rent estetiskt - de hade den lucka och den färg vi ville ha, till ett pris som var okej (eller faktiskt alldeles lysande, om jag ska vara ärlig).

Vi valde att göra en lite krångligare montering för att få en mer inbyggd känsla, så vi använde oss av socklar och täcksidor mellan skåpen. Säljaren hjälpte till att räkna på det vi ville ha, men var inte särskilt engagerad eller proaktiv direkt. Som bänkskiva valde vi massiv svartek, något vi är mycket nöjda med. Vi är också väldigt nöjda med de utdragbara 15 cm breda bänkskåpen vi valde, perfekta för kryddor, brickor och sådant.

Monteringsmässigt har vi inget att anmärka på, kändes minst lika kvalitativt som något annat kök i de lägre prisklasserna. Lådor och luckor fungerar jättebra och den dämpande stängningen fungerar precis som den ska. Däremot kan jag tycka att den utdragbara lådan under diskbänken kanske har börjat "hänga" lite, men kanske är det bara en liten justering av luckan som behöver göras.

Finishen på fronterna var fin, bättre än i affärens demokök, däremot tycker jag att de repas och nöts lite för lätt. Där märker vi skillnad mot de kök vi tidigare haft (Kvänum och Ikea). Så det är väl egentligen främst det jag har att anmärka på, såhär ett knappt år senare. (Det och att socklarna fortfarande inte sitter på plats, men jag är rädd att jag inte kan lasta Epoq för det...;))

Servicemässigt bestämde jag mig i samband med vårt köksköp att aldrig mer handla på Elgiganten, för det var ingen trevlig upplevelse. Det har ju dock inte med köket i sig att göra, det är bara en tråkig bieffekt av att köpa Epoq-kök.

Jag tycker det verkar vara samma skrot och korn i alla dessa tillverkare av köksinredning. Själv valde jag IKEA och är mycket nöjd med valet då jag inte blev rånad på hundratusentals kronor för några lådor.

JennyP: I vilken landsdel handlade ni ert Epoq kök?

På den elgiganten butik vi varit finns 2st säljare och ialla fall vid uppritandet var det hyffsad service men nu har vi ju inte beställt något och kan avgöra hur de kommer fungera vid köp.

IKEA väljer vi i dagsläget bort pga. det är ett litet avstånd till butiken (12mil, inget avstånd för en norrlänning iofs) Men HTH och Epoq finns i stan tillsammans med en rad dyrare alternativ. Sedan att räkna på ett ikeakök är svårt på hemsidan då den inte verkar ha alla alternativ och de tar en avgift på 595:- bara för att ge en offert. Vi har dock haft Ikea i en lägenhet och det fungerade alldeles utmärkt.

Redigerat:
Mangew: Vi köpte det i Linköping.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.