30 884 läst ·
16 svar
31k läst
16 svar
Puustelli kök erfarenheter
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Har någon valt Puustelli kök, och vad har ni för erfarenheter.
Kvalitet? Pris?
Hur fungerade leveranser etc?
Kvalitet? Pris?
Hur fungerade leveranser etc?
Vi var en del hos Puustelli innan vi bestämde oss för ikea (av ekonomiska skäl) 
De ligger enl uppgift från dem själva i samma prisklass som Marbodal, dvs minst 80 000 och uppåt, exkl vitvaror. Både puustelli och hth som jag tycker har en del gemensamt har en hel del kul och smarta lösningar och på de visningskök jag har sett är kvaliteten bra. Som vanligt kostar dock allt extra specialgrejs en hel del men har man en rejäl budget är det absolut något att satsa på. Jag tycker iofs att alla större köksleverantörer har bra kvalitet i förhållande vad man betalar för, det skulle förmodligen snabbt bli känt om något företag fick många reklamationer.
Ni skulle förmodligen också kunna slänga en blick på Kvik köken om ni är intresserade av att få ner priset. De har vissa liknande kök.
De ligger enl uppgift från dem själva i samma prisklass som Marbodal, dvs minst 80 000 och uppåt, exkl vitvaror. Både puustelli och hth som jag tycker har en del gemensamt har en hel del kul och smarta lösningar och på de visningskök jag har sett är kvaliteten bra. Som vanligt kostar dock allt extra specialgrejs en hel del men har man en rejäl budget är det absolut något att satsa på. Jag tycker iofs att alla större köksleverantörer har bra kvalitet i förhållande vad man betalar för, det skulle förmodligen snabbt bli känt om något företag fick många reklamationer.
Ni skulle förmodligen också kunna slänga en blick på Kvik köken om ni är intresserade av att få ner priset. De har vissa liknande kök.
min erfarenhet av marbodal är att de är mkt billigare än vad deras rykte säger. Jag tittade på grejer til mitt kök, (luckor och en del stommar, bänkskivor i massiv ek och lite annat smått och gott. Det skulle kosta runt 15000. Jag gjorde sedan en jämförelse på dessa grejer i marbodals utbud och det kostade inte mer än ett par tusenlappar mer än på IKEA. Det är klart att du kan köpa kök på marbodal för 70-80.000 men då är det ju beräknat på deluxvariant med fläkt över köksö etc. marbodal har ju kök i mer standardutförande för i runda slängar 35000, vilket inte är långt ifrån IKEA´s priser. IKEA ger dock inte möjlighet att plocka ihop några allt för exlusiva kök vilket bidrar till att de upplevs som väldigt billiga. Min jämförelse grundade sig på IKEA´s "ÄDEL vit" och Marbodals "FORM VIT"
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
"De ligger enl uppgift från dem själva i samma prisklass som Marbodal, dvs minst 80 000 och uppåt"
om man säger att de kök vi pratar om ligger i prisklass med Marbodal och i samma mening säger att ett marbodalkök köstar 80 lopper och uppåt så är grejen att jag inte håller med om att Marbodal nödvändigtvis behöver vara så dyra på kök. De har kök som ligger relativt bra till i pris, (jämfört med tex IKEA) De ger dock möjligheten att plocka ihop dyrare grejer....
om man säger att de kök vi pratar om ligger i prisklass med Marbodal och i samma mening säger att ett marbodalkök köstar 80 lopper och uppåt så är grejen att jag inte håller med om att Marbodal nödvändigtvis behöver vara så dyra på kök. De har kök som ligger relativt bra till i pris, (jämfört med tex IKEA) De ger dock möjligheten att plocka ihop dyrare grejer....
Enligt Puustelliförsäljaren vi pratade med skulle ett mindre kök som vårat (9 m2) landa nånstans runt 100 000 eller mer, det är där det börjar liksom när man gör ett helt kök (bänskivor, handtag, inredning i skåp etc). Vi hade inte ens diskuterat materialval i det läget så det var inget lyx eller massivt trä det handlade om. Marbodal ligger ungefär på samma nivå. Man kanske kan få skalet av ett kök, eller delar av ett, för en 30-40 000 om man har ett litet kök men då är det ett väldigt enkelt (inga lådhurtsar, ingen inredning, få hyllplan, laminatbänkskvia ingen ho etc). Det är möjligt att de har någon jätteenkel i vitt som drar ner priset men då kan man lika väl köpa från ikea.
Om ni köper ett puustelli kök så får ni ett kök med utmärkt kvalitet. Att börja nämna ikea i sammanhanget och att det är imponeringsfaktor osv, är rent nonsens. Jag slulle vilja vända på det och istället säga att ikea är bra för imponeringsfaktorn. likt byggnationer i Usa där ytan betyder mest. Ikea räknar på allt. Vikt vid frakt t ex betyder jättemycket i deras stora volymer. köp ni ett puustelli om ni är nöjd med priset. De har fiffiiga o annorlunda lösningar, liksom många andra i samma prisklass.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Talet om "samma" skåp osv. har ju funnits länge. Riktigt så ligger det inte till eftressom IKEA använder 18 mm Spånskiva och de flesta andra 16mm i sina stommar. Så samma är det inte.
Däremot har jag hört att det finns bara ett fåtal fabriker i Europa som tillverkar skåpstommar och de flesta "kökstillverkare" handlar produktion av olika fabriker vid olika tillfällen. Det är tydligen ovanliogt att stommarna tillverkas helt och hållet av repektive köksleverantör. Luckor tillverkas både storskaligt på samma sätt, men ofta av respektive kökstillverkare, HTH ex. säger själva att en del av deras luckor är inte tillverkade av dom själva.
Det är alltså fullt möjligt att samma maskiner har tillverkat IKEA stommar som Puustelli, men uppenbarligen med olika materilaspecifikationer (tjockleken), dessutom är det tydligen så att det finns ungefär lika många kvaliteter på spånskiva som det finns kökstillverkare (de tunnare kan alltså vara av bättre kvalitet än de tjocka). Jag tvivlar att det väsentliga med köket är vems såg som har kapat till skivorna i stommen.
Men med min fråga ville jag igentligen veta om någon här faktiskt har ett Puustelli kök, och kan ha några kommentarer om det?
Däremot har jag hört att det finns bara ett fåtal fabriker i Europa som tillverkar skåpstommar och de flesta "kökstillverkare" handlar produktion av olika fabriker vid olika tillfällen. Det är tydligen ovanliogt att stommarna tillverkas helt och hållet av repektive köksleverantör. Luckor tillverkas både storskaligt på samma sätt, men ofta av respektive kökstillverkare, HTH ex. säger själva att en del av deras luckor är inte tillverkade av dom själva.
Det är alltså fullt möjligt att samma maskiner har tillverkat IKEA stommar som Puustelli, men uppenbarligen med olika materilaspecifikationer (tjockleken), dessutom är det tydligen så att det finns ungefär lika många kvaliteter på spånskiva som det finns kökstillverkare (de tunnare kan alltså vara av bättre kvalitet än de tjocka). Jag tvivlar att det väsentliga med köket är vems såg som har kapat till skivorna i stommen.
Men med min fråga ville jag igentligen veta om någon här faktiskt har ett Puustelli kök, och kan ha några kommentarer om det?
Hobbysnickare
· Stockholm
· 61 inlägg
Svarar på detta nästan 10 år gamla inlägg eftersom vi precis avslutat en Puustelli köksrenovering..
Min erfarenhet från best till sista fakturan:
http://fixarfarsan.se/2014/01/var-erfarenhet-av-puustelli-kok.html
Min erfarenhet från best till sista fakturan:
http://fixarfarsan.se/2014/01/var-erfarenhet-av-puustelli-kok.html
Läste din genomgång av köksrenoveringen. Mycket bra beskrivet, pedagogiskt, översiktligt och lätt att följa. Men tråkigt med alla missar som gjordes i själva renoveringen och att du själv fick driva på allt för att det skulle bli rätt. Men fint kök har ni nu i alla fall. 
Köksskåpen såg jag kom som "platta paket". Med det priset tycker man väl att de borde ha varit färdigmonterade vid leverans. Nu fick du ju betala 2 dagars arbete som man rimligen borde lägga till på kökspaketpriset för att få rätt pris.
Så här i efterhand kan jag nästan inte fatta att vi i princip inte har haft någonting alls att klaga på vid vårt lösvirkesbyggda hus. Köket var en dröm som kom färdigmonterat men snickaren satte allt på plats och sågade till passbitar mm.
Köksskåpen såg jag kom som "platta paket". Med det priset tycker man väl att de borde ha varit färdigmonterade vid leverans. Nu fick du ju betala 2 dagars arbete som man rimligen borde lägga till på kökspaketpriset för att få rätt pris.
Så här i efterhand kan jag nästan inte fatta att vi i princip inte har haft någonting alls att klaga på vid vårt lösvirkesbyggda hus. Köket var en dröm som kom färdigmonterat men snickaren satte allt på plats och sågade till passbitar mm.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 61 inlägg
Hej Hemmakatten
Puustelli bjussade på monteringen av stommar (eller halva, andra gick på ROT).
Vi har haft flera andra hantverkare som lämnat 100% jobb efter sig så vi är inte helt brända än men
jag skulle nog inte våga mig på ett lösvirkeshusbygge eller nybygge överhuvudtaget!
Puustelli bjussade på monteringen av stommar (eller halva, andra gick på ROT).
Vi har haft flera andra hantverkare som lämnat 100% jobb efter sig så vi är inte helt brända än men
jag skulle nog inte våga mig på ett lösvirkeshusbygge eller nybygge överhuvudtaget!
Det skulle du alldeles säkert klara galant. Du verkar ha bra koll och bra driv.
Hoppas många läser din genomgång innan de påbörjar ett liknande projekt.
Tycker att du borde gjort en egen tråd och kallat den "Erfarenheter vid köp och montering av (Pustelli)kök" eller något liknande och i tråden lagt upp hela texten från din blogg. Då skulle nog många fler läsa den. Iofs inte för sent ännu. Du kan be en moderater flytta inläggen om du vill.
Hoppas många läser din genomgång innan de påbörjar ett liknande projekt.
Tycker att du borde gjort en egen tråd och kallat den "Erfarenheter vid köp och montering av (Pustelli)kök" eller något liknande och i tråden lagt upp hela texten från din blogg. Då skulle nog många fler läsa den. Iofs inte för sent ännu. Du kan be en moderater flytta inläggen om du vill.
Fixarfarsan läste lite i din blogg, du verkar händig och nog hur kommer det sig att du inte gjorde jobbet själv? Klart med 2-3 ungar jobb å annat så kanske inte har tid och aldrig fel att leja bort jobb om man har råd.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 61 inlägg
Tanken från början var att göra köket själv (utom el å vvs) men kollegorna på jobbet var så övernöjda och hos dom tog bra mycket större kök bara två veckor. Ihop med 3-4 ungar.. ja då blev det bortlejt men med facit i hand hade ett hembeställt IKEA kök och vitvaror varit mycket billigare och "roligare" än att tjafsa med hantverkare..Andy78 skrev:
