4 543 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Snygga till kök i hyreslägenhet, utan att befintliga ytskick skadas.
Hej!
Jag ska snart flytta in i en hyreslägenhet där jag vill snygga till köket utan skada på underliggande material. Min tanke är att fästa "väggplattor" i stil med IKEAS FASTBO (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10139186/) med silikon eller liknande på de befintiga kakelplattorna. De kakelplattorna som sitter där just nu, är nämnligen riktigt gräsliga.
Jag har ingen egentlig erfarenhet av ämnet och vänder mig därför hit. Kan man göra på detta sätt, finns det några alternativ eller är det något ni helt enkelt starkt avråder från.
Tacksam för diverse olika förslag på lösningar. Jag söker även lösning på hur man kan snygga till bänkskivor, även där utan att underliggande material skadas. Tanken är att jag helt enkelt med lite pill, kan riva bort allt när det är dags att flytta ut.
Med vänliga hälsningar
Sebastian
Jag ska snart flytta in i en hyreslägenhet där jag vill snygga till köket utan skada på underliggande material. Min tanke är att fästa "väggplattor" i stil med IKEAS FASTBO (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10139186/) med silikon eller liknande på de befintiga kakelplattorna. De kakelplattorna som sitter där just nu, är nämnligen riktigt gräsliga.
Jag har ingen egentlig erfarenhet av ämnet och vänder mig därför hit. Kan man göra på detta sätt, finns det några alternativ eller är det något ni helt enkelt starkt avråder från.
Tacksam för diverse olika förslag på lösningar. Jag söker även lösning på hur man kan snygga till bänkskivor, även där utan att underliggande material skadas. Tanken är att jag helt enkelt med lite pill, kan riva bort allt när det är dags att flytta ut.
Med vänliga hälsningar
Sebastian
Det finns liknande skivor som ikeas från Fibo-Trespo, klart dyrare skulle jag tro, men också klart mer gedigna. Sen har jag även sett liknande skivor från någon mer leverantör men kommer inte ihåg nu vem det var.
På bänkarna kan du kanske lägga en ny lite tunnare skiva ovanpå, eller sätta någon plastfilm ,av träimitation eller liknande.
På bänkarna kan du kanske lägga en ny lite tunnare skiva ovanpå, eller sätta någon plastfilm ,av träimitation eller liknande.
Redigerat:
Fibo-Trespo var ett mycket bra alternativ, verkar finnas fler och snyggare varianter av dessa. Tack.
Har du några tips på var jag kan finna slitstark plastfilm med trä-imitation eller andra smakfulla toner?
Har du några tips på var jag kan finna slitstark plastfilm med trä-imitation eller andra smakfulla toner?
Ja, det är sant som SBH säger, med lite tur står värden för materialet om du står för jobbet. Då kan du både få byta kakel och skivor med lite tur, och allt du behöver göra är att stå för jobbet.
Jag har själv målat om en lägenhet på värdens bekostnad en gång i tiden.
Jag har själv målat om en lägenhet på värdens bekostnad en gång i tiden.
Byggmarknader kan ha plastfilm, som Hornbach t.ex. annars kanske välsorterade måleri eller tapetbutiker, annars kan du ju fråga där om de har några tips.Sebastian Thulin skrev:
Fastnar inte limmet på plastfilmen på bänkskivorna och blir ett elände och få bort den dan det skall återställas? Jag skulle kolla med hyresvärden vad som är ok att göra. Denne kanske rent av kan tänka sig att fräscha upp delar av lägenheten.
Om plastfilmsvarianten är vägen att gå, så kolla med firmor som håller på med reklam och styling av bilar. Den filmen är av högre kvalitet än det du köper i bygghandeln. Jag har sett den filmen användas på all möjliga ställen och inte bara på bilar.
@Totem: Jag misstänker att limmet kan fastna, vad jag kunde se så var utan lackad, liknade "båtlack". Det kan bli ett elendigt skrubbande, men en butik med kunnig personal bör nog kunna svara på lämplig metod att få bort lim från sådana ytor gissar jag på.
Angående plastfilm från reklamare; Det är ett bra förslag som jag definitivt kommer att kolla upp. Tack.
@SBH: Det är egentligen den främsta anledningen till att jag frågar här. Det får inte vara en omöjlighet att återställa. Tillvägagångssätt eller alternativ till föreslaget tas alltså tacksamt emot så att resultatet blir så bra som möjligt med så lite påverkan som möjligt. Det är lite av en balansgång det här.
@thomasx: Eftersom lägenheten är renoverad senast 2008, tror jag inte att det är något dom bekostar tyvärr. Det där med att låtar hyresgästerna som är först in välja bland olika material, tycker dom själva var en mindre bra idé så här i efterhand dock, så det kanske finns en liten möjlighet att de ruckar på sig.
Tack, fler svar uppskattas!
Angående plastfilm från reklamare; Det är ett bra förslag som jag definitivt kommer att kolla upp. Tack.
@SBH: Det är egentligen den främsta anledningen till att jag frågar här. Det får inte vara en omöjlighet att återställa. Tillvägagångssätt eller alternativ till föreslaget tas alltså tacksamt emot så att resultatet blir så bra som möjligt med så lite påverkan som möjligt. Det är lite av en balansgång det här.
@thomasx: Eftersom lägenheten är renoverad senast 2008, tror jag inte att det är något dom bekostar tyvärr. Det där med att låtar hyresgästerna som är först in välja bland olika material, tycker dom själva var en mindre bra idé så här i efterhand dock, så det kanske finns en liten möjlighet att de ruckar på sig.
Tack, fler svar uppskattas!
Klicka här för att svara