Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Hej,
Vi har nyligen flyttat in i ett hus med silestone-bänkskivor i kök med tillhörande köksö.
Nu när jag torkade av köksön upptäckte jag ett märkligt område (0,5 cm x 5 cm) där ytan och färgen helt plötsligt ser väldigt annorlunda ut. Den polerade (lackade?) ytan på skivan verkar ha försvunnit i ett litet rektangulärt område, som är tydligt ljusare och skrovligare vid beröring.
Kan det vara någon form av syraskada?
Och ännu viktigare, kan jag göra något åt det?
Jag bifogar en bild på märket.
Vi har nyligen flyttat in i ett hus med silestone-bänkskivor i kök med tillhörande köksö.
Nu när jag torkade av köksön upptäckte jag ett märkligt område (0,5 cm x 5 cm) där ytan och färgen helt plötsligt ser väldigt annorlunda ut. Den polerade (lackade?) ytan på skivan verkar ha försvunnit i ett litet rektangulärt område, som är tydligt ljusare och skrovligare vid beröring.
Kan det vara någon form av syraskada?
Och ännu viktigare, kan jag göra något åt det?
Jag bifogar en bild på märket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Tejp?
Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Som gjort det menar du?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Ja. Om de satt på tejp med starkt klister före ytan var helt härdad skulle jag kunna tänka mig att något sådant kan hända. Vissa lacker kan behöva rätt lång tid för att härda igenom efter den är yt-torr.
Är skivan ny skulle jag reklamera den.
Är skivan ny skulle jag reklamera den.
Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Huset är ganska precis ett år gammalt, man har stått tomt i stort sett hela tiden tills vi flyttade in för någon månad sedan. Skivan har sett helt felfri ut sedan vi flyttade in, kan det vara så att lacken inte härdat helt vid tillverkningen och att den alltså bara släppte i det området när jag torkade av skivan igår menar du? Eller är det något som borde ha synts redan från början?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Svårt att säga exakt men jag skulle säga att det är något starkare än vanligt rengöringsmedel som orsakat detta. Den perfekta formen gör att jag föreslår tejp.
Har för mig att vi hade något liknande märke på våra Silestone-skivor (som dock är svarta), det var märken från något självhäftande transportskydd.
Har du provat att gnugga med något lätt polerande? Minns att jag frågade efter Silestones egna rengöringsmedel men de rekommenderade vanlig Jif-rengöring (den vita "krämiga") då det var samma sak fast billigare. Har kört med det i fem år nu.
En Silestone är väl inte lackad?
Har du provat att gnugga med något lätt polerande? Minns att jag frågade efter Silestones egna rengöringsmedel men de rekommenderade vanlig Jif-rengöring (den vita "krämiga") då det var samma sak fast billigare. Har kört med det i fem år nu.
En Silestone är väl inte lackad?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Det är inte rester av klister det fastnat ludd i? År det stenhårt om du skrapar med nageln?
Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Jag har bara torkat med vatten och lite diskmedel. Det är inget som sitter på skivan, känns som att den glatta jämna ytan slitits eller frätts bort. Kunde alltså vara något transportskydd eller så, men det borde väl ha synts redan innan?
Är det något som skulle kunna poleras bort? Det borde väl i så fall vara svårt art få jämnt?
Är det något som skulle kunna poleras bort? Det borde väl i så fall vara svårt art få jämnt?
Prata med Silestone, tror de har någon kontakt i Göteborg. De sa till mig att Jif Cream kan användas utan risk, den är milt polerande. Mina märken syntes mest när man just torkat av så det var lite fuktigt.
Det är ju en hel del pengar i skivorna så man vill helst inte chansa.
Det är ju en hel del pengar i skivorna så man vill helst inte chansa.
Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Nu har jag fått svar på producenten, som menar att det är ett solklart fall av frätskada som orsakats av konsumenten. De tipsade om någon färgmättnadsprodukt som kanske skulle kunna göra något åt färgskillnaden. Jag ska undersöka detta. Kanske försöker att polera med jif också, för att se om det kan jämna ut strukturen lite. Tack för alla svar!
Märkligt. En perfekt till synes tejpformad frätskada. Borde vara vanligare med ojämnt spill om skadan uppstått i hemmet.peterlarsen skrev:Nu har jag fått svar på producenten, som menar att det är ett solklart fall av frätskada som orsakats av konsumenten. De tipsade om någon färgmättnadsprodukt som kanske skulle kunna göra något åt färgskillnaden. Jag ska undersöka detta. Kanske försöker att polera med jif också, för att se om det kan jämna ut strukturen lite. Tack för alla svar!
Har någon varit och tittat på märket eller har de bara bedömt dina foton?
Redigerat:
Klicka här för att svara