Tänkte dokumentera lite renovering här över den kommande tiden av mitt lägenhetskök (kan dock gå lite långsamt då jag bara är i planeringsstadiet nu och har andra renoveringar på gång också).

Det är en lägenhet från -53 med "klassiskt" kök. Gillar verkligen överskåpen framförallt.

Mitt egentliga syfte med att renovera köket är att få in nya vitvaror. Vill ha induktion, fräschare kyl/frys (det gamla som står här nu håller inte tempnivån nå vidare, låter mycket), fixa in kolfilterfläkt, osv.

Dessutom vill jag höja bänken och lägga in en träbänkskiva då jag gillar det mer än den gamla plåtbänken.

Hur jag än gör tänker jag inte ta ner de gamla fina skjutskåpen, men jag har haft funderingar på att riva ut bottendelen då jag tänkte att nya stommar möjliggör att jag kan ha inbyggnadsvitvaror samt separat häll/ugn istället för en hel spis. Kändes svårt att modifiera stommar kanske så att man fick in det i befintligt utförande..

Men, sen började jag tänka att det är ju ändå fina stommar, lådor osv som sitter här idag. Gillar i allmänhet allt som är av massivt trä bättre än fanér och spånskivor. Så har börjat planera istället för att modifiera det befintliga.

Planen är idag att:
  • Bygga en ram ovanpå skåpen och höja bänkskivenivån från 83 till ~90 cm
  • Ny ekbänkskiva
  • Ny diskho+blandare
  • Installera diskmaskin, ny spis, ny kyl&frys
  • Måla om alla stommar, lådfronter, skåp
  • Ta bort fula armaturer och sätta in nya passande
  • Installera fläkt
  • Ta bort gammalt kakel och sätta nytt (egentligen ser det OK ut idag, men ser inte hur det kan funka med höjd bänkskiva

Och annat jag kommer på...

Nån som har nått särskilt tips eller nått man bör tänka på? En sak jag är lite rädd för är att det kan se konstigt ut efter man höjt bänken, då det kommer bli ett mellanrum mellan skåpdörren och bänkskivan om ca 9 cm.. som bara är en slät yta (får ju spackla skarven såklart).

Går det att installera skenor i lådor? Vet inte om det finns såna som får plats i dessa 50-talslådor/stommar? De går inte trögt eller nått, men det skulle ju bli lite lyxigare kanske.

Ursäkta för bilden, hade bara mobilen och spisen var lite skitig från matlagningen nyss.. :) Vet inte varför den blev liggande här.. den är rät på min dator :/
Kök från 1950-talet som ska renoveras med överskåp och gammal vit spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vilket fint gammalt kök. Du gör helt rätt i att försöka behålla så mycket som det bara går. Hoppas verkligen att du behåller teak-handtagen och inte lackar över dem. De gör mycket för karaktären.
Ett tips ang bänkskiva är att man kan måttbeställa nyproducerade virrvarr-skivor med trälist längs kanterna, om det är något som faller i smaken.
Om du inte gillar att det blir en distans mellan luckorna och bänken så är ju en annan variant att lyfta bort stommarna och bygga på med en högre sockel undertill istället.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Ja köket är faktiskt jättetrevligt - bilden gör det inte riktigt rätta alls. Förstås är det sliten färg och smuts lite härodär, men det är lätt åtgärdat tror jag med att slipa och måla. Det enda jag tycker är "fult" är väl plåtbänken, egentligen. Och lysrörsarmaturerna.

Som ni kanske kan se så verkar det ha suttit en blandare på väggen som de har pluggat hålen till? Är det nått som är problematiskt om man ska kakla om, kan man tom möjligtvis sätta en blandare där? Nu vet jag inte om jag vill det, men det är ju kul att fundera på alternativ.

Ja jag vill verkligen hålla kvar handtagen i samma stil, och inte måla över dem. Däremot är de lite slitna här och där, undrar hur bästa sättet är att fräscha upp dem? Tror ni att det är en bra taktik att gå igenom dem med sandpapper och lacka på nytt? Annars, vad? Ett av dem har tyvärr spruckit (vid en av skruvarna som de fäster med), funderar lite på om det går att fixa genom att limma ihop, slipa, lacka om..eller vad sjutton man kan göra. Tycker som du att de är mycket snyggare i "träutförande" än övermålade med färg.

Med virrvarrskiva... Du menar med typ perstorpskive-stuk? Det kan ju vara snyggt också, ska kolla över det. Men vad menar du med list? På andra sidan har jag ett sånt klassiskt bakbord, med perstorp och hög kantlist, om det är så du menar. Men det tror jag inte vore snyggt alls på den långa bänken, imo :) Men kanske värt att köpa ny sån där på bakbordet, då jag förstås vill höja den bänken också isf, och sätta samma tjocklek på bänkskivan där som på "huvuddelen" av köket.

Funderade på det där med att lyfta stommarna.. Efter att ha tagit bort några inbyggda garderober i hallen så har jag dock insett att när man byggde på 50-talet så använde man bra många otroligt "väldimensionerade" spikar.. känns som det kan bli ett jäkla jobb att göra det på det sättet...och riskerar lite att ta sönder nått på vägen, eventuellt..
 
Stuff skrev:
Hoppas verkligen att du behåller teak-handtagen och inte lackar över dem. De gör mycket för karaktären.
Tror att handtagen är målade med teakbets. Teak brukar vara mörkare.
 
arneri68 skrev:
Tror att handtagen är målade med teakbets. Teak brukar vara mörkare.
Så kan det nog absolut vara, kan inte själv avgöra träslaget. Bryr mig inte så värst mycket om det. Jag tänkte att det han/hon menade var att många målar över handtagen med nån färg.. Jag iaf tycker det är snyggare att ha dem kvar i träutförande.
 
Tror inte 7 cm kant kommer märkas så mycket, vårt kök är höjt till 95 cm, dessutom fult gjort med en bräda, men ingen annan tänker på det förens man själv säjer nått. Kök med höjda vitvaror och synlig bräda under diskbänk, trägolv och matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Tack så mycket för bilden! Precis såna som jag har försökt hitta, för att få en idé om hur det blir när man höjer.

Det är nog sant så, man tänker inte på det förrän nån berättar .) Tyckte inte det just var så fult, även med synlig "skarv" sådär.. Undrar om det verkligen går att få den helt osynlig med spackling/målning, eller om man annars kunde tänka sig nån slags list eller annan lösning som gjorde det extra snyggt...hmm.

Om nån har gjort liknande åtgärder eller har hittat bilder så tar jag hemskt gärna emot tips!! :D

Tror jag ska ta och börja med att försöka höja den kortare "bakbordsbänken", så kan jag fortfarande använda resten av köket under tiden och kan se hur det blir innan jag ger mig på den stora delen..
 
Redigerat:
En annan sak - måla dörrarna/lådfronterna. Överallt läser man att folk lämnar in sina köksfronter på lackering. Men vad sjutton, vad är det för problem med att måla dessa själv? Vad jag kan se ser de rätt "handmålade" ut i dagsläget, på nått sätt känns det mer rätt - och bra mycket billigare - än att lämna in dem på "perfekt" sprutlackering.

Tror ni jag tänker fel? Jag har målat om ett gäng innerdörrar precis (såna där med fönster i sig, nivet), var inget problem alls med pensel och roller, blev en fin, lagom slät yta. I min värld ska det väl inte vara nått konstigt med att göra samma sak med köksfronterna?
 
Sezzi skrev:
Ja köket är faktiskt jättetrevligt - bilden gör det inte riktigt rätta alls. Förstås är det sliten färg och smuts lite härodär, men det är lätt åtgärdat tror jag med att slipa och måla. Det enda jag tycker är "fult" är väl plåtbänken, egentligen. Och lysrörsarmaturerna.

Som ni kanske kan se så verkar det ha suttit en blandare på väggen som de har pluggat hålen till? Är det nått som är problematiskt om man ska kakla om, kan man tom möjligtvis sätta en blandare där? Nu vet jag inte om jag vill det, men det är ju kul att fundera på alternativ.

Ja jag vill verkligen hålla kvar handtagen i samma stil, och inte måla över dem. Däremot är de lite slitna här och där, undrar hur bästa sättet är att fräscha upp dem? Tror ni att det är en bra taktik att gå igenom dem med sandpapper och lacka på nytt? Annars, vad? Ett av dem har tyvärr spruckit (vid en av skruvarna som de fäster med), funderar lite på om det går att fixa genom att limma ihop, slipa, lacka om..eller vad sjutton man kan göra. Tycker som du att de är mycket snyggare i "träutförande" än övermålade med färg.

Med virrvarrskiva... Du menar med typ perstorpskive-stuk? Det kan ju vara snyggt också, ska kolla över det. Men vad menar du med list? På andra sidan har jag ett sånt klassiskt bakbord, med perstorp och hög kantlist, om det är så du menar. Men det tror jag inte vore snyggt alls på den långa bänken, imo :) Men kanske värt att köpa ny sån där på bakbordet, då jag förstås vill höja den bänken också isf, och sätta samma tjocklek på bänkskivan där som på "huvuddelen" av köket.

Funderade på det där med att lyfta stommarna.. Efter att ha tagit bort några inbyggda garderober i hallen så har jag dock insett att när man byggde på 50-talet så använde man bra många otroligt "väldimensionerade" spikar.. känns som det kan bli ett jäkla jobb att göra det på det sättet...och riskerar lite att ta sönder nått på vägen, eventuellt..
Precis, virrvarr/perstorp syftar jag på. Men trälist menar jag alltså den klassiska avslutningen på perstorp med trä på kanterna, alltså inget som sticker upp. Det finns också nyproducerade laminatskivor med virrvarrmönster som går hela vägen över kanten och ner på sidorna vilket inte alls ger samma känsla.
Handtagen går nog finfint att slipa upp och lacka upp. Det går också säkert utmärkt att byta ut enstaka handtag som är mycket skadade. Får man inte tag i exakt likadana så kan man ju flytta om de gamla t.ex så att nya och gamla hamnar på olika ställen i köket så kanske man inte ens märker att de är olika. Nyproducerat hittar man till exempel hos järfälla kök
 
Sezzi skrev:
En annan sak - måla dörrarna/lådfronterna. Överallt läser man att folk lämnar in sina köksfronter på lackering. Men vad sjutton, vad är det för problem med att måla dessa själv? Vad jag kan se ser de rätt "handmålade" ut i dagsläget, på nått sätt känns det mer rätt - och bra mycket billigare - än att lämna in dem på "perfekt" sprutlackering.

Tror ni jag tänker fel? Jag har målat om ett gäng innerdörrar precis (såna där med fönster i sig, nivet), var inget problem alls med pensel och roller, blev en fin, lagom slät yta. I min värld ska det väl inte vara nått konstigt med att göra samma sak med köksfronterna?
Inga problem alls att göra själv. Det är ju ditt kök så du väljer själv vilken finish du vill ha och hur mycket eget arbete du vill lägga ner på det. Lämnar man in så är det förmodligen för att man har höga krav på finishen och/eller inte känner att man har tid/ork/lust att måla själv
 
Måla luckor och lådor är inga problem tycker jag. Gjorde det i våras i sommarstugan.
Vi drog över luckorna en gång för hand med ett fint slippapper och gjorde sedan rent grundligt med målartvätt.
Därefter rollade vi två gånger med skumgummiroller.
Köp roller och färg av högsta kvalité så blir resultatet bra.

Jag har också höjt ett gammalt kök med att skruva fast en regel ovanpå stommarna. Lite spackel och slipning så är det inget man tänker på.
 
värt att poängtera om målningen är att lämnar du in dem på sprutlackering så är det oftast 2 komponents färg som håller mycket bättre än penslad/rollad vanlig penselfärg.
 
Tack för svaren.

Det lutar åt att jag tänker måla det själv. Vet av erfarenhet att det stämmer rätt väl att det är relativt enkelt att få det snyggt på en jämn träyta om man använder en färg av hög kvalitet. Vad jag har märkt så flyter det liksom ut bra efter rollning så att det blir en absolut fullgod yta. Har inget krav på en yta HELT utan nån som helst struktur - det vore snarare lite fel då det absolut är en struktur idag. Hör liksom till på nått vis, om man nu ska ha kvar orginalkänslan.

Roligt att man här får flera svar i linje med "det går bra att måla själv", läste precis ett gäng gamla trådar på andra forum med kommentarer i stil med "ALDRIG MÅLA KÖKSFRONTER SJÄLV", heh :)

Kan tänka mig att färgen inte håller just lika länge, men just den punkten är jag okej med. Tror den håller relativt länge oavsett, och om X antal år kommer jag garanterat inte ens bo kvar. Så otroligt mycket slitage har jag inte på lådfronterna att det känns som ett problem.

Stuff skrev:
Precis, virrvarr/perstorp syftar jag på. Men trälist menar jag alltså den klassiska avslutningen på perstorp med trä på kanterna, alltså inget som sticker upp. Det finns också nyproducerade laminatskivor med virrvarrmönster som går hela vägen över kanten och ner på sidorna vilket inte alls ger samma känsla.
Handtagen går nog finfint att slipa upp och lacka upp. Det går också säkert utmärkt att byta ut enstaka handtag som är mycket skadade. Får man inte tag i exakt likadana så kan man ju flytta om de gamla t.ex så att nya och gamla hamnar på olika ställen i köket så kanske man inte ens märker att de är olika. Nyproducerat hittar man till exempel hos järfälla kök
Fattar! Det sticker upp på "bakbordet", det har liksom en några cm hög list runtom skivan. Var väl för att just underlätta bakningen och inte få mjöl på golvet, kanske? Förstås inget jag skulle ha på huvudskivan, men sugen på att bygga tillbaka samma stil där iaf nu när jag byter ut bänkskivan. Så här ser det ut (lånad bild).

Inget handtag är mycket skadat. En har en spricka från där fästskruven sitter. Ska testa skruva loss det och se om det kan göras snyggt igen med lim/ihoppressning/slipning/lackning. Annars är det ju bra att veta att det ev. finns nya i samma storlek/stil att köpa. Som sagt lite svårt att få det att matcha perfekt kanske..men förhoppningsvis bra nog :)

Förstår inte en sak. Såg på ett forum en som hade satt in rull-lister för sina funkiskökslådor. Men vad sjutton, det finns ju knappast någon plats över för det i stommen hos mig iaf! Jag antar att man får leva med "vanliga" lådor om man vill ha kvar orginalstommar/lådor? Funderar dock på att sätta in nått så man kan ha utdragslådor i skåpen med dörr. Kanske modifiera nån IKEA-förvaring? Eller bara köpa delar och snickra själv?

maah skrev:
Måla luckor och lådor är inga problem tycker jag. Gjorde det i våras i sommarstugan.
Vi drog över luckorna en gång för hand med ett fint slippapper och gjorde sedan rent grundligt med målartvätt.
Därefter rollade vi två gånger med skumgummiroller.
Köp roller och färg av högsta kvalité så blir resultatet bra.

Jag har också höjt ett gammalt kök med att skruva fast en regel ovanpå stommarna. Lite spackel och slipning så är det inget man tänker på.
Tack för tipsen om hur man går tillväga!
 
Redigerat:
Gamla kök kan väl ha i princip vilka mått som helst så man har nog rätt mycket flax om man lyckas hitta modern inredning till dessa som passar rakt av. Alternativet är som du säger att börja modifiera om man känner sig manad till det. Själv tänkte jag nog så småningom häda och slänga ut mitt 60-talskök och bygga ett nytt kök i samma stil mha. ikea-stommar och luckor från järfälla kök. Vill behålla 60-talskänslan men få till lite bättre funktionalitet. Får trösta mig med att mitt nuvarande kök förmodligen ändå är av sämre kvalitet än ditt. Massproducerat till elementhus så det är en hel del masonit istället för massivt trä.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Stuff skrev:
Gamla kök kan väl ha i princip vilka mått som helst så man har nog rätt mycket flax om man lyckas hitta modern inredning till dessa som passar rakt av. Alternativet är som du säger att börja modifiera om man känner sig manad till det. Själv tänkte jag nog så småningom häda och slänga ut mitt 60-talskök och bygga ett nytt kök i samma stil mha. ikea-stommar och luckor från järfälla kök. Vill behålla 60-talskänslan men få till lite bättre funktionalitet. Får trösta mig med att mitt nuvarande kök förmodligen ändå är av sämre kvalitet än ditt. Massproducerat till elementhus så det är en hel del masonit istället för massivt trä.
Jo, absolut. Det är iaf ett senare problem..mkt som ska fixas innan det blir aktuellt med nån sån speciallösning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.