Fråga:

Sitter 70cm bred gammal spis i köket idag. Ett alternativ är att byta denna till en 70cm ny induktionsspis.

Men.

Hur skulle ni gå tillväga om ni istället ville ha inbyggd häll och ugn? Jag gillar det mer pga att jag då kan ha en enda sammanhängande bänkskiva..men hur sjutton får jag in ugnen? Går det att specialbygga en stomme för 70cm-hålet som det går att montera en 60cm-inbyggnadsugn i, eller hur sjutton ska man göra isf?

Med risk för att verka tjatig så vill jag påminna om mitt tidigare förslag.
Du kommer att ångra om du inte gör den lilla operationen att flytta lådhurtsen 10 cm för att få: spis 60 och fullbredd diskmaskin 60.

Om man då lägger förhöjningslisten (för att få upp bänkhöjden) utmed hela längden så binder den ihop och stabiliserar hurtsen på sin nya plats.
Nackdelen är att det brukar "dra med sig" golvbeläggningen också.

• Gilla
mbense och 2 till
  • Laddar…
J
MagHam skrev:
Du kommer att ångra om du inte gör den lilla operationen att flytta lådhurtsen 10 cm för att få: spis 60 och fullbredd diskmaskin 60.

Om man då lägger förhöjningslisten (för att få upp bänkhöjden) utmed hela längden så binder den ihop och stabiliserar hurtsen på sin nya plats.
Håller med, flytta hurtsen, kan inte vara svårt... OM hålet blir 60, blir det 57 vete sjutton om det är värt det...

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
MagHam skrev:

Hm.. Du har rätt. Värt att försöka detta iaf innan jag köper vitvaror. Men om jag nu får till detta på så vis, går det att få in en inbyggnadsugn 60 på nått bra vis? Ska man modifiera en ikeastomme eller försöka sig på att bygga en ram för den att stå på själv i det 60-utrymme som blir?

J
Bygg nåt själv, blir nog bara krångligare modda ikea.

Var förbi hemma idag och kollade stommen, verkar inte vara så farligt fastspikad ändå när det bara gäller en stomme.. tack så mycket för tipset, hade inte tänkt så långt själv :) Lutar åt att flytta den helt enkelt såsom föreslaget! Borde inte vara så farligt svårt att bygga en ram som en inbyggnadsugn kan stå på.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
senkomat skrev:
Så här kan man göra [länk]
Tack, hade sett den där sidan också förut! Sådär ser det inte ut med mina lådor alls dock, i deras kök är det ju ett betydligt "glapp" mellan stomme och låda där beslaget får plats. Hos mig är det mycket tightare, och beslag får absolut inte plats. Lådsidorna är heller inte så tjocka att jag känner mig trygg med att börja fräsa ut någon särskild plats (har ändå ingen fräs iofs..). Är faktiskt inte så jätteinne på att bry mig om just detta nu, tycker lådorna går fint som de är. Ska dock börja riva köket nu så snart jag fått klart hallen, blir spännande!:D

J
Tycker du gör rätt i att låta lådorna vara... Jag har monterat ett nytt kök (helt utan MDF, bara trä i alla stommar och luckor) och lådorna har sådana här moderna beslag. Jag kommer "överge" ett 40-talskök (som ligger på fel våning och är för litet, de hade generationsboende) - jag hade gärna haft gamla typen av lådor i det nya köket, stör mig inte alls på det. Men nu är jag ändå nöjd att jag slipper allt vad spånskiva och MDF att göra, men troligen är det dessa lådbeslag som är det första i detta nya kök som kommer ge sig. Resten lär hålla så länge jag lever... Såsom alla massivträkök... Tyvärr var det "riktiga" köket bytt på 90-talet och av spånskiva. Massivträkök ska man inte byta ut tycker jag...

Sezzi skrev:
Tack, hade sett den där sidan också förut! Sådär ser det inte ut med mina lådor alls dock, i deras kök är det ju ett betydligt "glapp" mellan stomme och låda där beslaget får plats. Hos mig är det mycket tightare, och beslag får absolut inte plats. Lådsidorna är heller inte så tjocka att jag känner mig trygg med att börja fräsa ut någon särskild plats (har ändå ingen fräs iofs..). Är faktiskt inte så jätteinne på att bry mig om just detta nu, tycker lådorna går fint som de är. Ska dock börja riva köket nu så snart jag fått klart hallen, blir spännande!:D
Vad som inte framgår är att själva lådorna är avtagna i hörnet på kortsidorna så att de blev smalare, just för att beslagen ska få plats. En stor låda som inte sitter i en hurts är urfräst i sidorna.
Håller med om att det kanske är lite mycket jobb (säger jag som bara tittat på), men oj så bra det blir med fullutdrag utan att behöva vara rädd att tappa allt på tårna!
Lycka till med ditt kök! Ska bli roligt att följa.

/Fru B

JohanLun skrev:
Tycker du gör rätt i att låta lådorna vara... Jag har monterat ett nytt kök (helt utan MDF, bara trä i alla stommar och luckor) och lådorna har sådana här moderna beslag. Jag kommer "överge" ett 40-talskök (som ligger på fel våning och är för litet, de hade generationsboende) - jag hade gärna haft gamla typen av lådor i det nya köket, stör mig inte alls på det. Men nu är jag ändå nöjd att jag slipper allt vad spånskiva och MDF att göra, men troligen är det dessa lådbeslag som är det första i detta nya kök som kommer ge sig. Resten lär hålla så länge jag lever... Såsom alla massivträkök... Tyvärr var det "riktiga" köket bytt på 90-talet och av spånskiva. Massivträkök ska man inte byta ut tycker jag...
Jo. Tja det har ju hållt bra nu i ca 65 år sen byggnadsåret :)

senkomat skrev:
Vad som inte framgår är att själva lådorna är avtagna i hörnet på kortsidorna så att de blev smalare, just för att beslagen ska få plats. En stor låda som inte sitter i en hurts är urfräst i sidorna.
Håller med om att det kanske är lite mycket jobb (säger jag som bara tittat på), men oj så bra det blir med fullutdrag utan att behöva vara rädd att tappa allt på tårna!
Lycka till med ditt kök! Ska bli roligt att följa.

/Fru B

Okej! Ja, elegant tror jag säkert det blev, kanske isf är nått för framtiden :) Tack, ska försöka dokumentera så det syns vad jag gör!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.