4 166 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ugn - hur stor ugnsvolym behöver man?
Hur stor ugnsvolym behöver man egentligen? Funderar på om 2 kombi-ång-ugnar á 47 liter känns tillräckligt, eller om man kommer att tycka att det är för litet. Tänkte samtidigt att det är bra med 2 olika, och att det kanske är värt mer än 1 stor.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Vi har två micro-kombi ugnar och är väldigt förtjusta i den uppställningen, faktiskt så mycket att när vi flyttade sist köpte vi en ny ugn innan visningarna och tog med oss dessa, redan då, ganska gamla ugnar. ingen aning om volymen på våra men de är av typen Siemens HB86k570. Hur är det med ångugnar, tar de lite plats även på sidan?
Två små vs en stor beror nog mest på hur ens matlagning ser ut, för den som är intresserad av matlagning och ibland tar ut svängarna ger en del extra möjligheter, vi utnyttjar det inte varje dag men ett par gånger i månaden i alla fall. Det har blivit lite mindre sen vi började med sous vide men händer fortfarande.
Nackdelen är väl att den riktigt stora kalkonen kan vara lite lurig att baxa in, har inte varit ett problem för oss, gör sällan (aldrig) hela fåglar större än kyckling (som går utmärkt att få in). om det är ett behov bör man väl överväga en vanlig och en kombi-ugn.
Två små vs en stor beror nog mest på hur ens matlagning ser ut, för den som är intresserad av matlagning och ibland tar ut svängarna ger en del extra möjligheter, vi utnyttjar det inte varje dag men ett par gånger i månaden i alla fall. Det har blivit lite mindre sen vi började med sous vide men händer fortfarande.
Nackdelen är väl att den riktigt stora kalkonen kan vara lite lurig att baxa in, har inte varit ett problem för oss, gör sällan (aldrig) hela fåglar större än kyckling (som går utmärkt att få in). om det är ett behov bör man väl överväga en vanlig och en kombi-ugn.
Vi har också en ugn som är två - den stod här i huset när vi flyttade in för åtta år sen, och det tog inte lång stund innan jag undrade hur vi hade klarat oss utan en sån innan!
När jag gjorde om köket förra året la jag in mitt veto mot att byta ut spisen med dubbelugnarna, trots att den säkert har 20 år på nacken.
Det är väldigt ofta som det räcker med den övre, lilla ugnen, och då är det smidigt att den värms upp på nolltid pga sin litenhet. Det är också påfallande ofta man har användning för två ugnar, som kan ha olika temperaturer.
Den nedre är till och med stor nog att baxa in julkalkonen uti - det gjorde vi så sent som i julas.
När jag gjorde om köket förra året la jag in mitt veto mot att byta ut spisen med dubbelugnarna, trots att den säkert har 20 år på nacken.
Det är väldigt ofta som det räcker med den övre, lilla ugnen, och då är det smidigt att den värms upp på nolltid pga sin litenhet. Det är också påfallande ofta man har användning för två ugnar, som kan ha olika temperaturer.
Den nedre är till och med stor nog att baxa in julkalkonen uti - det gjorde vi så sent som i julas.
Jag har en liten kombiugn på 36 liter och en vanlig ugn på 76 l. De lilla ugnen duger fint för potatisgratänger, lasagne, rostning av grönsaker etc. Däremot har jag inte provat att baka i den, men i praktiken är det endast höjden som känns begränsad – plåtstorleken är ungefär samma som i den stora ugnen, så "låga" rätter fungerar fint. Skulle jag klara mig med 2x36? Ja det tror jag, att jag idag ofta använder den stora ugnen beror mest på olika finesser som den mindre saknar (tex stektermometer-stöd).
Klicka här för att svara