2 095 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur funkar det med att göra rent mellan spishällen och bakom ugnen?
Hej hej! Jag har aldrig gjort det tidigare, en liten titt bakom ugnen visade att det var lite smådammigt men jag har försökt få bort det. Har dock hört av en bekant att det finns folk som aldrig gör rent bakom där och det är tydligen inga problem, tänkte på eventuell brandfara då. Hoppas att han inte har fel fast å andra sidan, det har ju aldrig hänt något.
Sen så tog jag en liten titt mellan spishällen då och upptäckte vissa fläckar, jag är lite orolig i allmänhet (medfödd GAD) så undrar då, är det bara handduk som gäller där? Måste den vara helt torr?
Sen så tog jag en liten titt mellan spishällen då och upptäckte vissa fläckar, jag är lite orolig i allmänhet (medfödd GAD) så undrar då, är det bara handduk som gäller där? Måste den vara helt torr?
Är det en spis med ugn i samma enhet?
Typ en sådan här:
https://tubby.scene7.com/is/image/tubby/HCA622120V
Sådana rullar man ju ut i samband med städning. Att inte göra rent bakom en sådan är bara snuskigt och äckligt.
Typ en sådan här:
https://tubby.scene7.com/is/image/tubby/HCA622120V
Sådana rullar man ju ut i samband med städning. Att inte göra rent bakom en sådan är bara snuskigt och äckligt.
Lite svårt att förstå vad som menas, men jag tittade på gamla poster och utifrån det tolkar jag det som att TS bor i en hyresrätt med en "traditionell" spis så som eviljava är inne på ovan. I så fall är det bara att rulla ut alltihop och göra rent på valfritt sätt. Jag kör med svamp/trasa och varmt vatten med diskmedel då det oftast är ganska fet beläggning.
Mig veterligen är det inte heller någon risk för brand om man inte gör rent. Då får det allt bli bra skitigt (typ hälla ut en dunk med fritösolja bakom eller så).
Mig veterligen är det inte heller någon risk för brand om man inte gör rent. Då får det allt bli bra skitigt (typ hälla ut en dunk med fritösolja bakom eller så).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Ja, om det gäller en vanlig hel spis så har det traditionellt ingått i vår- och höststädning att dra ut spisen för rengöring av vägg, skåpsidor och golv, samt förstås när man vet med sig att man har spillt ner något. Däremot ska man inte göra rent något inuti spisen.
Klicka här för att svara