3 187 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Vägg som håller ett kök
Hej,
Håller på att renovera/bygga kök. Nu när jag satt igång att borra och fräsa för eldragning så märker jag att väggen består av en vanlig vägg (förmodligen reglad cc45) med spånt och någon slags väggskiva på vilket man har lagt på en osb 10mm som sitter mot väggen med tomrum på ca 25mm.
Problemet är att dessa osb-skivor sitter med regelavstånd cc120. Och om jag lägget på ett lager gips på detta känns det lite väl svajigt att lyfta kökslådor.
Hur löser jag det? Måste jag ta bort OSB:n och reglarna (läkten) för att fästa gipsen i den ursprungliga väggen? Eller skulle jag kunna förstärka på något annat sätt?
Tar jag bort detta skikt så blottas golvets kant (klinker).
Håller på att renovera/bygga kök. Nu när jag satt igång att borra och fräsa för eldragning så märker jag att väggen består av en vanlig vägg (förmodligen reglad cc45) med spånt och någon slags väggskiva på vilket man har lagt på en osb 10mm som sitter mot väggen med tomrum på ca 25mm.
Problemet är att dessa osb-skivor sitter med regelavstånd cc120. Och om jag lägget på ett lager gips på detta känns det lite väl svajigt att lyfta kökslådor.
Hur löser jag det? Måste jag ta bort OSB:n och reglarna (läkten) för att fästa gipsen i den ursprungliga väggen? Eller skulle jag kunna förstärka på något annat sätt?
Tar jag bort detta skikt så blottas golvets kant (klinker).
Kan besvara min egen fråga här med en uppdatering. När jag nu börjat öppna en osb skiva ser jag att det också är reglat/läktat horisontellt cc 90. Får alltså rektanglar på 120x90. Tror då inte jag ska göra om det. Istället limmar jag en extra renoveringsskiva utöver 13-gipsen för lite mer styvhet. Därefter får det bli lite längre skruvar som fäster in i ursprungsväggen där bakom när jag fäster köksskåpens skenor. Tycker detta borde kunna hålla, stoppa mig annars!
Nje, skåpen tänker jag får sitta fast i bakomliggande vägg med långa skruvar, gipsen tänker jag mest för att klinkern ovan arbetsbänken ska sitta fast ordentligt, men det kanske räcker med ett lager 13-gips ändå?useless skrev:
Klicka här för att svara