3 373 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Väggplattor IKEA på mosaik
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Japp, de hade jag problem med och satte dem på gips med olika montage/sättlim. Det som hände mig var att det satt fint och slätt i några timmar för att sedan släppa i kanterna och de vred sig utåt. Nu har du ju inte gips så det är ju lite andra förutsättningar. De verkar vara känsliga för hur limmet torkar.
Hade jag gjort det idag hade jag provat med att prima ytan och sedan någon färdigblandad fix för kakel som jag dras ut med fixkam, vilket borde fungera även på mosaik. Tvätta rent mosaiken med någon målartvätt eller liknande så att inget fett finns kvar. Men jag garanterar inget då jag inte satt på mosaik/kakel.
Hade jag gjort det idag hade jag provat med att prima ytan och sedan någon färdigblandad fix för kakel som jag dras ut med fixkam, vilket borde fungera även på mosaik. Tvätta rent mosaiken med någon målartvätt eller liknande så att inget fett finns kvar. Men jag garanterar inget då jag inte satt på mosaik/kakel.
Hur löste du problemet då? Jag har samma problem, kanterna viker sig utåt. Jag får riva ner alltihop, få bort limmet och börja om med annat lim.A AndersS skrev:Japp, de hade jag problem med och satte dem på gips med olika montage/sättlim. Det som hände mig var att det satt fint och slätt i några timmar för att sedan släppa i kanterna och de vred sig utåt. Nu har du ju inte gips så det är ju lite andra förutsättningar. De verkar vara känsliga för hur limmet torkar.
Hade jag gjort det idag hade jag provat med att prima ytan och sedan någon färdigblandad fix för kakel som jag dras ut med fixkam, vilket borde fungera även på mosaik. Tvätta rent mosaiken med någon målartvätt eller liknande så att inget fett finns kvar. Men jag garanterar inget då jag inte satt på mosaik/kakel.
Blev rekommenderad Tec7 på Beijer, ingen aning om det funkar bättre.
I mitt fall med gipsskiva så grundade jag skivytan med en blandning av trälim och vatten, hälften av varje för att ytan inte skulle suga ur limmet och det fungerade. Hade säkert fungerat med vanlig primer för t.ex. kakelfix.
Och sedan körde jag en vända till med vanligt montage/sättlim.
Men skulle jag göra om det hade det blivit primer+kakelfix metoden.
Får jag gissa så tror jag att det även skulle fungerat bättre med vanlig silikon istället för montage/sättlim då de är så lätta och ytan ska bara fästa, inga tyngder att bära.
Finns en tråd om det.
Och sedan körde jag en vända till med vanligt montage/sättlim.
Men skulle jag göra om det hade det blivit primer+kakelfix metoden.
Får jag gissa så tror jag att det även skulle fungerat bättre med vanlig silikon istället för montage/sättlim då de är så lätta och ytan ska bara fästa, inga tyngder att bära.
Finns en tråd om det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden