1 763 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kan man växla faserna vid inkoppling av häll?
Jag ska installera en häll som ska ha 2 faser, 400 V. Det finns ett perilexuttag som jag plockat ut en fas och gjort uttag för ugn. Då tog jag L1 som i mitt fall var den bruna kabeln. Nu när jag ska koppla in hällen på de två resterande faserna så undrar jag om det har någon betydelse vilken som sätts var.
Om man jämför med en trefas elmotor så körs ju den baklänges om man kopplar snett. Vilket man lätt kan korrigera genom att byta på två av faserna för att den ska byta håll igen.
Har det någon betydelse vilken fas som kopplas in? På baksidan av hällen vill dom att man kopplar in just den bruna och svarta kabeln. Men jag har bara grå och svart kvar. Går hällen sönder om jag kopplar faserna i en annan ordning?
Om man jämför med en trefas elmotor så körs ju den baklänges om man kopplar snett. Vilket man lätt kan korrigera genom att byta på två av faserna för att den ska byta håll igen.
Har det någon betydelse vilken fas som kopplas in? På baksidan av hällen vill dom att man kopplar in just den bruna och svarta kabeln. Men jag har bara grå och svart kvar. Går hällen sönder om jag kopplar faserna i en annan ordning?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vet du bara vad som är faser så har det i praktiken ingen betydelse. Det är ju bara när det roterar något det har betydelse som du redan är inne på.
Värt att poängtera är väl att du bör kolla uttaget och inkopplingssätt noga så du inte bara tror hur det ska vara.
Att det bör kopplas in av en elektriker lämnar jag helt utanför detta.......
Värt att poängtera är väl att du bör kolla uttaget och inkopplingssätt noga så du inte bara tror hur det ska vara.
Att det bör kopplas in av en elektriker lämnar jag helt utanför detta.......
Tack för svaret! Jag går över uttaget en sista gång och sen kopplar jag in hällen.S Stefan1972 skrev:Vet du bara vad som är faser så har det i praktiken ingen betydelse. Det är ju bara när det roterar något det har betydelse som du redan är inne på.
Att det bör kopplas in av en elektriker lämnar jag helt utanför detta.......![]()
Jag hade nyligen en elektriker hemma som letade jordfel och han sa att allt jag hade gjort dittills var rätt och att jag lugnt kunde fortsätta.
Klicka här för att svara