33 238 läst ·
63 svar
33k läst
63 svar
Korgventil eller silbricka/gummipropp
Ursäkta att jag lyfter den här gamla tråden, vi har korgventiler i två hoar och de fanns redan installerade när vi köpte huset i höstas. Både jag och min sambo hatar dessa korgventiler något avgrundsdjupt för de är bara till problem. Antingen läcker de när det ska diskas, eller så fastnar det matrester i dem (för att inte tala om allt man får gräva efter i hålet för att inte få ned det i avloppet, och slaskskrapan får man ju inte ned där) eller så täpper de igen när det INTE ska diskas och man måste ned och gräva för att lyfta på proppen (för då läcker det minsann inte!) . Varför ens ändra på något som funkar för att denna skiten ska vara den nya standarden??
Går det att byta ut dem till gamla vanliga hederliga silar eller måste man byta hela diskbänken? Vi vet tyvärr inte vilken tillverkare det är och då det är en stor helt rostfri diskbänk likt förr vill vi helst inte behöva byta ut hela. Har försökt googla men hittade inget svar.
Går det att byta ut dem till gamla vanliga hederliga silar eller måste man byta hela diskbänken? Vi vet tyvärr inte vilken tillverkare det är och då det är en stor helt rostfri diskbänk likt förr vill vi helst inte behöva byta ut hela. Har försökt googla men hittade inget svar.
Det borde gå att byta men du får nog leta lite efter rätt grejor.M mejeriet skrev:Ursäkta att jag lyfter den här gamla tråden, vi har korgventiler i två hoar och de fanns redan installerade när vi köpte huset i höstas. Både jag och min sambo hatar dessa korgventiler något avgrundsdjupt för de är bara till problem. Antingen läcker de när det ska diskas, eller så fastnar det matrester i dem (för att inte tala om allt man får gräva efter i hålet för att inte få ned det i avloppet, och slaskskrapan får man ju inte ned där) eller så täpper de igen när det INTE ska diskas och man måste ned och gräva för att lyfta på proppen (för då läcker det minsann inte!) . Varför ens ändra på något som funkar för att denna skiten ska vara den nya standarden??
Intressanta iaktttagelser. Jag har korgventiler och känner inte igen mig i det du skriver. Det finns modeller av både bättre och sämre kvalitet.M mejeriet skrev:Ursäkta att jag lyfter den här gamla tråden, vi har korgventiler i två hoar och de fanns redan installerade när vi köpte huset i höstas. Både jag och min sambo hatar dessa korgventiler något avgrundsdjupt för de är bara till problem. Antingen läcker de när det ska diskas, eller så fastnar det matrester i dem (för att inte tala om allt man får gräva efter i hålet för att inte få ned det i avloppet, och slaskskrapan får man ju inte ned där) eller så täpper de igen när det INTE ska diskas och man måste ned och gräva för att lyfta på proppen (för då läcker det minsann inte!) . Varför ens ändra på något som funkar för att denna skiten ska vara den nya standarden??
Mina håller tätt efter ca 10 års användning. Att det fastnar matrester i dem är ju liksom hela poängen. Man plockar enkelt upp dem och får matresterna med sig så man kan skaka av dem i soppåsen. Skulle det komma ner något under korgen är det lätt att torka bort.
Du kan säkerligen byta till vanlig fast bottensil om det går att hitta med rätt mått. Då byter man ofta hela avloppsanslutningen undertill hon också.
Titta på kanten på diskbänken. Ibland är fabrikatet svagt instansat.
Redigerat:
Klicka här för att svara