1 156 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Renovera kök
Hejsan,
Jag tänkte ändra layout lite i köket i samband med renovering i en lägenhet.
Min tanke är att diskho och diskmaskin skall flyttas ca 3 meter.
Idag sitter diskho och diskmaskin precis i anslutning där vattnet kommer upp och avloppet går.
Det nya köket kommer att gå i ett L och ho+disk skall sitta i underdelen av L:et, idag sitter det i vänsterdelen.
Lite frågor som genast inställer sig:
1. Kanske är en bra ide att flytta ut stommarna 10 cm från väggen för att kunna dra vattenrör och avlopp bakom?
2. Behöver man ha någon form av plastskydd under i händelse av läckage så att man undviker läckage som ej upptäcks?
3. Är det ens lämpligt att dra rören på detta vis eftersom de så att säga blir dolda och svåra att nu utan att montera isär saker.
Ganska händig men och gjort lite liknande saker i hus tidigare men i och med att det nu gäller en lägenhet så blir man ju genast försiktigare.
Med vänlig hälsning,
L
Jag tänkte ändra layout lite i köket i samband med renovering i en lägenhet.
Min tanke är att diskho och diskmaskin skall flyttas ca 3 meter.
Idag sitter diskho och diskmaskin precis i anslutning där vattnet kommer upp och avloppet går.
Det nya köket kommer att gå i ett L och ho+disk skall sitta i underdelen av L:et, idag sitter det i vänsterdelen.
Lite frågor som genast inställer sig:
1. Kanske är en bra ide att flytta ut stommarna 10 cm från väggen för att kunna dra vattenrör och avlopp bakom?
2. Behöver man ha någon form av plastskydd under i händelse av läckage så att man undviker läckage som ej upptäcks?
3. Är det ens lämpligt att dra rören på detta vis eftersom de så att säga blir dolda och svåra att nu utan att montera isär saker.
Ganska händig men och gjort lite liknande saker i hus tidigare men i och med att det nu gäller en lägenhet så blir man ju genast försiktigare.
Med vänlig hälsning,
L
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Välkommen till forumet!
1. Många stommar är gjorda så att det antingen finns plats bakom eller under stommarna/lådorna för dragning av vatten och avlopp. Det är bäst att prata med dem som säljer de kök du kan tänka dig att köpa så att det går att få ett avloppsrör på plats som lutar tillräckligt mycket.
2. Plastskydd behövs där rören är skarvade. Läs på webbplatsen Säker vatten om hur man skyddar kök.
3. Det är skarvar som behöver vara någorlunda åtkomliga och de blir väl just där diskhon och där vattnet/avloppet kommer in/går ut från lägenheten.
Säkert många som ser fram emot mer information om ditt kök och bilder från renoveringen.
1. Många stommar är gjorda så att det antingen finns plats bakom eller under stommarna/lådorna för dragning av vatten och avlopp. Det är bäst att prata med dem som säljer de kök du kan tänka dig att köpa så att det går att få ett avloppsrör på plats som lutar tillräckligt mycket.
2. Plastskydd behövs där rören är skarvade. Läs på webbplatsen Säker vatten om hur man skyddar kök.
3. Det är skarvar som behöver vara någorlunda åtkomliga och de blir väl just där diskhon och där vattnet/avloppet kommer in/går ut från lägenheten.
Säkert många som ser fram emot mer information om ditt kök och bilder från renoveringen.
Bra info, stort tack.
Lägger gärna upp lite bilder under arbetets gång
Lägger gärna upp lite bilder under arbetets gång
Klicka här för att svara