Jag har fått en vattenskada under diskhon och behöver bryta upp golvet ca 2kvm.
Jag hade klickgolv vid skadan som slitits ut men hittade en plastmatta under (tyvärr var ej vattenrören tätade därav vatten i bjälklag)
Min fråga är om jag behöver täta med ny plastmatta där jag öppnar vid återställning?
Visst är det skönt som säkerhet men samtidigt svårt att göra själv?
Jag ska lägga nytt klickgolv över

BirgitS BirgitS skrev:
Kan det fungera med en plastinlägg inne i diskbänksskåpet och med rörtätningar där?
[länk]
[länk]
Eller golvskydd?
[länk]
Det är inte säkert att plastmattor är täta i sig själva (om det inte är våtrumsmatta).
Det slog mig direkt efter inlägget att skåpstätning självfallet är det bästa alternativet
Tack!

Z Zqua3 skrev:
Det slog mig direkt efter inlägget att skåpstätning självfallet är det bästa alternativet
Tack!
Jag kommer som sagt vattensäkra skåpet men känner mig ändå inte tillfreds med att ha det öppet med ”trä” under diskbänken.
Är det någon som har tips på lämplig vattentålig skiva? Kan man silikona sparksockeln i underkant?
Funderar även på att sätta ett plastskydd över golvet med...hängslen och livrem..

Är alltså orolig för att vatten kan komma in från spill på golv osv men även säkra upp hålet överlag

BirgitS
Ett mer eller mindre löst liggande plastskydd på golvet kommer inte att hindra vatten från att rinna in under plastskyddet. Men spill på golvet är ju en begränsad mängd vatten och man ser det omedelbart och därmed så kommer det ju inte några stora mängder vatten ner i bjälklaget som när det är droppläckage som rinner längs rören under lång tid.

BirgitS BirgitS skrev:
Ett mer eller mindre löst liggande plastskydd på golvet kommer inte att hindra vatten från att rinna in under plastskyddet. Men spill på golvet är ju en begränsad mängd vatten och man ser det omedelbart och därmed så kommer det ju inte några stora mängder vatten ner i bjälklaget som när det är droppläckage som rinner längs rören under lång tid.
Det har du rätt i, men vet du någon plyfa eller liknande man kan lägga över rosponten som står sig bra mot eventuellt vatten?

BirgitS
Inget som är gjort av trä klarar av vatten. Det finns ju en del oorganiska skivor som våtrumsgips och det finns kraftig plastfolie men risken är väl att vattnet bara rinner ovanpå folien till något annat ställe och ställer till skada där. En gammal plastmatta är ju inte vattentät.

Har du något foto på hur det ser ut?

BirgitS BirgitS skrev:
Inget som är gjort av trä klarar av vatten. Det finns ju en del oorganiska skivor som våtrumsgips och det finns kraftig plastfolie men risken är väl att vattnet bara rinner ovanpå folien till något annat ställe och ställer till skada där. En gammal plastmatta är ju inte vattentät.

Har du något foto på hur det ser ut?
Precis, typ våtrumsgips i höjd med plastmattan men silikon i skarvarna och spont alternativt någon skiva under. Sen klickgolv över och vattensäkrat skåp med pexslang istället för nuvarande var min tanke.

• Renoveringsarbete under pågående renovering med synliga avloppsrör, träbjälkar och borr på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
90rammar och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.