Bor in mig i min nya bostadsrätt och stekte köttbullar den 22:e. Det luktar fortfarande köttbullar i lägenheten så jag bekantade mig med köksfläkten.
Jag öppnade underifrån genom att dra ner denna plåten
.
Där låg det ett metallgaller som f.n. är i min diskmaskin.
Installationen ser ut såhär:
Det går alltså ett rör upp genom skåpen. Men fläkten sitter monterad parallellt, såhär:
Bilden är tagen underifrån. Uppåt är alltså rakt in i bilden, och den där plåtplattan hänger utanför bild till höger. Jag har tagit bort kolfiltret, men det var monterat till höger i bild.
Ska det vara monterat på detta viset? Ska inte kolfiltret sitta underst och fläkten pressa upp luften genom röret? Det känns som att det blir mindre sug på detta sättet. Luft kommer tas in på vänster sida av den uppfällda plåten och delvis tryckas ut på den högra sidan av plåten. Säkert kommer en del av luften även upp genom röret, men inte all luft.
Varför är det öht en plåt under fläkten? Varför inte bara ett metallgaller, kolfilter och sedan fläkt?
tack på förhand!
Jag öppnade underifrån genom att dra ner denna plåten
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där låg det ett metallgaller som f.n. är i min diskmaskin.
Installationen ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går alltså ett rör upp genom skåpen. Men fläkten sitter monterad parallellt, såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är tagen underifrån. Uppåt är alltså rakt in i bilden, och den där plåtplattan hänger utanför bild till höger. Jag har tagit bort kolfiltret, men det var monterat till höger i bild.
Ska det vara monterat på detta viset? Ska inte kolfiltret sitta underst och fläkten pressa upp luften genom röret? Det känns som att det blir mindre sug på detta sättet. Luft kommer tas in på vänster sida av den uppfällda plåten och delvis tryckas ut på den högra sidan av plåten. Säkert kommer en del av luften även upp genom röret, men inte all luft.
Varför är det öht en plåt under fläkten? Varför inte bara ett metallgaller, kolfilter och sedan fläkt?
tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Du skulle kunna fråga Ikeas kundtjänst om de har någon manual till fläkten: https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/returns-claims/appliances/
Kallas för fettfilter.Fredrik111 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja du verkar ha ett rör från fläkten så något kolfilter ska du inte ha, men ett fettfilter. Men sen hur fläkten är konstruerad det kan man ju ha åsikter om. Just den fläkten du har satte jag in i vårt gamla hus 2014 och den hade enligt specifikationen en mkt hög luftomsättning. I praktiken var jag också färdigt nöjd över funktionen. Kanske var bara fettfiltret igensatt.
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
https://www.ikeaddict.com/ikeapedia...oxydable/Product-Assembly-Instructions/12240/
Röret säger inget om ifall det ska vara kolfilter eller inte. Det beror snarare på var/om röret är anslutet i andra änden.
Röret säger inget om ifall det ska vara kolfilter eller inte. Det beror snarare på var/om röret är anslutet i andra änden.
Ah, du hade samma fläkt. Sitter fläkten monterad sidledes där oxå?J Johan456 skrev:Ja du verkar ha ett rör från fläkten så något kolfilter ska du inte ha, men ett fettfilter. Men sen hur fläkten är konstruerad det kan man ju ha åsikter om. Just den fläkten du har satte jag in i vårt gamla hus 2014 och den hade enligt specifikationen en mkt hög luftomsättning. I praktiken var jag också färdigt nöjd över funktionen. Kanske var bara fettfiltret igensatt.
Det vet jag faktiskt, vet inte vad du menar med sidledes är m jag ska vara ärlig. Men ok, du ska ha kolfilter, det har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Men om röret slutar ovan känns det inte optimalt, luften måste kunna ta vägen någonstans annars blir ju inte omsättningen från fläkten något vidare bra.Fredrik111 skrev:
Ja, du har rätt!U under_construction skrev:
Initialt så trodde jag att fläkten var installerad sidledes, men så är ju inte fallet. Den är ansluten till röret uppåt, och det är två insug precis som du säger. Jag blev lurad av att det bara var ett kolfilter på högra sidan, men man kan ju sätta ett på vänstra sidan oxå. Har gjort det nu. Inte konstigt att den hade dålig funktion.
När jag tittar på kolfiltren så har de små kulor i sig, och om jag ställer dem på högkant på det sättet som de är installerade så bildas det små gångar på vissa ställen. Typ gångar på 2x2 mm där luft kan passera helt obehindrat. Ska det vara på det viset? Jag kan alltså titta genom filtret. Jag trodde att kolfilter var nåt som var extremt finmaskigt.
De kolfilter jag har stod i skåpet och följde med i köptet. Jag kanske ska köpa nya? De verkar inte passa helt heller. De snäpper inte riktigt in i hållarna, men sitter ändå på plats hjälpligt. Ska ta en tur till Ikea vid tillfälle...
De kolfilter jag har stod i skåpet och följde med i köptet. Jag kanske ska köpa nya? De verkar inte passa helt heller. De snäpper inte riktigt in i hållarna, men sitter ändå på plats hjälpligt. Ska ta en tur till Ikea vid tillfälle...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden