Hej,

Håller på att installera vitvaror (egna) i det nya ikea metod köket. Hur gör man med glipan mellan mikro och luckan ovanför?

Min bättre hälft tycker att vi inte ska göra något alls. Personligen tycker jag att det är skitfult.

En idé är att skruva bort tassarna å mikron så att den kommer ner någon cm och döljer kanten av stommens nederkant.

Därefter sågar man till en passbit av exempelvis en tecksida och fäster med liknande beslag som man fäster den lådlösa fronten under diskbänken med, eller vanligt vinkeljärn. Men blir det snyggt med en sågad sida?
Mikrovågsugn installerad under vit skåplucka med synlig glipa överst i ett IKEA Metod kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte ställa mikron på nånting så den kommer upp lite? Eller om fötterna är justerbara kanske? Blir det lika uppe och nere så kommer man inte att tänka på det. Det gör man troligen inte nu heller om nå månader men ändå........

• Gilla
philon
  • Laddar…
Köp och monter ett xtra hyllplan under det befintliga så försvinner glipan.

Det behöver väl kunna cirkulera luft? Höj upp den något så att det blir lika upptill och nertill.

• Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
N nightzero skrev:
Personligen tycker jag att det är skitfult.
En idé är att skruva bort tassarna å mikron så att den kommer ner någon cm och döljer kanten av stommens nederkant.
Har du tagit bort alla glipor kring ugn, kylskåp och frys?

arneri68 arneri68 skrev:
Ugnen passar perfekt

Ovan kyl och frys har jag lämnat en glipa på två cm. Tycker inte att det ser lika illa ut.

Kolla microns manual
Där står det om luftspalter. Jag hade nog kollat manualen för kyl/frys också, jag tycker 2cm låter lite i minsta laget

• Gilla
Dahlberg68 och 1 till
  • Laddar…
På den där mikron ska du ta bort nedre delen av fötterna när den monteras sådär för att få en jämn linje med luckorna bredvid. Uppåt får du sätta passbit. Den ventileras bakåt uppåt så se till så det finns en väg ut för luften.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tror inte jag har sett någon sådan glipa med de två mikrovågsugnar av liknande modell jag har haft.

Manualen säger dock att det finns olika fötter beroende på måttet på utrymmet den monteras i. Så tipsen om att läsa manualen är goda. Mät ditt utrymme och arbeta utifrån det.

Ikeas mikro har ett annat höjdmått därav glipan när man har en Electrolux

En passbit blir nog svårt att få det snyggt på en sådan liten glipa. Det brukar finnas olika fötter som är ställbara. Alternativt hitta ett hyllplan som motsvarar det du behöver.

Silver78 Silver78 skrev:
En passbit blir nog svårt att få det snyggt på en sådan liten glipa. Det brukar finnas olika fötter som är ställbara. Alternativt hitta ett hyllplan som motsvarar det du behöver.
Fast man vill väl ställa den nedåt så den linjerar med övrigt. En passbit på 15-20mm borde knappast vara ett bekymmer

arneri68 arneri68 skrev:
Åtminstone förr så brukade köksinredning avsedd för kyl/frys vara byggd så att bakväggen på skåpdelarna satt några centimeter längre fram än i "vanliga" skåp, så att det skapas en luftspalt på säg minst 5cm bakom hela skåpet, och den delen av skåpet som rymmer kyl och/eller frys är öppen bakåt. Tanken är att man ventilerar dels vid golvet så att kall luft kan sugas in, och dels vid takhöjd så att varm luft kan släppas ut där.

Med den typen av skåp så kan kyl/frys byggas in helt utan glipor.

Används inte den typen av skåp idag med?

Ingen aning om hur man gör med t.ex. ugn.

Y yxis skrev:
Åtminstone förr så brukade köksinredning avsedd för kyl/frys vara byggd så att bakväggen på skåpdelarna satt några centimeter längre fram än i "vanliga" skåp, så att det skapas en luftspalt på säg minst 5cm bakom hela skåpet, och den delen av skåpet som rymmer kyl och/eller frys är öppen bakåt. Tanken är att man ventilerar dels vid golvet så att kall luft kan sugas in, och dels vid takhöjd så att varm luft kan släppas ut där.

Med den typen av skåp så kan kyl/frys byggas in helt utan glipor.

Används inte den typen av skåp idag med?

Ingen aning om hur man gör med t.ex. ugn.
Kräver fortfarande 10 cm ovanför skåpet alldeles under taket, för att luften ska komma ut i rummet.

M magnu skrev:
Kräver fortfarande 10 cm ovanför skåpet alldeles under taket, för att luften ska komma ut i rummet.
Jovisst, men dessa centimetrar behöver inte vara precis invid kylen. De kan ju i princip ventileras åt annat håll också även om det säkerligen är rejält ovanligt att t.ex. ventilera ut dem i något annat rum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.