D
Anonymiserad 137805: OK Taget!
25 svar · 9,9k läst
T
Tokv41: [citat] ok det var en gammal tråd. Det gick helt okej att såga och slipa bort de sista resterna. Hon underlimmades dock men det hade inte vart några problem att slipa den blank med sandpapper om man hade velat.
13 svar · 18,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Det finns ju inte ett projekt som är likt det andra så det är ju totalt omöjligt att svara på kostnader utan att se och veta vad som ska göras och var det är... typ 5e vån utan hiss eller villa med stort garage att kunna stå och såga i etc. Har du fått en offert så har du ju... varför skulle det då kunna bli rejält dyrt i slutänden :thinking::thinking::thinking:
3 svar · 3,4k läst
BirgitS
BirgitS: Se till att få skriftligt besked (mejl är ok) från husfirman om att det inte kommer att synas. Om det gör det i alla fall så är det deras problem att fixa att det inte syns. Men rent allmänt så borde det inte bli någon synlig färgskillnad på ett år om ni inte röker i köket.
1 svar · 1,3k läst
S
Svan: [citat] Det problemet har jag också haft men det sker även annars. Även på en helt ren spis. Händer lika ts ibland en gång ibland flera gånger på en matlagning och ibland inte alls. Gjorde ett försök med att rengöra kastrullers och pannors botten med stålull men problemet kvarstår.
10 svar · 6,4k läst
Ben D
Ben D: Kan blandaren fryst vid något tillfälle så det blivit tryckskador invändigt? Kanske gammalt ärg efter den tidigare läckan som spökar?
1 svar · 1,3k läst
H
Hjllljjhgghklö: Är i nästan samma sits. Ugn trasig fungerar en liten? Kan man köpa liten storköksugn? Hur gjorde du?
1 svar · 1,7k läst
·
tttomten
tttomten: Om du vill ha ugn och eller mickro i högskåp så finns det ställbara hyllplan. Avpassas med en passbit. Tänk på att K/F kan ha olika höjder så bäst är att välja sånt innan du planerar ev överskåp.
9 svar · 4,7k läst
N
nordman39: Vilken storlek på slippapper ska jag börja på? Går det bra att betsa den två ggr? Kom också på att jag använde dotterns gamla t-shirt för applicering av betsen. (Första bilden visar obehandlade bänkskiva)
2 svar · 7,5k läst
·
B
Barvan: Tack för svar [citat]
10 svar · 6,6k läst
·
B
S
Anonymiserad 249028: Börja med att göra så att du lägger upp bild på det du upplever som skiftningar så kan vi se om du har rätt. Vi renoverade vårt kök och utökade med en till ny bänk i sten. Vi är jättenöjda med sten på bänkarna. Den första bilden visar gamla stenskivan (20 år gammal) och den andra bilden är tyvärr lite ljusare på grund av ljusinsläpp från fönstret. Stenhuggaren var riktigt
8 svar · 1,5k läst
·
G
Genvägen: [bild] [bild] [bild] Vi valde en inbyggnadsfläkt 80cm utan utdrag. IKEA Underverk. Inte speciellt tyst på maxhastighet, men effektiv även på lägre varvtal. Den syns nästan inte alls i vårt kök. Vi har täckskivor under köksskåpen och sågade till en skiva vid fläkten för att få samma utseende. Mycket nöjd.
4 svar · 5,0k läst
·
tttomten
tttomten: O glöm inte att rensa hålet innan du trycker in pluggen, den kommer inte komma hela vägen in annars. Tryckluft, dammsugare eller en klassisk blås med munnen men glöm då inte att blunda.
7 svar · 10,5k läst
·
Vedspisen
Vedspisen: Tack för alla bra svar! Hoppas tråden kan komma till nytta för någon annan också. Jag har valt att måtta köket från vägg till vägg med ytskiktet nedrivet (borta). Så måtten är alltså direkt mot brädfodringen som var bakom skivorna och gipset. Hur det är med mer moderna väggar vet jag dock inte, kanske man då mäter regel till regel? Kanske någon som kan besvara det så andra
8 svar · 2,3k läst
M
Mostafa Algarah: Tack för förklaringen, Det är ett gammalt hus. Det är bara sand som ligger under de brädorna som sitter med korsning på reglarna(sand - reglar - brädor ) med svackor nära hornen av köket. Jag funderar nu på ett enkelt och billigt sätt att ersätta/förstärka de svackorna med träbitar och sen läggar jag parkett på. Håller du med ? mvh Mostafa
3 svar · 3,7k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Man lägger golv under alla vitvaror... punkt. ;) Ska man ha granit kan man byta ut och lägga spånskiva under skåpen istället men då gäller det att man noga mäter ut var sockelbenen kommer att hamna. Har i 15års tid alltid lagt golv under inredningar oavsett granitskivor eller inte och har aldrig haft en reklamation på något golv. Kan man ställa in akvarium och andra tunga möbler på
5 svar · 6,8k läst
·
B
Bosse Skogis: Så länge det inte är ett nybygge som behöver gå igenom besiktning skulle jag säga att det inte är några problem alls. Vi har ett U kök där vi har 1,1m mellan köksöns kortsida och spis, 90cm mellan ena långsidan och högskåpsrad med bla kylskåp samt ca 1m mellan andra långsidan och diskhon. Detta funkar fint och om något hade vi gärna breddat köksön ytterligare en 5-10cm. I och
11 svar · 18,2k läst
·
M
mazer2: [citat] [citat] Hade varit svårt att ställa in program annars ;) Finns en knapp som står reset. Men får se i boken om de finns någon annan kombination. Annars blir de att reklamera,
10 svar · 3,7k läst
K
Kockorock: Fick info från Franke att det är faktiskt dom som tillverkar Cylindas Sunda fläkt, dom är i princip samma, förutom att Cylindas är välvd i framkant medans Frankes är rak. Kanske bra att veta. :)
8 svar · 3,5k läst
P
Publikmagneten AB: Hej, du som går i köksbyggartankar. Jag har ofta kikat på byggahus.se utan att vara medlem och fått många bra tips. Tack för det. Tänkte nu dela med mig av mina erfarenheter av att bygga/renovera kök. Vilket jag har gjort några gånger. Jag är inte på något sätt fackman men försöker läsa på så bra jag kan inför olika byggprojekt. Så här kommer mina erfarenheter av en
0 svar · 3,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Okej, jag skulle ju tycka att det var för jobbigt (och dyrt) att ha på det tillräckligt ofta och sen inte kunna riskera stänk under 24 timmar. Men alla är vi olika.
4 svar · 2,5k läst
·
B
Blåbetong: Stort tack!
3 svar · 3,0k läst
L
leo verweij: Hej, Thanks for your information i most looking what the best is good do now maybe is a new kabel to the perilex connection the best i good do,wen the nul has also a wire on the perilex than most the induction spis goes be working i thinks! Kind regards Leo Verweij
4 svar · 3,3k läst
·
Bertil Erik Ohlsson
Bertil Erik Ohlsson: Hej För att komma så nära taket som möjligt med Metod skåpen så behöver man en 9 mm avståndskloss (egentligen 8,5 mm) som man mäter avståndet mellan skenans överkant och taket . Skruvhålen i skenan sitter då så att man kan komma åt med en "vanlig" skruvdragare utan att behöva vinkla. Använde mig av 6.0 x 70 helgängad kullrig TX25 skruv. Förborrade med ett 4 mm träborr. Borra 3
24 svar · 72,9k läst
T
topmount: Skulle säga att detta faller på bostadsföreningen, se till att få ett gråttrör hela vägen in i din lägenhet.
44 svar · 5,6k läst
·
M
magnu: Det beror väl på ditt eget självförtroende som finsnickare. Clas Ohlson säljer gejdrar. Sedan snickrar man en egen trälåda. Man kan kanske spara lite tid om man hittar en färdigsnickrad trälåda som är lite för stor. Den lite stora lådan kan man sedan kapa. Edit: Jag såg några lådor på IKEA som inte var fjäderbelastade. IKEAS lågprislåda, den kanske går att anpassa. Om
1 svar · 3,8k läst
S
seniorkonsult: Jag har sett de som diskar så och dels heller diskmedel på varje del och dels har vsrmvattnet rinnande hela tiden. Ett lätt tryck på diskmedelsflaskan räcker till en hel disk.
42 svar · 18,5k läst
·
M
MrDTS: Bara att beställa, bättre service får ni inte.
13 svar · 4,4k läst
M
mackan_kal: Vi missade i vårt huabygge att det behövdes mer än 10a till ugnen (1-fas), men som tur väl så gick det att dra om med 2,5kvmm. Gick inte alls att köra på 10a, säkringen gick hela tiden.
4 svar · 1,2k läst
L
Anonymiserad 231185: [citat] Ja,det var tanken,vinklarna tar ingen plats när du ska ha diskmaskinen nära väggen!
10 svar · 9,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.