En kökslucka (ovanför spisen) har flagnande färg, och jag vill se om jag kan köpa en ny. Köket är säkert minst tio år gammalt. Ett gångjärn har märket blum, men ser inget annat märke. Nån som känner igen leverantör?

Närbild av Blum-gångjärn på en grå kökslucka som behöver underhåll, i ett 10 år gammalt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit köksinredning med flagnande färg på en kökslucka ovanför inbyggda ugnar.
Skapa konto
Köksinredning med vit flagnande kökslucka ovanför spisen, små kakelplattor som stänkskydd och rörigt köksbänk med verktyg.
Skapa konto
Köksluckor med flagnande färg nära handtag, vita med silverdetaljer, märke blum på gångjärn.
Skapa konto
Flagnande kökslucka nära gångjärn, tecken på åldring, behov av underhåll eller utbyte.
Skapa konto
Kökslucka med flagnande färg ovanför öppen låda, synligt gångjärn märkt "blum".
Skapa konto
Öppen vit kökslucka med flagnande färg och synligt gångjärn märkt Blum, tomma hyllor inuti.
Skapa konto

köket är mot ost, så kanske luckorna inte är allt för blekta. Ett alternativ är såklart att måla om allt, men det känns onödigt och meckigt.

Svårt att tro att du hittar en 10 år gammal lucka hos nån leverantör, och den kommer ju inte va samma färg ändå när den inte har setat uppe och ljuset ändrat kulör.

Min första tanke är ikea, kan ha väldigt fel men man vet ju aldrig.

Rent spontant skulle jag säga HTH, men dom brukar va bra på att märka ut på sidan av lådor.
Men kan åså vara Marbodal..

BirgitS
Släta vita luckor med grepplist i metall har ju varit vanligt. Det är kanske mer avgörande med hur gångjärns- och hyllhålen i stommarna sitter, tjocklek på stommarna och höjden på underskåpen.
Ingen märkning på lådorna?

Ska kolla lådsidorna! Är ute en sväng nu. Tack!

Det e nog Ikea ändå. Detta hittade jag på på diskmaskinsluckan

Diskmaskinslucka från IKEA med kontrollpanel och symboler, inklusive en fot i bakgrunden.
Skapa konto

Bästa svaret

BirgitS
Ja, det är nog liten sannolikhet att man köper köket från någon annan men diskmaskinen från Ikea. Tyvärr är det nu några år sen Ikea slutade sälja delar till deras Faktum-kök. Men det finns några andra företag som säljer luckor till gamla Ikea-kök (Pickyliving, Järfällakök mm.) men om de kan göra i exakt samma färg vet jag inte.

• Gilla
Fredrik111
  • Laddar…
Ok. Jag tror att det får bli målning då, och flytta luckan till en mer undanskymd position. Alla andra är tip-top.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du tar en lucka, lådfront eller annan del från köket till en färghandel med en färgspektrometer(?) bör du få rätt nyans. Om luckorna har lite struktur och inte är spegelblanka borde en fin roller göra jobbet.

Om det är Ikea så kan det fortfarande finnas luckor som tillverkas eller i lager

• Gilla
Fredrik111
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.