Möttes av vatten på köksgolvet när jag kom hem idag. Tack och lov är ingen skada skedd, men jag försöker utreda läckaget och spårat det till kopplingen mellan blandaren och diskmaskinen. Skulle ni säga att denna koppling är trasig? Maskinen i fråga är en Ikea-variant som är installerad för ca 10 mån sedan.
Ser sned ut vid gängen, hela kopplingen går att rucka på.
Andra sidan, som ser bättre ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser sned ut vid gängen, hela kopplingen går att rucka på.
Logga in
Skapa konto
Andra sidan, som ser bättre ut.
Logga in
Skapa konto
Installerad för 10 månader sedan och vattenläckage först nu?
Ja det ser riktigt fel/snedgängat ut och plasten ser ut att ha separerat... Skruva ur och försök skruva tillbaks den rätt, kör igång maskinen och kolla vart det läcker. Kolla även så att eventuella gummipackningar ser hela och fina ut!
Ja det ser riktigt fel/snedgängat ut och plasten ser ut att ha separerat... Skruva ur och försök skruva tillbaks den rätt, kör igång maskinen och kolla vart det läcker. Kolla även så att eventuella gummipackningar ser hela och fina ut!
Kopplingen såg ut sådär när diskmaskinen kom (Alltså ihopkopplad vid den vita gängen, det är inget jag har gängat ihop).
Enda ingreppet som är gjort i min ägo är att koppla ihop denna koppling mot vattenslangen på blandaren.
Kan plasten ha spruckit så hela kopplingen "skjutit"? Känns som något akut har hänt eftersom jag kontrollerat ev läckage månadsvis och nu plötsligt är halva golvet vattenfyllt.
Enda ingreppet som är gjort i min ägo är att koppla ihop denna koppling mot vattenslangen på blandaren.
Kan plasten ha spruckit så hela kopplingen "skjutit"? Känns som något akut har hänt eftersom jag kontrollerat ev läckage månadsvis och nu plötsligt är halva golvet vattenfyllt.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Vad har den gula flärpen för funktion?
Det ser ju ut som den svarta "muttern" ytterst är en lekande mutter, den skall kunna snurra fritt när man skruvar på den mot kopplingen. Om den då sitter ihop med den vita delen som den verkar ha gängat av sig från, så skulle det kunna betyda att den vita delen inte har snurrat när någon skruvade ihop kopplingen, utan att den svarta muttern då har gängat av sig samtdigt som man skruvat på den mot kopplingen.
Är det en tänkbar teori?
Det ser ju ut som den svarta "muttern" ytterst är en lekande mutter, den skall kunna snurra fritt när man skruvar på den mot kopplingen. Om den då sitter ihop med den vita delen som den verkar ha gängat av sig från, så skulle det kunna betyda att den vita delen inte har snurrat när någon skruvade ihop kopplingen, utan att den svarta muttern då har gängat av sig samtdigt som man skruvat på den mot kopplingen.
Är det en tänkbar teori?
Den gula flärpen trycks ner för att man ska kunna gänga på övre svarta delen mot inkommande vatten. Det är ett "lås" som gör att man kan snurra yttre svarta delen fritt när den gula trycks ner.
Tänkbart scenario bortsett från att det inte går att gänga ur den svarta delen från den vita med handkraft. Den "knäpper" efter. (Ungefär som när du drar igen tanklocket för mycket, om du förstår hur jag tänker)
Är 99% säkert på att det ej sett ut såhär när jag kontrollerat kopplingarna.. Verkar som att fler haft problem med denna Aqualock..
Tänkbart scenario bortsett från att det inte går att gänga ur den svarta delen från den vita med handkraft. Den "knäpper" efter. (Ungefär som när du drar igen tanklocket för mycket, om du förstår hur jag tänker)
Är 99% säkert på att det ej sett ut såhär när jag kontrollerat kopplingarna.. Verkar som att fler haft problem med denna Aqualock..
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Men om det är en IKEA maskin installerad för 10 månader sedan, då borde väl detta gå på garanti?
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Hur funkar det med ventilen? Det sitter väl en elmanövrerad ventil i slangkopplingen? jag har alltid antagit att det är själva påfyllnadsventilen som sitter där, eller sitter det en till inne i maskinen, så att den i kopplingen bara är till för nödavstängning?electroluxaren skrev:
Produkter som diskuteras: "slangkopplingen"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg