Möttes av vatten på köksgolvet när jag kom hem idag. Tack och lov är ingen skada skedd, men jag försöker utreda läckaget och spårat det till kopplingen mellan blandaren och diskmaskinen. Skulle ni säga att denna koppling är trasig? Maskinen i fråga är en Ikea-variant som är installerad för ca 10 mån sedan.

Närbild på sned och ruckbar koppling mellan diskmaskinsblandare och slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser sned ut vid gängen, hela kopplingen går att rucka på.
Närbild på potentiellt trasig koppling mellan blandare och diskmaskin med sneda gängor.
Skapa konto

Andra sidan, som ser bättre ut.
Hand håller en vattenkoppling med synliga tecken på skada och snedvridna gängor.
Skapa konto

Installerad för 10 månader sedan och vattenläckage först nu?

Ja det ser riktigt fel/snedgängat ut och plasten ser ut att ha separerat... Skruva ur och försök skruva tillbaks den rätt, kör igång maskinen och kolla vart det läcker. Kolla även så att eventuella gummipackningar ser hela och fina ut!

Kopplingen såg ut sådär när diskmaskinen kom (Alltså ihopkopplad vid den vita gängen, det är inget jag har gängat ihop).
Enda ingreppet som är gjort i min ägo är att koppla ihop denna koppling mot vattenslangen på blandaren.

Kan plasten ha spruckit så hela kopplingen "skjutit"? Känns som något akut har hänt eftersom jag kontrollerat ev läckage månadsvis och nu plötsligt är halva golvet vattenfyllt.

Blir VÄLDIGT fundersam nu. Efter en snabb googling hittade jag denna bild. Min koppling har ju helt gängat ut sig! Hur är det ens möjligt

Närbild av ett plastkopplingsstycke till en slang där gängorna ser ut att vara slitna och skadade.
Skapa konto

Vad har den gula flärpen för funktion?

Det ser ju ut som den svarta "muttern" ytterst är en lekande mutter, den skall kunna snurra fritt när man skruvar på den mot kopplingen. Om den då sitter ihop med den vita delen som den verkar ha gängat av sig från, så skulle det kunna betyda att den vita delen inte har snurrat när någon skruvade ihop kopplingen, utan att den svarta muttern då har gängat av sig samtdigt som man skruvat på den mot kopplingen.

Är det en tänkbar teori?

richardtenggren
Den gula "flärpen" är en spärr för att kunna lossa på muttern har jag för mig. :)

Den gula flärpen trycks ner för att man ska kunna gänga på övre svarta delen mot inkommande vatten. Det är ett "lås" som gör att man kan snurra yttre svarta delen fritt när den gula trycks ner.

Tänkbart scenario bortsett från att det inte går att gänga ur den svarta delen från den vita med handkraft. Den "knäpper" efter. (Ungefär som när du drar igen tanklocket för mycket, om du förstår hur jag tänker)

Är 99% säkert på att det ej sett ut såhär när jag kontrollerat kopplingarna.. Verkar som att fler haft problem med denna Aqualock..

Den verkar inte gå på riktigt, är packningen intryckt ordenligt, ta lite diskmedel eller tvål på fingret och stryk på packningen så anpassar den sig lättare, inga mängder bara en liten hinna.

P
Ser ut som en electrolux
Byter en heldel sådana
Tyvärr är de dyra
Är man tuff sätter man dit en vanlig diskmaskinsslang för en tiondel av priset

Men om det är en IKEA maskin installerad för 10 månader sedan, då borde väl detta gå på garanti?

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ser ut som en electrolux
Byter en heldel sådana
Tyvärr är de dyra
Är man tuff sätter man dit en vanlig diskmaskinsslang för en tiondel av priset
Hur funkar det med ventilen? Det sitter väl en elmanövrerad ventil i slangkopplingen? jag har alltid antagit att det är själva påfyllnadsventilen som sitter där, eller sitter det en till inne i maskinen, så att den i kopplingen bara är till för nödavstängning?

P
Påfyllnadsventilen sitter inne i maskinen
Detta är mer likt. En slangbrottsventil
För mycket flöde i slangen snurear impellern och stoppar vattenflödet

G gardinstång skrev:
Blir VÄLDIGT fundersam nu. Efter en snabb googling hittade jag denna bild. Min koppling har ju helt gängat ut sig! Hur är det ens möjligt

[bild]
Du har ju inte vatten hela vägen gerom kopplingen! Rör saknas?

P
31 månader senare...

electroluxaren skrev:
31 månader senare...
Mitt problem är väl inte löst för att ett liknande varit på tapeten för ett par år sedan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.