17 173 läst ·
21 svar
17k läst
21 svar
Glipa mellan micro och lucka
Detta skåp som denna mikro sitter inbyggd i är ett väggskåp.Y yxis skrev:Åtminstone förr så brukade köksinredning avsedd för kyl/frys vara byggd så att bakväggen på skåpdelarna satt några centimeter längre fram än i "vanliga" skåp, så att det skapas en luftspalt på säg minst 5cm bakom hela skåpet, och den delen av skåpet som rymmer kyl och/eller frys är öppen bakåt. Tanken är att man ventilerar dels vid golvet så att kall luft kan sugas in, och dels vid takhöjd så att varm luft kan släppas ut där.
Med den typen av skåp så kan kyl/frys byggas in helt utan glipor.
Används inte den typen av skåp idag med?
Ingen aning om hur man gör med t.ex. ugn.
Jo alltså kyl och frys är ventilerade upp i skåpet ovanför och skåper i sin tur är ventilerat uppåt och framåt så att säga.
Jag ska titta på det där med att justera fötterna. Det följde med ett par fötter till, ska se om de är lägre.
Jag ska titta på det där med att justera fötterna. Det följde med ett par fötter till, ska se om de är lägre.
https://www.ikea.com/se/sv/assembly...ftsugn-med-pyrolytisk-funkt__AA-2048986-4.pdf
Om du kikar på sidan 11 och 17 i detta dokument ser du att IKEA har egna "lösningar" på att dölja dessa glipor/kanter. Det ena är en svartlackerad plåtlist som täcker framkanten på hyllplanet så den blir diskretare, den andra är en remsa som man klistrar på en egenhändigt sågad passbit för att dölja glipan. Jag har använt båda (dock med IKEA-vitvaror) och tycker det blev snyggt.
Om du kikar på sidan 11 och 17 i detta dokument ser du att IKEA har egna "lösningar" på att dölja dessa glipor/kanter. Det ena är en svartlackerad plåtlist som täcker framkanten på hyllplanet så den blir diskretare, den andra är en remsa som man klistrar på en egenhändigt sågad passbit för att dölja glipan. Jag har använt båda (dock med IKEA-vitvaror) och tycker det blev snyggt.
Hej,D DFYD123 skrev:
Jo, det följde med en uppsättning fötter till. Det står i manualen att den är anpassad för 36 cm högt skåp. Har man 35 cm så ska man skruva loss fötterna och byta till de anda som följde med. Men mitt skåp är ju 38 cm
Ikeas skåp är ju 80 cm. Minus luckan så är man på 40, och sedan nedersta hyllplanet på 18mm, så är det 38 kvar...
precis men med de lägre fötterna linjerar det neråt med övriga luckor och uppåt får du sätta passbit.N nightzero skrev:Hej,
Jo, det följde med en uppsättning fötter till. Det står i manualen att den är anpassad för 36 cm högt skåp. Har man 35 cm så ska man skruva loss fötterna och byta till de anda som följde med. Men mitt skåp är ju 38 cm
Ikeas skåp är ju 80 cm. Minus luckan så är man på 40, och sedan nedersta hyllplanet på 18mm, så är det 38 kvar...
Klicka här för att svara