Byggahus.se

Klassisk spis eller inbyggt som det "ska" vara idag?

1. A
    Medlem Nivå 2
    Håller på och gör om köket. Blir nog Ikeas skåpstommar och vitvaror av annat märke. Det "ska" ju vara inbyggd ugn och inbyggd spishäll idag. Men jag tvekar litegrann. Inbyggnadsugn och häll kostar per styck nästan lika mycket som en klassisk, fristående spis. Ska man byta någonting i framtiden måste man tänka på storleken på de gamla hålen, medan vanliga spisar har varit 60cm breda de senaste 50 åren. Bara att ställa dit en ny och stoppa i kontakten.

Det är ju inbyggt som gäller idag. Blir man utskrattad om man köper en vanlig, gammaldags spis? Mobbad, hånad, dumpad av dejten, persona non grata?

Vad tycker ni andra? Vilka fördelar finns med inbyggnadshällar och ugnar? I vissa fall kan man ju placera ugnen i höjd med diskbänken men i mitt fall hamnar nog ugnen ändå i normalhöjd.

Stycket om att bli utskrattad är inte så allvarligt menat, utan det är mest vad som är praktiskt som är frågan.

2. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Skulle nog säga att flyttar du inte ugnen till högre höjd så är det ju bättre att köpa en vanlig spis, då dessa är bättre.

• Laddar…
  3. Keiller
    Husägare Nivå 6
    Köp en vanlig spis. Det är enklast. Förr eller senare går grejerna sönder och behöver bytas ut och då är det som du själv skriver: "Bara att ställa dit en ny och stoppa i kontakten."

Däremot kan du ju fundera på vilken slags spis du ska ha. Induktionshäll, vanliga spisplattor, varmluftsugn och så vidare. Det finns ju att välja på.

• Laddar…
  4. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Jag tycker största fördelen med separat häll och ugn är att de är enklare att hålla rena samt att ugnen kan placeras i arbetshöjd.

Exklusiva spisar kostar betydligt mer än separat häll/ugn. De som vill understryka exklusivitet i sina nya kök brukar klämma in en fet spis och inte separata enheter.

Välj efter behov. Onödigt att köpa funktionalitet som du inte använder.

• Laddar…
  5. L
    Medlem Nivå 3
    Funderar själv en hel del på detta när vi ska bygga nytt. Jag lutar just nu åt följande:
    En "vanlig" spis med ugnen under, som man ställer dit. Kravet är dock induktion, då jag tycker det är väldigt smidigt. Ett annat krav är att utblåset från ugnen sker i bakkant på spisen, så att man inte få ugnsluften rakt i skrevet när man står vid spisen.

Något i stil med ELECTROLUX EKI6051EOW. Fysiska knappar, utblås i bakkant. Jag hatar pipande som pipar varje gång man ändrar läge, eller ställer en kastrull på "knapparna", men vi är alla olika.

Vi hyr idag ett hus där det är häll i bänkskiva och ugn+micro "på höjd" bredvid hällen.
    Ugnsluften blåser rakt ut mot gardinerna i köksfönstret, inte det trevligaste kanske.

6. e02jr
    Elektroniktokig · Nivå 3
    Vi valde klassisk spis istället för separat häll och ugn, dels för att vi, precis som @Låset, inte vill ha en massa pipande touchkontroller, och dels för att kökslayouten inte på ett bra sätt medgav högskåp med upphöjd ugn.

Hällen vi hade innan hade dessutom ett fruktansvärt barnlås som ville slå på så fort man torkade av och som var hopplöst att låsa upp fast man gjorde som man skulle.

7. Tss
    Medlem · Nivå 7
    Precis,varför i helv... ska alla apparater pipa hela tiden,gäller min spis och även ny micro som piper flera gånger i minuten när den är klar,även tvättmaskinen kan inte hålla tyst när den är klar vad fan....:rofl:

• Laddar…