tänkte sätta upp ett par hyllor i köket där väggen är kaklad. Bakom kaklet sitter gips och där bakom plankvägg.

Jag tänkte köpa kakelborr och borra igenom kaklet och gipset, men hur gör jag sen? Borde väl vara smartast att inte borra alls in i trät för att kunna fästa ordentligt där och tåla vikten från hyllan? Eller skall jag byta till smalare borr när jag kommit genom gipset och borra l trät? Skall jag kapa av pluggen i botten så den bara är lika djup som kakel+gips?
 

Bästa svaret

Bara genom kaklet och eventuell fix. Dra sedan i en träskruv som du drar genom gipset och träet. Skulle du råka borra lite i gipset gör det inget men borta inte i träet.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Bara genom kaklet och eventuell fix. Dra sedan i en träskruv som du drar genom gipset och träet. Skulle du råka borra lite i gipset gör det inget men borta inte i träet.
Tack. Hade du skippat plugg helt?
 
V Villa1949 skrev:
Tack. Hade du skippat plugg helt?
Ja, det sitter bra i trä. Man kan ju fråga sig vad man hade gjort om det bara var en träskiva, eller hur? En plugg i kaklet gör det såklart inte sämre men behövs inte.
 
Borrandet gick utmärkt med en Bosch kakelborr för 99 kr. Tejpade först innan jag borrade. Blev väldigt fina hål och första hyllan uppe. Blir nog en till likadan ovanför.
 
  • Kök med vita kakelväggar och hylla uppborrad, under kåpa och bredvid mixern på bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vita kakelplattor och fyra prydliga borrmärken för hyllmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.