Hej!

Ska sätta in en diskmaskin i ett kök från Ballingslöv som är från 1993. Det är praktiskt och funkar bra, endast lite kantstött så ser ingen anledning att byta ut.

Det ser ut som att platsen där jag vill ha diskmaskinen är en modul, går t.om. en skarv i sockeln. Skulle man plocka ut modulen så är bredden 60 cm.
Är det bara att skruva loss modulen så är det redo för diskmaskin, eller är det något annat jag bör tänka på?
Elektriker har satt in eluttag i skåpet bredvid och rörmokare har åtagit sig att installera diskmaskin och ny fm mattsson-blandare för 3900:-

Öppet vitt köksskåp fyllt med köksredskap och kärl, möjlig plats för diskmaskin med skarv i sockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av ett äldre Ballingslöv kök med gult handtag, skarv i sockeln som markerar en potentiell plats för diskmaskin.
Skapa konto
Interiör av köksskåp med synlig skarv i sockeln och skåphandtag, förberedelse för diskmaskininstallation.
Skapa konto
Mörk bild av ett köksskåp från 1993 med synlig skarv i sockeln och elinstallation redo för diskmaskin.
Skapa konto

BirgitS
Du måste vara säker på att bänkskivan har något stöd till höger. Idag vilar den väl på skåpstommen.

Glöm inte golvskyddet.

Just. Är inte så säker på det då det ser ut som att den vilar på den trärena ramen som går runtom, men inte på själva skåpet eller vad man ska säga. Kan det stämma?

Bifogar bilder där man kan se att det i princip överallt är en glipa mellan diskbänk och skåp.
Glipa mellan träram och köksskåp, synlig skruv och trädetaljer, dålig fokus.
Skapa konto
Närvaro av en glipa mellan diskbänken och det vita skåpet, vilande på en träram.
Skapa konto
Glipa mellan diskbänkskiva och skåpsstomme med synlig träram och skåpsgångjärn.
Skapa konto
Vy under diskbänk som visar en glipa mellan bänken och skåpet med synlig träram och vit insida av skåpet.
Skapa konto

Skåpet är nog skruvat ihop med sidoskåpen, så där får du lossa och se om det börjar gå att rucka loss.
Du kan sätta små möbelvinklar längst upp på sidoskåpet för att stötta bänken.

Är inte omöjligt att diskbänken har shims för att skapa lutning mot hon. Du borde se stödpunkter och fästpunkter någonstans. Om sockeln är lös borde modulen stå på ben som kan sänkas. Om du drar ihop benen lite försiktigt borde du lätt kunna identifiera fästpunkter.

K Kurtivan skrev:
Skåpet är nog skruvat ihop med sidoskåpen, så där får du lossa och se om det börjar gå att rucka loss.
Du kan sätta små möbelvinklar längst upp på sidoskåpet för att stötta bänken.
Testar det, tack! Märker jag att bänkskivan sviktar sätter jag dit möbelvinklar

arneri68 arneri68 skrev:
Är inte omöjligt att diskbänken har shims för att skapa lutning mot hon. Du borde se stödpunkter och fästpunkter någonstans. Om sockeln är lös borde modulen stå på ben som kan sänkas. Om du drar ihop benen lite försiktigt borde du lätt kunna identifiera fästpunkter.
Ok kollar detta. Vad är shims?

J jonasnjonasn skrev:
Ok kollar detta. Vad är shims?
Mellanlägg.

• Gilla
jonasnjonasn
  • Laddar…
En fråga till! Diskbänken lutar något och är högre i änden som heter mot skafferiet och lägre mot diskhon. Det ser ut som att rostfria diskbänken går lite över modulen, så hur plockar man lättast ut den tro?

• Diskbänk som går över köksskåpets kant, synlig lutning och skarv.
    Skapa konto
Som redan tidigare sagts måste modulen frigöras. Den är bla fäst i modulerna till höger och vänster. Elkabeln bak eller vad det är måste avlägsnas. Diskbänken bör vara fäst i något. Den kan vara skruvad eller limmad. Identifiera eventuella fästpunkter i modulen och avlägsna dem. Om benen sänks bör modulen sjunka ner under diskbänken. Dra ut modulen.

arneri68 arneri68 skrev:
Som redan tidigare sagts måste modulen frigöras. Den är bla fäst i modulerna till höger och vänster. Elkabeln bak eller vad det är måste avlägsnas. Diskbänken bör vara fäst i något. Den kan vara skruvad eller limmad. Identifiera eventuella fästpunkter i modulen och avlägsna dem. Om benen sänks bör modulen sjunka ner under diskbänken. Dra ut modulen.

Tack. Testar sänka benen då. Min förhoppning är att elkabeln kan sitta kvar då jag tror den sitter i diskbänkens stomme och inte bänkskåpet

Så där!
Nu till min kanske sista fråga, bänken stod inte på ben utan vilade på där här brädan. Den fyller ingen funktion för diskmaskinen va utan är bara att ta bort?

Tack igen

• Tomt hörnutrymme i ett rum med en omonterad bänkbräda som stödjer sig mot väggen.
    Skapa konto
  • Bräda som tidigare stöttat en bänk längs en vägg i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
J jonasnjonasn skrev:
Så där!
Nu till min kanske sista fråga, bänken stod inte på ben utan vilade på där här brädan. Den fyller ingen funktion för diskmaskinen va utan är bara att ta bort?

Tack igen
Ja, precis, bara att ta bort.

Hej igen! Allt klart för inkoppling av rörmokare i morgon. Dock ser jag att sockeln som skafferiskåpet vilar på sticker ut lite och därför är det drygt 60cm i bredd längst fram men kanske 59,5 längst bak. Droppskyddet går knappt in. Inte testat med diskmaskinen.

Vad tror ni, löser rörmokaren det ändå eller ska jag försöka karva bort det som sticker ut med en kniv? Har tyvärr inget stämjärn eller liknande att använda..

Alt: Hörn i kök med synlig sockel som sticker ut under skåp, betonggolv med spill och ojämn yta redo för rörmokeriarbete.
Skapa konto

BirgitS
Har du mätt diskmaskinen?
Det är ju inte ovanligt att de har lite marginal till 60 cm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.