17 098 läst ·
25 svar
17k läst
25 svar
Klassisk spis eller inbyggt som det "ska" vara idag?
Har haft inbyggnadsugn under hällen de senast 13 åren. Utblås från ugnen har aldrig varit ett problem men den Bosch och Siemens vi haft är kanske exeptionellt bra på den punkten? Å andra sidan lagar jag inte mat naken... Tror inte heller att det får ventilera ut hur varm luft som helst på ugnens framsida pga säkerhetskrav.L Låset skrev:
Är nog en fördel att laga naken så slipper man lukta mat om kläderna.[SH] skrev:
Har haft inbyggnadsugn under hällen de senast 13 åren. Utblås från ugnen har aldrig varit ett problem men den Bosch och Siemens vi haft är kanske exeptionellt bra på den punkten? Å andra sidan lagar jag inte mat naken... Tror inte heller att det får ventilera ut hur varm luft som helst på ugnens framsida pga säkerhetskrav.
Jo. Men luften ska ju först blåsa in i kläderna, sen upp i fläktkåpan.[SH] skrev:
Men det är nog inte ett tillräckligt stort problem för att folk ska välja bort inbyggd ugn under hällen.
Men personligen föredrar jag en med utblås i bakkant. Det kanske går att få till med en inbyggd, men det är inget jag sett att det finns.
Om man tänker bort extra funktionerna som kommit nu dom senaste åren med ångfunktin och pyrolys mm.[SH] skrev:
På vilket sätt är en vanlig spis bättre än ugn och häll även om man placerar ugnen under hällen?
Med separata enheter behöver man inte byta båden häll och ugn bara för att ex hällen pajar bortom räddning. Du kan dessutom välja en väldigt fin ugn men en enklare häll och vice versa. Vill du ex ha pyrolysrengöring i ugnen finns det en handfull modeller av fristående spisar med det medan det finns en massa inbyggnadsugnar som har det.
Så är ju inbyggnadsugnar sämre än vanlig spisar då dom inte håller värme lika bra, av den enkla anledningen att det är mer massa i vanliga spisar. Det blir jämnare värme iom det är mer som en håller värmen.
Jag ska börja med att säga TACK för alla svar i tråden.
Jag har läst och beaktat alla inlägg även om jag inte har svarat på något enskilt av dessa.
Mitt kök håller på att ta form. Jag var hela december övertygad om att det blir en fristående, klassisk spis enligt trådstarten. Den jag siktat in mig på var faktiskt just den som Låset nämnde i inlägg 5. Jag inväntade mellandagsrean för att se om det skulle komma några intressanta erbjudanden.
Jag vet inte riktigt vad som hände men det blev en separat induktionshäll, Siemens EH651FEB1E för drygt 4000. Följaktligen en komplettering på IKEA med skåpstomme för inbyggnadsugn, och naturligtvis blir det en ugn också. Jag har bara inte hittat rätt märke till rätt pris än. Då både häll och diskmaskin kommer från Siemens ser jag gärna att det blir en Siemensugn också, men de är dyrare än Elektrolux som har en del billiga ugnar att välja på. Återstår att se vad det blir.
Jag har en fundering om bänkskiva också, men den får jag ta i en annan tråd.
TACK till alla som engagerat sig i frågan.
Jag har läst och beaktat alla inlägg även om jag inte har svarat på något enskilt av dessa.
Mitt kök håller på att ta form. Jag var hela december övertygad om att det blir en fristående, klassisk spis enligt trådstarten. Den jag siktat in mig på var faktiskt just den som Låset nämnde i inlägg 5. Jag inväntade mellandagsrean för att se om det skulle komma några intressanta erbjudanden.
Jag vet inte riktigt vad som hände men det blev en separat induktionshäll, Siemens EH651FEB1E för drygt 4000. Följaktligen en komplettering på IKEA med skåpstomme för inbyggnadsugn, och naturligtvis blir det en ugn också. Jag har bara inte hittat rätt märke till rätt pris än. Då både häll och diskmaskin kommer från Siemens ser jag gärna att det blir en Siemensugn också, men de är dyrare än Elektrolux som har en del billiga ugnar att välja på. Återstår att se vad det blir.
Blev du nöjd med hällen då? Har själv komplett kök från Siemens med en dyrare ång ugn från Siemens å vi är jätte nöjda!A Anders_Falun skrev:Jag ska börja med att säga TACK för alla svar i tråden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Vill du ha en Siemens ugn, vänta in en då. Så surt att ångra sig i efterhand
Jag hittade ett erbjudande på ugn, så den är beställd nu. Både häll och ugn från Siemens i skåp från Ikea. Modellbeteckningarna är HB273ABS0S respektive EH651FEB1E om någon undrar. Kanske blev det aningen dyrare än den "klassiska" spisen som med induktion börjar runt 6000 kr för de billigaste modellerna. Nu har jag valt att kosta på lite bättre grejer än absolut billigaste som går att hitta, så jag tror inte att det blev någon större skillnad i kostnad. Man hamnar snabbt runt 10 000 kr för en induktionsspis när man lämnar lågprisklassen.
Blir spännande när allt kommer på plats.
Blir spännande när allt kommer på plats.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Du får en bra kombo och en snyggare installation, tror du kommer bli nöjd.
Klicka här för att svara