Hej!

jag är i färd med att bygga egna kökshyllor med skjutdörrar. Det är alltså vägghängda, lutande kökshyllor med skjutdörrar det handlar om. Jag har byggt stommen och fräst ur två 6 mm breda spår i nedre hyllplan samt i ”taket” i stommen. I spåren har jag monterat luckor av 4 mm plywood. Men jag får inte luckorna att glida i spåren så lätt som jag vill. Ofta blir de liksom lite sneda och kilar fast sig.

Finns det nån där ute som byggt nåt liknande och vet hur man ska gå tillväga? Kanske finns det nån som själv har ett gammalt originalkök med skjutdörrar som vill berätta hur konstruktionen ser ut och vilket material som används i originalet.

Man vill ju att luckorna ska gå lätt, men vad krävs för att få det så? Är det bara att sandpappra på? En riktigt bra precision? Eller kanske stearin i spåren? :)

tack för er hjälp!

/Mattias

Stearin på luckan och i spåret gör susen :)

• Gilla
Otfors
  • Laddar…
De luckor jag har haft med att göra har varit av masonite.

Har du fräst spåren i samma vinkel som lutningen på luckan?

Jag har lagt i en dubbel-U-profil av aluminium i en liknande konstruktion.

• Gilla
Otfors
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har lagt i en dubbel-U-profil av aluminium i en liknande konstruktion.
Ok! Jag tänkte på det men de u-profiler jag hittat på Bauhaus har varit för stora. Var hittade du dina profiler? Vilken storlek använde du fig av?

L lordi skrev:
Har du fräst spåren i samma vinkel som lutningen på luckan?
Nä, det går jag erkänna att jag inte har. Men luckan är 4 mm och spåret är 6 mm. Jag tänkte att det skulle räcka. Min fräs går inte att vinkla.

Fotografen Fotografen skrev:
De luckor jag har haft med att göra har varit av masonite.
Har det varit originalluckor då? Hur tjock var masoniten? Jag testade 3 mm men då blev luckan alldeles fladdrig.

Viktorcloetta Viktorcloetta skrev:
Stearin på luckan och i spåret gör susen :)
Kanske får testa det!

O Otfors skrev:
Nä, det går jag erkänna att jag inte har. Men luckan är 4 mm och spåret är 6 mm. Jag tänkte att det skulle räcka. Min fräs går inte att vinkla.
Ok. Tänkte att det kanske kärvar då, om det blir för liten anliggningsyta mellan luckan och botten på spåret.
Det kanske sliter in sig?

O Otfors skrev:
Hej!

jag är i färd med att bygga egna kökshyllor med skjutdörrar. Det är alltså vägghängda, lutande kökshyllor med skjutdörrar det handlar om. Jag har byggt stommen och fräst ur två 6 mm breda spår i nedre hyllplan samt i ”taket” i stommen. I spåren har jag monterat luckor av 4 mm plywood. Men jag får inte luckorna att glida i spåren så lätt som jag vill. Ofta blir de liksom lite sneda och kilar fast sig.

Finns det nån där ute som byggt nåt liknande och vet hur man ska gå tillväga? Kanske finns det nån som själv har ett gammalt originalkök med skjutdörrar som vill berätta hur konstruktionen ser ut och vilket material som används i originalet.

Man vill ju att luckorna ska gå lätt, men vad krävs för att få det så? Är det bara att sandpappra på? En riktigt bra precision? Eller kanske stearin i spåren? :)

tack för er hjälp!

/Mattias
Vi
Finns glidlister att sätta i spåret

• Gilla
Otfors
  • Laddar…
E Ekstben skrev:
Vi
Finns glidlister att sätta i spåret
Perfekt! Var kan man hitta det? Hittar inget vettigt när jag googlar på glidlister köksluckor.

O Otfors skrev:
Perfekt! Var kan man hitta det? Hittar inget vettigt när jag googlar på glidlister köksluckor.[/QUOTE
jag tror att jag köpte dom på Bauerhaus eller någon av dessa varuhus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.